سهم 12درصدی طلبکاران شهرداری از بودجه سال آینده

۱۳۹۳/۱۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۱۶۵

کلیات بخش هزینه‌ای بودجه94 تصویب شد

در یکصد‌وسی‌وسومین جلسه شورای شهر تهران کلیات لایحه بودجه۹۴ شهرداری تهران و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه به تصویب رسید. سقف درآمدهای بودجه پیشنهادی از سوی شهرداری تهران 17‌هزار و 460‌میلیارد تومان بود که با رقم 17‌هزارو 219‌میلیارد تومان در شورای شهر تصویب شد. به این ترتیب، بودجه سال۹۴ شهرداری به‌صورت انقباضی و با رشد ۹‌درصدی نسبت به سال۹۳ تصویب شده است. در سال۹۳ از بودجه ۱۵‌هزار و ۸۴۵‌میلیارد تومانی شهرداری تهران ۳‌هزار و ۳۰۰‌میلیارد تومان آن به درآمدهای پایدار اختصاص داشت اما امسال پیشنهاد شهرداری ۴‌هزار و ۲۰۰‌میلیارد تومان درآمد پایدار بود که در شورا به ۴‌هزار و ۶۰۰‌میلیارد تومان رسید. این موضوع بدان معناست که در بودجه امسال میزان درآمد پایدار نسبت به سال گذشته 38‌درصد رشد داشته است. همچنین بودجه نقد شهرداری تهران 13‌هزار و 219‌میلیارد تومان است که 64.4‌درصد آن نقدی و 35.6‌درصد آن غیرنقدی است. قرار شد اعضا در جلسات بعدی جزییات بودجه را مورد بررسی قرار دهند. رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در بخش هزینه‌ها از اختصاص ۱۲‌درصد بودجه به بازپرداخت دیون و وام‌های شهرداری در سال۹۴ خبر داد.


کلیات بودجه

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در جلسه علنی چهارمین دوره شورای شهر تهران در جریان بررسی لایحه بودجه سال۹۴ شهرداری تهران و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه با اشاره به افزایش سهم نقدی بودجه به سهم غیرنقدی آن توضیح داد: با‌توجه به کاهش سقف درآمدی نسبت به رقم پیشنهادی شهرداری؛ هزینه‌ها نیز از مبلغ ۱۷‌هزار و ۴۶۰‌میلیارد تومان به ۱۷‌هزار و ۲۱۹‌میلیارد تومان کاهش پیدا کرده و پیشنهاد شهرداری از نسبت ۵۵‌درصد بودجه نقدی به ۴۵‌درصد بودجه غیر‌نقد؛ به عدد ۶۴‌درصد بودجه نقد و ۲۶‌درصد بودجه غیر‌نقد تغییر کرده است. به گزارش مهر، علیرضا دبیر درخصوص سهم درآمدهای پایدار در بودجه شهرداری تهران توضیح داد: در سال۹۳ از بودجه ۱۵‌هزار و ۸۴۵‌میلیارد تومانی شهرداری تهران ۳‌هزار و ۳۰۰‌میلیارد تومان آن به درآمدهای پایدار اختصاص داشت اما امسال پیشنهاد شهرداری ۴‌هزار و ۲۰۰‌میلیارد تومان درآمد پایدار بود که ما در شورا آن را به ۴‌هزار و ۶۰۰‌میلیارد تومان رساندیم. رییس کمیسیون برنامه و بودجه تاکید کرد: پیشنهاد شهرداری رشد ۲۷‌درصد درآمدهای پایدار نسبت به سال گذشته بود که شورا آن را ۳۸‌درصد نسبت به سال گذشته رشد داده است.

دبیر درخصوص جایگاه موافقتنامه‌ها اظهار داشت: ما روی موافقتنامه‌های مبادله‌یی که بین معاونت برنامه‌ریزی و سازمان‌ها و شرکت‌ها انجام شده بود؛ ورود پیدا کردیم و اصلاحاتی را در برخی از آنها اعمال کردیم. براساس آماری که آقای دکتر قالیباف ارایه کرده بودند ۳۰‌درصد بودجه هزینه‌یی و ۷۰‌درصد آن سرمایه‌یی بود اما بررسی جزیی توافقنامه‌ها و تغییراتی که در بودجه اعمال شد سهم بودجه هزینه‌یی به 27.7‌درصد رسیده است.


جزییات بودجه

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با اشاره به اینکه در حوزه ماموریت فرهنگی و اجتماعی پیشنهاد ‌هزار و ۳۹۸‌میلیارد تومانی شهرداری به‌هزار و ۴۷۹‌میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است؛ اظهار داشت: ما در حوزه ماموریت فرهنگی و اجتماعی و در بخش ساخت‌و‌ساز و عمرانی بودجه پیشنهادی شهرداری تهران را رشد داده‌ایم.

دبیر با اشاره به کاهش بودجه حوزه ماموریتی حمل‌و‌نقل و عمران نسبت به بودجه پیشنهادی شهرداری توضیح داد: در این حوزه از بخش عمرانی و احداث اتوبان‌ها و بزرگراه‌ها کاسته و به حوزه مترو و اتوبوس اضافه کرده‌ایم. به‌طوری‌که بودجه این حوزه ماموریتی از ۵‌هزار و ۴۱۵‌میلیارد تومان پیشنهاد شهرداری به ۵‌هزار و ۳۳۶‌میلیارد تومان رسیده است. وی با اشاره به نگاه فراکمیسیونی رییس کمیسیون سلامت و خدمات شهری گفت: ‌بودجه این حوزه ماموریتی از ۲‌هزار و ۴۲۹‌میلیارد تومان پیشنهاد شهرداری به ۲‌هزار و ۳۷۲‌میلیارد تومان رسیده است.

وی اظهار داشت: بودجه حوزه ماموریتی ایمنی و مدیریت بحران از ۵۵۸‌میلیارد تومان به ۵۳۴‌میلیارد تومان و بودجه حوزه ماموریتی شهرسازی و معماری از ۵۰۳‌میلیارد تومان به ۴۶۸‌میلیارد تومان رسیده است.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه اضافه کرد: در حوزه ماموریتی مدیریت و هوشمندسازی که مربوط به کمیسیون برنامه و بودجه است بیشترین کاهش را معادل ۱۵۰‌میلیارد تومان داشتیم و بودجه این حوزه ماموریتی را که شامل بازپرداخت وام‌ها، املاک، دیون، حقوق و دستمزد می‌شود از ۷‌هزار و ۱۵۵‌میلیارد تومان به ۷‌هزار و ۲۶‌میلیارد تومان رساندیم. دبیر در ادامه درخصوص نحوه توزیع بودجه در حوزه واحدهای اجرایی توضیح داد: رشد بودجه ماموریتی حوزه فرهنگی و اجتماعی در بودجه مناطق دیده شده و بودجه اضافه‌شده برای بافت فرسوده و مددسراها به بودجه معاونت‌ها تزریق شده است. به گفته رییس کمیسیون برنامه و بودجه بعد از جداکردن املاک از حوزه ماموریتی مدیریت و هوشمندسازی و برگرداندن آنها به حوزه‌های ماموریتی؛ بودجه با برنامه ۵ساله مقایسه شده است که نتیجه آن نشان می‌دهد براساس برش دوم برنامه ۵ساله باید ۱۲‌درصد از بودجه به حوزه ماموریت فرهنگی و اجتماعی اختصاص می‌یافت که شورای شهر پیشنهاد ۹‌درصدی شهرداری را به ۱۰‌درصد افزایش داده است. علیرضا دبیر حوزه‌های حمل‌و‌نقل و ترافیک را با ۳۹‌درصد؛ حوزه ایمنی و مدیریت بحران را با ۳‌درصد؛ حوزه شهرسازی و معماری را با ۳‌درصد و همچنین حوزه مدیریت و هوشمندسازی را با ۱۶‌درصد دقیقا مطابق با برنامه ۵ساله دوم دانست و گفت: در حوزه خدمات شهری از عدد ۱۸‌درصد حدود 6/0‌درصد از برنامه عقب هستیم. وی تاکید کرد: با این وجود در بازپرداخت وام‌ها رشد داشتیم و در‌حالی‌که باید ۱۰‌درصد بودجه به این بخش اختصاص می‌یافت بازپرداخت‌هزار و ۹۰۰‌میلیارد از دیون و سررسید وام‌ها در بودجه دیده شده تا ۱۲‌درصد بودجه به این بخش اختصاص داده شود.


مترو

دبیر همچنین ورود به موضوع باغات کن را از دیگر تاکیدات کمیسیون سلامت و خدمات شهری عنوان کرد و با تشکر از کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل برای افزایش بودجه مترو گفت: در موضوع مترو بیش از ۲۰۰‌میلیارد تومان به بودجه پیشنهادی شهرداری برای مترو اضافه شده است. به‌طوری‌که بودجه پیش‌بینی‌شده برای توسعه خطوط مترو تهران با تملک املاک به مبلغی بالغ بر ۲‌هزار و ۴۰۰‌میلیارد تومان رسیده است.

وی همچنین از کمیسیون شهرسازی و معماری نیز به‌دلیل پیگیری اجرای طرح‌های جامع و تفصیلی و برنامه ۵ساله تشکر کرد و گفت: ما طرح‌های موضوعی و موضعی را در بودجه پیش‌بینی کردیم و برای نخستین‌بار نزدیک به ۳۶‌میلیارد تومان اعتبار برای گشایش معابر در بافت‌های فرسوده در سرجمع اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌یی مناطق پیش‌بینی‌شده و تبصره‌یی در این خصوص و ردیف جدیدی به‌نام بافت فرسوده در بودجه ایجاد شده است. دبیر با اشاره به اینکه مبلغ این ردیف در حد ۵۰‌میلیارد تومان است گفت: این رقم ردیف کمی است که به امید خدا در تبصره‌ها با تعریض معابر این رقم جبران خواهد شد. وی درخصوص حساسیت‌های کمیسیون سلامت و خدمات شهری توضیح داد: در‌حالی‌که سقف درآمدی بودجه ۲۶۰‌میلیارد تومان کاهش داشته اما برای اینکه مشکل زباله برای همیشه در شهر تهران حل شود به پیشنهاد کمیسیون سلامت و خدمات شهری بودجه ویژه‌یی برای زباله‌سوز پیش‌بینی شده است.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه از افزایش ۷۵‌میلیارد تومانی بودجه پیش‌بینی‌شده برای واحدهای تولیدی انرژی از پسماند نسبت به پیشنهاد ۵‌میلیارد تومانی شهرداری تهران خبر داد و گفت: اعتبار این بخش به ۸۰‌میلیارد تومان رسیده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر