تفسیر اشتباه حاکم بر بازارسهام

۱۳۹۳/۱۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۱۵۶


سنا بازار سرمایه در هفته گذشته معاملات نوسانی را تجربه کرد و در نهایت بخش عمده‌یی از رشد هفته‌های قبل را از دست داد. همانند ماه‌های گذشته موضع‌گیری‌ها در خصوص مذاکرات هسته‌یی منشأ این نوسانات بود. مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری اماکو گفت: مساله هسته‌یی و در سایه آن رفع تحریم‌ها، به پررنگ‌ترین دغدغه بازار فعلی تبدیل شده است به طوری که این استنباط در بین فعالان بازار سرمایه ایجاد شده که رفع این دغدغه‌ها می‌تواند تاثیر غیرقابل پیش‌بینی‌ای بر روند معاملات داشته باشد.

محسن عباسی در ادامه افزود: در حال حاضر برای اکثریت فعالان و تحلیلگران بازار مشکل است که بتوانند بازار بعد از احتمال مذاکرات موفق هسته‌یی و رفع تحریم‌ها را پیش‌بینی کنند اما به نظر می‌رسد شاهد دامنه وسیعی از رفتارهای هیجانی در بازار باشیم و کلیت بازار با رشد قابل توجهی همراه باشد.

وی درباره علل رفتار پر نوسان سهامداران در بهمن ماه و اینکه چرا با کوچک‌ترین موضع‌گیری درخصوص مذاکرات هسته‌یی، بازار دچار تنش می‌شود، گفت: نخستین پاسخ ممکن، به اهمیت موضوع هسته‌یی برمی‌گردد اما نکته‌یی که فعالان بورسی به آن توجه ندارند این است که چرا بازار ارز و طلا و حتی مسکن به اندازه بورس نسبت به اخبار لحظه به لحظه مذاکرات هسته‌یی واکنش نشان نمی‌دهند؟ در حالی که در بین بازارهای رقیب از لحاظ پویایی، بازار ارز دست کمی از بازار سرمایه ندارد اما واکنش‌های بازار سرمایه خصوصا در 6 ماه اخیر به روند مذاکرات بسیار بیشتر از بازار ارز بوده است. این کارشناس بازار سرمایه درباره این شرایط حاکم‌شده در بازار سرمایه خاطرنشان کرد: از منظر رفتاری، سرمایه‌گذاران دچار «تعدیل نامناسب» اطلاعات جدید شده‌اند. تعدیل کردن اطلاعات به معنای برآورد جدید از رویدادها و اتفاقات پیرامونی است که در نتیجه ورود اطلاعات جدید یا تغییر مفروضات رخ می‌دهد که به نظر می‌رسد، در شرایط فعلی بازار نمی‌تواند تعدیل مثبت و منفی درست و به اندازه‌یی درخصوص اطلاعات جدید مذاکرات هسته‌یی اعمال کند. مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری اماکو تصریح کرد: در چنین شرایطی بازار نسبت به اطلاعات مثبت و منفی واکنش هیجانی نشان می‌دهد و بعد از گذشت چند روز این واکنش اصلاح و از شدت آن کاسته می‌شود.

وی توضیح داد: تعدیل نامناسب اطلاعات به گونه‌یی در بازار رقم می‌خورد که گویی هر هفته شاهد پیشرفت در مذاکرات و همزمان شاهد شکست مذاکرات هستیم! تعدیل نامناسب همواره نسبت به آخرین اطلاعات ارائه‌شده درخصوص مذاکرات هسته‌یی صورت می‌پذیرد. عباسی با تاکید بر این نکته که روند مذاکرات سیاسی در سطوح بین‌المللی همواره طولانی و کند است، گفت: برای مثال مذاکرات امریکا و ویتنام، بعد از جنگ بین دو کشور حدود 13 سال طول کشید و مذاکرات هسته‌یی پیش رو نیز بیش از 10 سال سابقه دارد و نه‌تنها مختص به یکی، دو سال اخیر نیست بلکه بازار سرمایه بازدهی مطلوبی را برای سرمایه‌گذاران خود در این یک دهه به همراه داشته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر