تقویت مافیای مسکن با بودجه شهرداری

۱۳۹۳/۱۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۱۶۶

نمایندگان شورای شهر روز گذشته درحالی بودجه شهرداری تهران را بررسی کردند که شهردار تهران در این جلسه حاضر نبود درحالی‌که به‌موجب ماده26 قانون شهرداری‌ها، در زمان بررسی لایحه بودجه شهردار باید حتما حضور داشته باشد تا بتواند درخصوص ارقامی که در بودجه مطرح است، توضیح دهد.

از طرف دیگر دلیل این الزام این است که شهردار به‌طور مستقیم منتخب شوراست و به‌همین دلیل نیز باید در برابر شورا پاسخگو باشد به‌گونه‌یی که حتی اگر بخواهد مسوولیت پاسخگویی را به دیگری تفویض کند باید با اجازه شورا باشد. همچنین بعد از انتخاب شهردار، نظارت بر درآمدهای شهرداری مهم‌ترین کار شوراست و ضروری است برای پاسخگویی به دغدغه‌ها و ابهامات نمایندگان در زمان بررسی بودجه، شهردار در صحن علنی حاضر باشد.

به نظر می‌رسد قبل از اینکه مقصر این قانون‌شکنی را شخص شهردار بدانیم، ریاست شورا مقصر این اتفاق است که خودشان را در جایگاه تفسیر قانون گذاشته‌اند درحالی‌که رییس نیز یکی از اعضای شوراست و تنها به‌لحاظ تقسیم کار و پیشبرد امور در مقام ریاست شورا قرار گرفته است اما ایشان نظر خود را عین قانون تلقی کرده و اعمال می‌کند.

بنده نیز به‌عنوان اعتراض به این قانون‌شکنی جلسه شورا را ترک کردم و سپس برای ارایه تذکر کتبی برگشتم و دوباره صحن را ترک کردم. توجه داشته باشید که تذکر ما بحث شخصی نیست و با شهردار و هرکس دیگر مشکل نداریم بلکه صحبت ما قانون‌شکنی جایگاه شهردار است و هرکس که در این جایگاه قانون‌شکنی کند، تذکر خواهیم داد. اما با بررسی‌هایی که از روزهای قبل روی بودجه شهرداری انجام گرفته است، به نظر می‌رسد این بودجه تورم‌زاست و همچنان تکیه درآمدهای شهرداری بر درآمدهای ناپایدار است که این به اقتصاد شهری لطمه می‌زند و از طرفی مدیریت این کلان‌شهر را زیر سوال می‌برد و لازم است برای این مشکل فکر اساسی کرد. اینکه بودجه شهر تهران به رقمی نزدیک به 20هزارمیلیارد برسد، افتخار نیست بلکه این یک هشدار است و نشان از بیماری شهر دارد و اینکه مشکلاتی وجود دارد که موجب شده در سال‌های اخیر بودجه شهر تهران به‌صورت افسارگسیخته‌یی زیاد شود.

یک زمانی کل بودجه شهرداری حدود 600میلیارد تومان بود و هدف ما این بود که روزی برسد تا بودجه شهر به هزارمیلیارد تومان برسد و این برای ما آرزو بود اما حالا بودجه به جایی رسیده است که به‌نوعی موجب رشد مافیای مسکن در تهران می‌شود.

در این شرایط لازم است تا برای بهبود این اوضاع به‌سمت کسب درآمدهای پایدار رفت اما این چیزی است که کمتر به آن توجه شده و حالا تلاش ما در شورای شهر این است تا هرچه‌ زودتر این هدف عملی و محقق شود. رسیدن به درآمدهای پایدار شهری جزو سیاست‌های اصلی شورای چهارم است که باید بیشتر به آن توجه کنیم تا به بهبود اوضاع مدیریت شهر کمک شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر