تشکیل صف کامیون‌های ترکیه‌ای در مرز ایران

۱۳۹۳/۱۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۱۷۳

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری با بیان اینکه به‌دلیل ظرفیت پایین جایگاه سوخت ترکیه هم‌اکنون در مرز این کشور صف کامیون‌های ترانزیتی و دوجانبه تشکیل شده، گفت: با این حال تردد کامیون‌های ایرانی عادی است.

محمدجواد عطرچیان با بیان اینکه به کامیون‌های ترانزیتی ترکیه سوخت نمی‌دهیم و باک آنها را در مرز پلمب می‌کنیم، افزود: سوخت را براساس قیمت‌ فوب خلیج‌فارس به کامیون‌های ترکیه‌یی تحویل می‌دهیم. وی بااشاره به مذاکره روسای کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه تصریح کرد: دو طرف برای قیمت سوخت براساس فوب خلیج‌فارس برای کامیون‌های ترکیه (دوجانبه) به توافق رسیدند.

وی در پاسخ به این پرسش که قیمت سوخت برای کامیون‌های دوجانبه چه میزانی است، گفت: از کامیون‌های ترکیه‌یی که در داخل کشور سوختگیری می‌کنند به ازای هر لیتر 45سنت یورو دریافت می‌شود. 30سنت یورو در مرز دریافت و 15سنت یورو نیز در جایگاه‌های سوخت گرفته می‌شود. به گزارش تسنیم، مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌یی با تاکید بر اینکه قیمت تمام شده گازوییل برای کامیون‌های ترکیه 45سنت یورو است، بیان کرد: طرف ترکیه‌یی هم به ما اجازه داد که کامیون‌های ایرانی با باک پر به این کشور وارد شوند. عطرچیان با بیان اینکه توافق دو کشور درخصوص تردد کامیون‌ها با هدف دستیابی به حجم 30میلیارد دلاری تجارت صورت گرفته است، گفت: سالانه 35هزار کامیون ترانزیتی به کشور ترکیه تردد می‌کنند و به همین میزان نیز کامیون ترانزیتی ترکیه‌یی از خاک جمهوری اسلامی ایران عبور می‌کنند. همچنین سالانه 30هزار کامیون دوجانبه ایرانی به ترکیه تردد دارند. وی یادآور شد: براساس توافق تصمیم گرفته شد قیمت فوب خلیج‌فارس معیار تحویل سوخت به کامیون‌های دوجانبه ترکیه‌یی باشد و کامیون‌های ایرانی نیز با یک باک پر وارد خاک ترکیه شوند.

وی با بیان اینکه دریافت کل عوارض دوجانبه حذف شد، بیان کرد: طرف ترکیه‌یی درخواست خرید سوخت را به قیمت فوب خلیج‌فارس داد و مسوولان روی 45سنت یورو به توافق رسیدند.

مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه‌های سازمان راهداری با بیان اینکه تردد کامیون‌ها در مرز ایران و ترکیه عادی شده درعین حال گفت: ولی با این حال صف تشکیل شده چراکه براساس اطلاعاتی که رانندگان به ما داده‌اند ترکیه مسوولیت تامین سوخت کامیون‌های خود را برعهده گرفته‌اند.

عطرچیان ادامه داد: جایگاهی که ترکیه از آن برای سوخت‌گیری کامیون‌ها استفاده می‌کنند ظرفیت کافی برای این کار را ندارد و به همین دلیل صف تشکیل شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر