مدار بازار طلا و ارز نزولی شد

۱۳۹۳/۱۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۱۲۴

روز گذشته مدار بازار طلا و ارز متاثر از کاهش تقاضای واقعی در بازار و همچنین روند کاهشی اونس جهانی طلا نزولی شد به طوری که در بازار روز سه‌شنبه سکه تمام با 16هزار تومان کاهش به قیمت 978هزار تومان و هر دلار امریکا با 28 تومان کاهش 3402 داد و ستد شد؛ هر گرم طلای 18 عیار با 1729 تومان کاهش به قیمت 99 هزار و 634 تومان در بازار عرضه شد و همچنین نیم‌سکه با 4 هزار تومان کاهش به قیمت 495 هزار تومان و ربع سکه نیز با 1500تومان کاهش 268هزار و 500 تومان فروخته شد. هر مثقال طلا نیز با 7500 تومان کاهش به 432 هزارتومان رسید؛ سکه یک گرمی هم با 1000 تومان کاهش 172 هزار تومان عرضه شد؛ نرخ یورو هم با 40 تومان کاهش به 3910 تومان رسید.قیمت هر اونس طلا هم دیروز عصر به 1223 دلار رسید طلا در بازار جهانی با کاهش تقاضا از سوی چین و صعود دلار که تقاضا برای این فلز ارزشمند را محدود کرد باعث شد تا قیمت طلا پس از 3 جلسه افزایش در معاملات دیروز بیش از 19 دلار کاهش یافت و به 1207 دلار رسید.


عید چینی‌ها مانع کاهش قیمت طلا نشد

در حالی که افزایش ارزش دلار، تقاضا برای سرمایه‌گذاری در بازار طلا را که به دلیل شکست مذاکرات بین یونان و طلبکارانش افزایش یافته بود، کاهش داده است، قیمت فلز زرد روز گذشته پس از ۳ جلسه افزایش، کاهش یافت.

این کاهش قیمت در روز قبل از آغاز تعطیلات یک هفته‌یی در چین به دلیل تعطیلات سال نوی چینی رخ می‌دهد و پس از این تعطیلات احتمالا قیمت طلا با افت بیشتری مواجه خواهد بود، زیرا میزان خریدهای این کشور کاهش می‌یابد؛ خرید طلای چین در آستانه سال نوی چینی، تاثیری مثبت بر قیمت طلا داشته است. مردم چین در این ایام به یکدیگر طلا هدیه می‌دهند. به گزارش رویترز، دیگر عامل تقویت قیمت طلا، تحولات در اروپا بوده که موجب افزایش تقاضا برای سرمایه‌گذاری در بازار فلز زرد شده است. گفت‌وگوها بین وزرای دارایی یونان و حوزه یورو در مورد بحران بدهی این کشور روز دوشنبه شکست خورد و آتن پیشنهاد تمدید 6 ماهه بسته کمک مالی بین‌المللی را رد کرد. شکست فوری و غیرمنتظره این مذاکرات، تردیدها در مورد آینده یونان در حوزه یورو را افزایش داده است.

سرمایه‌گذاران معمولا در هنگامه وقوع تحولات اقتصادی نامشخص و زمانی که دارایی‌های پرریسک‌تر نظیر بازار سهام آسیب می‌بیند، به بازار طلا روی می‌آورند اما با توجه به تبعات شدید خروج یونان از حوزه یورو، بازارها به طور کلی تصور می‌کنند که دو طرف در نهایت به توافق خواهند رسید. افزایش ارزش دلار بر قیمت طلا تاثیر منفی گذاشته زیرا طلا را برای دارندگان سایر ارزها گران‌تر کرده است. کاهش ارزش یورو و پیش‌بینی افزایش نرخ بهره در امریکا در سال جاری از عوامل رشد ارزش دلار بوده‌اند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر