اخبار کوتاه

۱۳۹۳/۱۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۱۳۷

نعمت‌زاده: همکاری‌های ایران و عراق افزایش یابد

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با توجه به ظرفیت‌های بسیار بالایی که ایران و عراق دارند، سطح همکاری‌های اقتصادی، بازرگانی و تجاری در میان دو کشور قابل قبول نیست و باید طرفین سطح همکاری‌ها را افزایش دهند. به گزارش شاتا، نعمت‌زاده در جلسه نشست با تجار و بازرگانان ایرانی و عراقی گفت: کشورهای ایران و عراق از نظر نفت و گاز تامین هستند. ما باید با یکدیگر در زمینه‌های مختلف به ویژه نفت و امور زیربنایی، سطح همکاری‌ها را گسترش دهیم. وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ایران تجارب ارزنده‌یی در زمینه توسعه، نوسازی و بازسازی اقتصادی ایران دارد، اظهار کرد: این تجارب به راحتی در دسترس است و شرکت‌های توانمند ایرانی می‌توانند تجارب‌شان را در اختیار عراق قرار دهند. وی با تاکید بر اینکه دو کشور از ظرفیت‌های بالایی برخوردار هستند، اضافه کرد: آنچه در سطح اقتصادی، بازرگانی و تجاری میان دو کشور مطرح است، قابل قبول نیست و باید طرفین سطح آن را ارتقا دهند. برگزاری نمایشگاه‌های اقتصادی که در هر دو کشور برگزار می‌شود، می‌تواند به توسعه روابط اقتصادی، تجاری و علمی کمک کند.


صادرات خدمات فنی و مهندسی به عراق

در همین حال، محسن صالحی‌نیا معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: امیدواریم شرکت‌های ایرانی در طول برگزاری این نمایشگاه با شرکت‌های عراقی برای حضور بیشتر در بازار این کشور به توافق برسند. ما می‌توانیم در زمینه توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی و ایجاد واحدهای تولیدی در عراق بسیار خوب عمل کنیم و با ایجاد واحدهای تولیدی و سرمایه‌‌گذاری‌های مشترک حجم تجارت دو کشور را متحول کنیم.

به گزارش سازمان توسعه تجارت، صالحی‌نیا با اشاره به اهمیت نمایشگاه اختصاصی ایران در بغداد گفت: معاون اول رییس‌‌جمهور و وزرای هیات دولت برای بازدید از این نمایشگاه به عراق آمده‌‌اند و بیش از 260 شرکت براساس قابلیت‌ها و ظرفیت‌های خود در این نمایشگاه حاضر شده‌اند و قطعا می‌توان گفت بخش خصوصی ایران در عراق پیشرو است.


پیش‌نیازهای ایجاد توازن در زنجیره تولید فولاد

طرح جامع فولاد پیش‌بینی موازنه زنجیره فولاد را ارایه کرده است به طوری که برای دستیابی به هدف کلان این طرح میزان نیاز به سنگ آهن، کنسانتره، گندله و کلوخه، آهن اسفنجی و چدن مشخص شد. به گزارش روابط‌عمومی ایمیدرو، در حال حاضر ظرفیت تولید سنگ‌آهن خام و کنسانتره سنگ‌آهن به ترتیب 56 و 30 میلیون تن در سال است در حالی که این رقم باید در افق 1404 برای سنگ ‌آهن خام به ظرفیت 159 میلیون تنی و کنسانتره سنگ آهن به 88 میلیون تن افزایش یابد.

همچنین ظرفیت تولید گندله و کلوخه سنگ‌آهن باید به رقم 91 میلیون تن افزایش یابد در شرایطی که هم‌اینک میزان ظرفیت تولید گندله و کلوخه سنگ آهن 27 میلیون تن است. از سوی دیگر، طبق برنامه‌های ارایه ‌شده در طرح جامع فولاد باید مجموع ظرفیت تولید سالانه آهن اسفنجی و چدن (روش کوره بلند) به 60 میلیون تن برسد این در حالی است که در حال حاضر ظرفیت تولید این محصولات 26 میلیون تن در سال است. با ایجاد ظرفیت‌های جدید در این بخش‌ها ظرفیت فعلی تولید فولاد خام که معادل 22 میلیون تن در سال است به 55 میلیون تن افزایش خواهد یافت.


پیشنهاد پرداخت پلکانی بهره مالکانه معادن

محمود نوریان مدیرعامل شرکت چادرملو گفت: پیشنهاد ما در مورد بهره‌ مالکانه، پرداخت پلکانی است که بر این اساس به محصولات مختلف، ارقام متفاوتی تعلق خواهد گرفت.

به گزارش فارس، نوریان در واکنش به تصویب بهره مالکانه 25درصدی معادن در لایحه بودجه 94، با اشاره به کاهش بهره مالکانه معادن از 50درصد در سال 92 به 30درصد در سال جاری، اظهار کرد: پس از مذاکرات، موفق شدیم این رقم را به 25 درصد برای سال 94 برسانیم، اما مذاکرات ما باز هم ادامه دارد و امیدواریم این موضوع در صحن علنی مجلس مطرح و به کمیسیون تلفیق برگردانده شود.

وی افزود: پیشنهاد ما در مورد بهره‌ مالکانه، پرداخت پلکانی است که بر این اساس به محصولات مختلف، ارقام مختلفی تعلق خواهد گرفت، البته ما معتقدیم پرداخت بهره مالکانه نباید به بقیه معادن نیز تسری پیدا کند.

مدیرعامل چادرملو تاکید کرد: دریافت عوارض 30درصدی از فروش، اثرات منفی بر فعالیت معادن خواهد داشت که امیدواریم این رقم را کاهش دهیم، زیرا مالیات بر فروش بدترین نوع مالیات است.

نوریان در ادامه با اشاره به تولید سالانه 10.5 میلیون تن کنسانتره سنگ آهن توسط شرکت چادرملو، گفت: این شرکت بزرگ‌ترین تولیدکننده کنسانتره سنگ آهن در کشور است و 40 تا 45 درصد کنسانتره مورد نیاز کارخانه‌های فولاد کشور توسط این شرکت تامین می‌شود.

وی ادامه داد: علاوه بر این، 3.4 میلیون تن گندله سنگ ‌آهن توسط شرکت چادرملو تولید می‌شود و فاز دوم تولید گندله نیز به‌زودی با همکاری شرکت غدیر ایرانیان اجرایی خواهد شد. برای اجرای فاز سوم نیز در حال مذاکره هستیم که در نهایت کل تولید کنسانتره چادرملو به گندله تبدیل خواهد شد.

نوریان همچنین با بیان اینکه در حال حاضر سالانه 800 هزار تن فولاد توسط شرکت فولاد ارفع تولید می‌شود، گفت: 40 درصد سهام این شرکت به چادرملو اختصاص دارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر