در نیروگاه‌سازی در منطقه بی‌رقیبیم

۱۳۹۳/۱۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۱۳۸

جان ریزون: مهم نیست تا چه اندازه ذخایر نفتی و گازی در اختیار داشته باشید در نهایت چیزی که منطقی است، این است که انرژی یک کشور حتی مانند ایران که ذخایر عظیم نفتی و گازی دارد از مجاری مختلفی تامین شود تا امنیت آن تضمین شود

توان نیروگاه‌سازی ایران در منطقه بی‌رقیب است. این را همایون حایری، مدیرعامل شرکت توانیر می‌گوید. او در هفتمین کنفرانس نیروگاه‌های برق کشور با اشاره به این مساله از برنامه‌های وزارت نیرو برای تامین 10درصد انرژی کشور از انرژی‌های تجدیدپذیر تا سال 1400 خبر داد. البته در زمینه تامین انرژی ایران از مبادی تجدیدپذیر تردید‌ها و بحث‌های زیادی وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آنها این است که کدام یک از این انرژی‌ها برای ایران مناسب‌تر است. عباس ملکی، کارشناس برجسته اقتصاد انرژی اعتقاد دارد ایران بیش از انرژی خورشیدی باید بر انرژی‌های بادی تکیه کند چراکه برایش مقرون به‌صرفه‌تر است؛ حایری اما در پاسخ به این سوال «تعادل» که برنامه وزارت نیرو برای تامین انرژی‌های تجدیدپذیر با توجه به گران‌تر بودن انرژی‌های خورشیدی بیشتر به انرژی‌های بادی معطوف خواهد شد یا خیر گفت: ما در ایران بیشرین پتانسیل را برای انرژی خورشیدی داریم و با وجود اینکه اکنون تجهیزات انرژی بادی در دنیا ارزان‌تر است اما انرژی‌های خورشیدی نیز در ادامه مقرون به‌صرفه خواهد شد. مدیرعامل شرکت توانیر در جمع متخصصان عرصه نیروگاه‌سازی در کشور از افزایش سهم این بخش در تامین انرژی کشور در آینده خبر داد. در این کنفرانس همچنین حسن غفوری‌فرد، وزیر اسبق نیرو در سال‌های جنگ تحمیلی و رییس فعلی انجمن مهندسی برق در کشور تنها راه قطعی کشور برای تامین انرژی را انرژی‌های تجدیدپذیر عنوان کرد و گفت باید بدانیم که سوخت‌های فسیلی قطعا روزی به پایان خواهند رسید و باید برای آن روز برنامه داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) گفت: تا سال 1400 حدود 10درصد برق کشور از طریق انرژی‌های خورشیدی و بادی تامین می‌شود. او ادامه داد: ظرفیت نصب شده نیروگاهی ما هم‌اکنون به حدود 73هزار مگاوات رسیده که 50 درصد آن مربوط به بخش خصوصی است. وی با بیان اینکه هم‌اکنون انواع متنوع نیروگاه‌ها در چرخه تولید برق کشور وجود دارد، افزود: نیروگاه‌های بخار به‌دلیل بهره‌گیری از تمام علوم مهندسی به‌عنوان یک دانشگاه مطرح است، صنعت نیروگاه‌های گازی نیز در زمان حاضر در کشور ما یک صنعت بومی محسوب می‌شود. حایری ادامه داد: با استفاده از پتانسیل قانون بودجه 92 و 93 افزون بر 6300 مگاوات نیروگاه گازی خصوصی و دولتی را به سیکل ترکیبی تبدیل می‌کنیم.

وی با اشاره به ظرفیت تولید برق نیروگاه‌های هسته‌یی کشور افزود: نیروگاه‌های هسته‌یی موجود در کشور کمک خوبی به تامین برق کرده و مجموعه صنعت برق کشور در راستای استفاده صلح‌آمیز از این نیروگاه‌ها حرکت می‌کند.

حایری ادامه داد: نیروگاه‌های آبی کشور نیز تابعی از بارش‌های آسمانی است که به کاهش پیک در تابستان کمک شایان توجهی می‌کند، نیروگاه‌های تلمبه‌یی- ذخیره‌یی موجود نیز که مکمل نیروگاه‌های اتمی محسوب می‌شوند تاکنون به صنعت برق کمک زیادی کرده است.

وی از افزایش ظرفیت نیروگاه‌های تولید پراکنده (DG) به هزار مگاوات در آینده نزدیک خبر داد و گفت: گسترش این نیروگاه‌ها باعث کاهش تلفات در شبکه برق و افزایش پایداری شبکه خواهد شد.

حایری با اشاره به تمرکز کنونی صنعت برق بر انرژی‌های نو ادامه داد: ظرفیت انرژی‌های نو در کشور تا زمانی‌ که بتوانیم شبکه را کنترل کنیم به دو برابر افزایش خواهیم داد.

وی افزود: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته تا سال 1400 حدود 10درصد برق کشور معادل 12هزار مگاوات از طریق انرژی‌های خورشیدی و بادی تامین می‌شود.

مدیرعامل توانیر با اشاره به نقش نیروگاه‌ها در کنترل فرکانس ادامه داد: از نیروگاه‌ها به‌غیر از تولید برق استفاده‌های دیگری جهت پایداری شبکه انجام داده‌ایم و در زمان حاضر 20هزار مگاوات واحد حرارتی در کشور کنترل فرکانس را بر عهده دارند. وی افزود: هم‌اکنون فرکانس برق کشور از 0.3± 50 هرتز به 0.2± 50 هرتز ارتقا یافته و درصددیم که این رقم را به0.1± 50 هرتز برسانیم. حایری ادامه داد: در زمستان به‌دلیل داشتن ظرفیت اضافی، راندمان نیروگاه‌های کشور به 40درصد رسید که این نشان می‌دهد اگر سرمایه‌گذاری به موقع انجام شود و ظرفیت اضافه در شبکه موجود باشد، می‌توانیم آرایشی از نیروگاه‌ها را انتخاب کنیم که راندمان آنها به افزون بر 40درصد برسد.

وی درخصوص هفتمین کنفرانس نیروگاه‌های برق کشور گفت: برگزاری این کنفرانس‌ها موجب توسعه ارتباط بین علم و صنعت می‌شود و حضور متخصصان برق کشور در این کنفرانس با طرح مباحثی همچون ژنراتورها و توربین‌های جدید، سامانه‌های کنترلی پیشرفته و تجربه‌های تعمیرات نیروگاهی نشان‌دهنده این است که صنعت نیروگاهی کشور، علمی، تاکتیکی و استراتژیک فکر می‌کند. او در پاسخ به این سوال «تعادل» که آیا ایران توان نیروگاه‌سازی در دیگر کشورهای منطقه را نیز دارد، گفت: ما همواره در منطقه در زمینه صادرات خدمات فنی و مهندسی برق همچنین نیروگاه‌سازی حرف‌های مهمی برای گفتن داشته‌ایم. مشکلاتی که سازندگان در این زمینه دارند، قابلیت صادرات ما در زمینه ساخت نیروگاه و تجهیزات بالاست ولی پتانسیل کامل برای صادرات را داریم .

او همچنین در این مورد که با توجه به برنامه وزارت نیرو برای افزایش سهم انرژی‌های تجدیدپذیر و با توجه به اینکه بسیاری از کارشناسان معتقدند در ایران انرژی بادی کاراتر از انرژی خورشیدی عمل خواهد کرد، گفت: در ایران بیشترین پتانسیل خورشیدی است اما تکنولوژی‌های بادی بیشتر تولید می‌شود اما به مرور انرژی‌های خورشیدی نیز مقرون به‌صرفه شده و استفاده از آنها منطقی خواهد شد. او افزود: اکنون بیشرین سهم تولید انرژی تجدیدپذیر در کشور ما از انرژی‌های خورشیدی است.


100درصد انرژی را از تجدیدپذیر تامین کنیم

حسن غفوری‌فرد، وزیر اسبق نیرو در این کنفرانس با اشاره به اینکه باید بدانیم سوخت‌های فسیلی روزی به پایان خواهند رسید، گفت: برنامه جهان باید به نحوی باشد که 100درصد انرژی‌های جهان در سال 2050 از انرژی‌های تجدیدپذیر تامین شود. او افزود: باید تلاش کنیم تا آن زمان شبکه هوشمند برق راه‌اندازی کنیم.

او که در سال‌های 60 تا 64 بر مسند وزارت نیرو کشور بود، گفت: تنها کشورهایی به توسعه دست پیدا می‌کنند که بودجه‌های تحقیقاتی خوبی دارند و توسعه و تحقیق دو بخشی هستند که یکدیگر را بازتولید می‌کنند.

غفوری‌فرد در ادامه با انتقاد از اینکه در دولت‌های نهم و دهم با وجود اینکه چند برابر دولت‌های دیگر درآمد نفتی داشتیم کار مهمی انجام ندادیم، گفت: تمام پول را به ایجاد کار برای چینی‌ها اختصاص دادیم.

غفوری‌فرد در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به اینکه انرژی‌های هسته‌یی یک راه‌حل غیراخلاقی و گران هستند، گفت: زباله‌های هسته‌یی تا 100‌هزار سال خطرناک هستند و هنوز در مورد انرژی هسته‌یی در دنیا تردید وجود دارد در نتیجه باید بدانیم تنها راه‌حلی که برای تامین انرژی در آینده پیش رو ما قرار دارد اتکا به انرژی‌های تجدیدپذیر است.

درحالی که در بسیاری از کنفرانس‌ها، مقاله‌ها و پژوهش‌های تولید شده خاک خواهند خورد و هرگز از آنها استفاده‌یی نخواهد شد، مدیرعامل برق منطقه‌یی تهران که بیشترین تعداد مقاله را در این کنفرانس داشت به «تعادل» گفت: ما قطعه‌ها و تجهیزاتی را که به این کنفرانس آورده‌ایم به‌طور قطع مورد استفاده قرار خواهیم داد. او در پاسخ به سوال دیگری که برای مثال آیا نتایج مقالات علمی که مثلا در مورد خوردگی یک نیروگاه نوشته شده بعد از پایان کنفرانس مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: ما پس از پایان کنفرانس حتما این نتایج را به نیروگاه مربوطه منعکس کرده و در عمل از آن استفاده خواهیم کرد.


به بازار ایران علاقه‌مندیم

جان ریزون از شرک میتسوبیشی هیتاچی آلمان نیز که به‌عنوان سخنران در این جمع حضور یافته بود در گفت‌وگویی کوتاه با «تعادل» در این باره که با توجه به اینکه آلمان در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر یک غول محسوب می‌شود آیا از نظر او منطقی است ایران با داشتن ذخایر عظیم نفت و گاز به تامین انرژی از طریق منابع تجدیدپذیر رو بیاورد، گفت: مهم نیست تا چه اندازه ذخایر نفتی و گازی در اختیار داشته باشید در نهایت چیزی که منطقی است، این است که انرژی یک کشور حتی مانند ایران که ذخایر عظیم نفتی و گازی دارد از مجاری مختلفی تامین شود تا امنیت آن تضمین شود.

او اضافه کرد: به‌عنوان یک مهندس و فارغ از بحث‌های سیاسی به کار کردن در ایران و کمک به شرکت‌های ایرانی علاقه‌مند هستیم چراکه بازار برق ایران را بازار مناسبی می‌دانیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر