قیمت، مشکل اصلی کشت گلخانه‌ای

۱۳۹۳/۱۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۱۷۶

معاون امور زراعی وزارت جهاد کشاورزی گفت: باتوجه به محدودیت منابع آبی در کشور، توسعه کشت گخانه‌یی دراولویت برنامه‌ها قرار دارد که قیمت تمام شده آن یکی از عمده مشکلات این نوع تولید است.

عباس کشاورز یکی از مشکلات جدی کشت گلخانه‌یی را قیمت تمام شده این محصولات دانست و افزود: تولید محصولات گلخانه‌یی به‌دلیل استفاده از فضای بسته نسبت به نرخ محصولات تولیدی در فضای باز از قیمت بالاتری برخوردار است.

وی تصریح کرد: درحال حاضر نیز نرخ محصولات گلخانه‌یی همچون خیار، گوجه‌فرنگی، توت‌فرنگی با نرخ تولیدات فضای باز آن متفاوت است که درصورت توسعه این روش باید دولت برای قیمت‌گذاری آن برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشد.

کشاورز در گفت‌و‌گو با ایرنا اظهار داشت: درحال حاضر برای توسعه کشت گلخانه‌یی به سرمایه‌گذاری و تکنولوژی روز نیاز داریم که البته دولت اعتبارات و تسهیلات مناسبی را دراختیار تولید‌کنندگان قرار می‌دهد چراکه کشاورزان و فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی به‌تنهایی توان سرمایه‌گذاری کلان در این بخش را ندارند.

وی اظهارداشت: همچنین برای تحقق این روش، دولت درنظر دارد دانش فنی و تکنولوژی‌های نوین به‌کار گرفته شده در دنیا را وارد کند تا تولید‌کنندگان با کمترین میزان مصرف انرژی بتوانند محصولات خوب و با کیفیت تولید کنند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: درحال حاضر نیز بخشی از دانش فنی و تکنولوژی روز در دسترس است و مشکل خاصی در این زمینه نداریم بلکه نیازمند ترویج هستیم.

کشاورز با بیان اینکه هم‌اکنون نیز گلخانه‌های خوبی در ایران وجود دارد و مشکلی در زمینه تامین اعتبار و ساخت این گلخانه‌ها نداریم، تصریح کرد: باوجود محدودیت منابع آبی درنظر داریم تمامی کشت سبزی و صیفی کشور در فضای گلخانه‌یی تولید شود که علاوه بر کاهش مصرف آب محصول باکیفیت نیز عرضه می‌شود و درحال حاضر پتانسیل انجام این کار در کشور وجود دارد و نگرانی در این خصوص نداریم.

وی درباره کشت گلخانه‌یی محصولات باغی نیز گفت: کشت گلخانه‌یی محصولات باغی به این زودی‌ها برای بخش باغبانی محقق نخواهد شد اما در آینده ایران نیز همانند ژاپن گلابی و انگور را توسط کشت گلخانه‌یی تولید و به بازار عرضه می‌کند که منجر به صرفه‌جویی قابل توجهی در منابع آبی کشور خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر