امسال حتی یک کیلو ثبت سفارش شکر نداشته‌ایم

۱۳۹۳/۱۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۱۳۰

خسروتاج با اعلام اینکه در 10ماهه نخست امسال 823هزار تن شکر وارد کشور شده است، افزود: این حجم از واردات مربوط به ثبت سفارش شکر درسال گذشته بوده است. معاون وزیر صنعت با اعلام اینکه در واردات کالاهای اساسی نباید برای دولت حاشیه‌سازی‌هایی ازسوی رسانه‌ها انجام شود، اظهار داشت: ما در واردات مواد اولیه‌ و واسطه‌ای هیچ‌گونه نگرانی نداریم و اقدامات لازم را برای واردات آنها با نگاه حمایت از تولید داخلی انجام می‌دهیم

مجتبی خسروتاج در نشست خبری که با موضوع ارایه گزارش وزارت صنعت در حوزه بازرگانی در سال جاری برگزار شده بود، باوجود زمزمه‌هایی که مبنی بر ثبت سفارش شکر وجود دارد منکر ثبت سفارش شکر از ابتدای سال‌جاری شد. این درحالی است که مدتی قبل حجتی، وزیر کشاورزی اعلام کرده بود در فروردین نامه‌یی به وزارت صنعت ارسال کرده و خواستار توقف ثبت سفارش و جلوگیری از واردات شکر شده است.

خسروتاج در پاسخ به سوال «تعادل» در رابطه با واردات شکر گفت: از ابتدای سال‌جاری بنا به نامه وزیر جهاد کشاورزی درخصوص ذخایر مناسب شکر کشور، ثبت سفارش این کالا متوقف شده است، شکرهایی که امسال وارد کشور شده‌اند ثبت سفارش خود را در سال‌ گذشته انجام داده بودند به نحوی که امسال مجوز واردات یک کیلو شکر نیز صادر نشده است.

وی در ادامه افزود: باید به این نکته نیز توجه کرد که وقتی واردات یک کالا چند ماه زمان می‌برد باید نگران کمبود کالای وارداتی باشیم زیرا اگر نسبت به جبران کمبود شکر به موقع اقدام نشود همین مجلس دولت را زیر سوال می‌برد.

وی با اعلام اینکه در 10ماهه نخست امسال 823هزار تن شکر وارد کشور شده است، افزود: این حجم از واردات مربوط به ثبت سفارش شکر درسال گذشته بوده است.

معاون وزیر صنعت با اعلام اینکه در واردات کالاهای اساسی نباید برای دولت حاشیه‌سازی‌هایی ازسوی رسانه‌ها انجام شود، اظهار داشت: ما در واردات مواد اولیه‌ و واسطه‌یی هیچ‌گونه نگرانی نداریم و اقدامات لازم را برای واردات آنها با نگاه حمایت از تولید داخلی انجام می‌دهیم.

در ادامه قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت بااشاره به اینکه مجموعه فعالیت‌های انجام شده درجهت خودکفایی بوده، گفت: تنوع محصولات در اقلام مختلف کالا از این‌رو که کشور همیشه نگران روابط بین‌المللی بوده است تا با مشکل روبه‌رو نشود حایز اهمیت است، زیرا فرصتی شد تا کشور درجهت خودکفایی حرکت کند. وی ادامه داد: در اوایل انقلاب صادرات غیرنفتی چیزی درحدود نیم میلیارد دلار بود و در زمان جنگ هم رشد زیادی نداشته است و درسال1368 حدود 800میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشتیم.

اما امروز اگر شاهد صادرات 42 و نیم میلیارد دلار در بخش صادرات غیرنفتی هستیم، نتیجه یک هدف‌گذاری طولانی‌مدت در برنامه‌های اول، دوم و سوم تا آخر بوده است.

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: درهمین 10ماهه اخیر شاهد تنوع کالایی در صادرات غیرنفتی هستیم.

در این مدت همچنین 3.8میلیارد دلار در بخش کشاورزی، 1.6میلیارد دلار در بخش صنایع غذایی، 6میلیارد دلار مواد معدنی، یک میلیارد دلار در بخش برق و مکانیک، یک میلیارد دلار در بخش نساجی و فرش دستی و حدود 276میلیون دلار فرش ماشینی و موکت به خارج از کشور صادر شد. معاون توسعه بازرگانی داخلی وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در بیشتر محصولات در داخل کشور نظیر سیمان، فولاد، مواد غذایی و لوازم خانگی با مازاد تولید مواجه هستیم و درصد خوبی از آنها را صادر می‌کنیم، گفت: معتقدیم مکانیسم عرضه و تقاضا بهترین روش در مدیریت بازار است.


ابلاغ ضوابط جدید فروش خودروهای وارداتی

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخشی از سخنان خود بااشاره به ورود خودرو توسط نمایندگی‌های رسمی گفت: طبق ماده چهار قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان کلیه‌ عرضه‌کنندگان اعم از تولید‌کنندگان و وارد‌کنندگان کالاهای سرمایه‌یی ازجمله خودرو، مکلف به داشتن نمایندگی رسمی و خدمات پس از فروش هستند و ما اعلام کردیم چنانچه بخواهند خودرو وارد کنند باید نمایندگی رسمی داشته باشند. معاون وزریر صنعت معدن و تجارت از ابلاغ ضوابط جدید قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی خبر داد و گفت: این ضوابط از ابتدای اسفند لازم‌الاجرا خواهد بود. مجتبی خسروتاج در رابطه با ضوابط جدید قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی ازسوی وزارت صنعت گفت: سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، ضوابط قیمت‌گذاری انواع خودروهای وارداتی را اعلام کرده که این ضوابط از اول اسفند اعمال می‌شود.

وی افزود: این ضوابط ۱۴بند دارد که ارزش CIF خودرو، ثبت حقوق ورودی، مابه‌التفاوت مالیات بر ارزش ورودی، عوارض هلال احمر، بارگیری و هزینه‌های بارگیری و بندری، هزینه بازرسی فنی، هزینه استاندارد و هزینه ثبت سفارش را در برمی‌گیرد. معاون وزیر صنعت معدن و تجارت تصریح کرد: فروشنده ۷درصد مبلغ قیمت تمام شده را به اضافه ۳درصد ارزش CIF خودرو بابت گارانتی و سود نمایندگی لحاظ خواهد کرد. خسروتاج گفت: این ضوابط از ابتدای اسفند لازم‌الاجرا است و چنانچه رعایت نشود، حتما با متخلفان برخورد قانونی صورت خواهد گرفت. به گفته وی، وزارت صنعت معدن و تجارت هیچ‌گونه انحصاری در واردات خودرو نمی‌بیند و البته هر فرد واجد شرایطی که ضوابط دریافت نمایندگی را داشته باشد، به‌طور قطع می‌تواند نسبت به دریافت نمایندگی اقدام کند.


عدم دخالت وزارت صنعت در توزیع کالاهای اساسی پایان سال

خسروتاج درخصوص عرضه کالاهای اساسی در نوروز اظهار داشت: براساس قانون انتزاع تولید و توزیع کالاهای اساسی برعهده وزارت کشاورزی است، البته درسال گذشته بنا به‌دلایلی وزارت صنعت، همکاری لازم را با وزارت جهاد کشاورزی برای توزیع کالاهای اساسی در ایام پایانی سال انجام داشته است.

وی با بیان اینکه از اردیبهشت امسال و طبق مصوبه شهریور کارگروه تنظیم بازار وظیفه توزیع و تولید کالاهای اساسی برعهده جهاد کشاورزی بوده است، افزود: درهمین زمینه اتاق اصناف نیز به‌همراه اتحادیه‌ها همکاری لازم را با وزارت جهاد کشاورزی خواهد داشت. معاون وزیر صنعت اضافه کرد: سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز نظارت لازم را برعرضه کالاهای اساسی در بازار خواهد داشت.


سود 500 میلیارد تومانی دولت از واردات سیگار مارلبرو

خسروتاج درخصوص لغو مجوز واردات سیگار مارلبرو باتوجه به انتقادهای متعدد کمیسیون اصل90 اظهار داشت: وزارت صنعت درصدد است با به‌کارگیری ابزارهای خاص و همکاری بخش‌های مختلف واردات پنهان کالا به کشور را به‌صورت رسمی برقرار کند.

برهمین اساس جلسات متعددی با ستاد قاچاق کالا برگزار کرده‌ایم تا سیاست روشنی را برای این موضوع اتخاذ کنیم.

وی بااشاره به اینکه واردات سیگار به کشور هم‌اکنون به اشکال مختلفی انجام می‌شود، افزود: می‌خواهیم به‌صورت یک سیاست‌گذاری منسجم مسیرهای غیررسمی واردات سیگار را شناسایی و ابزارهای مناسب را برای جلوگیری از این امر انجام دهیم. معاون وزیر صنعت با اعلام اینکه هم‌اکنون طی جلسات مختلف خود با ستاد قاچاق کالا 17 قلم کالای قاچاق که به‌صورت غیررسمی وارد کشور می‌شوند را شناسایی کرده‌ایم، تصریح کرد: به اعتقاد ما اگر واردات سیگار به‌صورت رسمی انجام شود، 500میلیارد تومان حقوق و عوارض گمرکی به خزانه کشور وارد خواهد شد.

خسروتاج با انتقاد از اینکه متهم کردن وزارت صنعت درصدور مجوز واردات سیگار مارلبرو بی‌انصافی بوده است، گفت: ما می‌خواهیم با برخورد منطقی مانع قاچاق کالا به کشور شویم حال باید بررسی شود چه دست‌های پشت پرده‌یی در قاچاق سیگار وجود دارد که مانع تحقق واردات رسمی سیگار به کشور می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه وزارت صنعت براساس قانون و طبق اعلام مرجع اظهارنظر در هویت شرکت‌های متقاضی دریافت مجوز که همان کمیته امور خارجه است، اقدام به صدور مجوز واردات سیگار مارلبرو به کشور کرده است، گفت: ما یک کار اصولی کرده‌ایم، چرا این اقدام را زیر سوال می‌برید، افراد ذی‌نفعی در قاچاق سیگار دخیل هستند که مانع واردات رسمی آن به کشور می‌شوند.

معاون وزیر صنعت اضافه کرد: براساس اظهارنظر کمیته بررسی هویت شرکت‌های متقاضی حضور در ایران که در وزارت امور خارجه قرار دارد، سیگار مارلبرو هویت صهیونیستی ندارد. وزارت صنعت براساس قانون عمل کرده و هیچ‌گونه تخلفی را انجام نداده است.


نمایشگاه بهاره تهران

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه نمایشگاه بهاره امسال فقط در سه منطقه ارم، حکیمیه و بوستان ولایت برگزار می‌شود، گفت: هر نمایشگاه دیگری که در نقاط دیگر و به‌عنوان فروش بهاره برگزار شود، فاقد مجوز است و در سراسر کشور 173 نمایشگاه در استان‌های مختلف برگزار می‌شود.

وی افزود: طبق قانون مجوز برپایی هرگونه نمایشگاهی به عهده شرکت سهامی بین‌المللی نمایشگاه‌هاست و با هرگونه نمایشگاهی که بدون مجوز برگزار شود برخوردهای قانونی لازم انجام می‌شود.

خسروتاج با بیان اینکه با وزارت جهاد کشاورزی مذاکرات لازم برای عرضه مایحتاج مردم مثل برنج، گوشت و روغن انجام شده است، گفت: اتحادیه‌های صنفی نیز همزمان می‌توانند درقالب فروش فوق‌العاده اقدام کنند و تاریخ برگزاری این نمایشگاه‌ها از پنجم تا 25اسفند‌ است.

خسروتاج در ارتباط با شبکه بازاریابی هرمی که اخیرا در برخی از مناطق مشاهده شده است، افزود: مرکز امور اصناف از حدود سه ماه پیش آیین‌نامه نحوه بازاریابی به روش هرمی را تهیه کرده است و این شرکت‌ها فقط براساس این آیین‌نامه می‌توانند فعالیت کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر