اخبار کلان

۱۳۹۳/۱۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۱۲۳

حقوق کارگر و کارفرما را نظام بانکی می‌بلعد

نماینده کانون کارفرمایان با انتقاد از عدم حمایت از بخش تولید و بزرگ‌تر شدن نظام بانکی با تاسیس شعبه‌های بانکی، گفت: موظف هستیم کارگران خود را تحت پوشش قرار دهیم، اما مشکلات بخش تولید وضعیت درآمدی کارفرمایان را تحت‌تاثیر قرار داده است. جمال رازقی‌جهرمی، بااشاره به نشست امروز شورای عالی کار، ‌تاکید کرد: دستور کار امروز تعیین حداقل مزد کارگران است. وی افزود: در این نشست از وزرا و مسوولان اقتصادی دولت برای شنیدن مشکلات تولید که شامل کارگران و کارفرمایان می‌شود، دعوت شده است. رازقی با تاکید بر اینکه دولت باید مطالبات بخش تولید را بپردازد تا ما کارگران و کارکنان خود را برای داشتن حداقل‌های زندگی تحت پوشش قرار دهیم، افزود: در دنیا تامین معیشت وظیفه کارفرما نیست و دولت‌ها باید حداقل‌های زندگی ازجمله مسکن، بهداشت و آموزش مردم را فراهم کنند. این عضو شورای عالی کار از افزایش قابل ملاحظه حداقل دستمزد کارگران باتوجه به کاهش قدرت خرید طی سال‌های گذشته درصورت پرداخت مطالبات پیمانکاران و تولیدکنندگان توسط دولت خبر داد. وی گفت: اخیرا درمعرفی 100 شرکت برتر کاملا مشخص شد که بانک‌ها و هلدینگ‌های تحت پوشش خود جزو برترین‌ها انتخاب شدند و این موضوع نشان‌دهنده حمایت بی‌چون و چرای مسوولان از نظام بانکی و غفلت از بخش تولید است. وی بااشاره به اینکه طبق آمارها 80هزار واحد تولیدی تعطیل شده‌اند، گفت: در این شرایط بانک‌ها هر روز شعبه جدید تاسیس می‌کنند.


افزایش «مزایای جانبی» کارگران را راضی نمی‌کند

فتح‌الله بیات رییس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی کشور در میانه مذاکرات تعیین مزد94 در گفت‌وگو با ایلنا، خطاب به نمایندگان کارگری در شورای عالی کار گفت: فراموش نکنید مزایای جانبی در آینده مزدی کارگران فراگیر و اثرگذار نیست و افزایش آن نمی‌تواند باعث شود کارگران به سرکوب حداقل مزد راضی شوند. بیات در این‌باره توضیح داد: کارفرمایان به خصوص در واحدهای کوچک و متوسط مزایای جانبی را سلیقه‌یی و بسته به شرایط مالی کارگاه و اجرایی شدن یا نشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل می‌پردازند و کارگران در این واحدها به‌دلیل ضعف تشکیلاتی نمی‌توانند هیچ تضمین محکمی برای دریافت این مزایا داشته باشند. رییس اتحادیه کارگران قراردادی با تاکید بر افزایش «پایه مزد» در مذاکرات تعیین مزد94 گفت: اصلی‌ترین عامل برای ارتقای معیشتی یا تثبیت آن در زندگی خانوار کارگری، مزد پایه است زیرا این رقم مبنای تعیین مزد سال بعد قرار می‌گیرد و درصورت ضعف در این بخش، نمایندگان کارگران در این مذاکرات حکم فقیر‌ترشدن کارگران را امضا خواهند کرد. این فعال کارگری ادامه داد: درحال حاضر بسیاری از کارگران را می‌بینیم که برای گرفتن مزایای معوقه‌شان از فلان واحد تولیدی یا صنعتی بار‌ها به ادارات کار مراجعه کرده و طرح شکایت می‌کنند و به نتیجه نمی‌رسند، چون بحث برخورداری از مزایای جانبی بحثی است که بیشتر در کارگاه‌هایی که طرح طبقه‌بندی مشاغل در آنها اجرایی شده، دنبال می‌شود و درحال حاضر هنوز بسیاری از کارگاه‌ها در کشور اقدام به اجرای این طرح نکرده‌اند. به همین دلیل اگر تمام تمرکز نمایندگان کارگری در شورای عالی کار بر افزایش دستمزد پایه باشد، طبیعتا موارد مربوط به معوقات مزدی به‌صورت قانونی ازسوی مراجع ذی‌صلاح پیگیری می‌شود و کارگران هم راحت‌تر به مطالبات قانونیشان می‌رسند. بیات همچنین به افزایش پایه سنوات در پی تاکید بر افزایش پایه‌ مزد اشاره کرد و گفت: طبیعتا زمانی که ما با افزایش پایه مزد مواجه باشیم، سایر مزایای جانبی مثل حق سنوات هم بالا‌تر می‌رود. یعنی اگر قرار است مزایایی هم وجود داشته باشد، قطعا مطابق با دستمزد پایه بالا می‌رود.


افزایش مبادلات تجاری ایران و عراق به ۲۰ میلیارد دلار

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: ارزش مبادلات تجاری ایران و عراق از ۱۲میلیارد دلار به ۲۰میلیارد دلار افزایش می‌یابد. به گزارش ایرنا، علی طیب‌نیا که برای شرکت در کمیسیون عالی مشترک ایران و عراق به‌همراه اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهوری در صدر هیاتی سیاسی و اقتصادی به بغداد سفر کرده است شامگاه دوشنبه در گفت‌وگو با ایرنا، زمینه‌های همکاری‌های تجاری ایران در عراق را به‌‌‌ویژه در صدور خدمات فنی و مهندسی بسیار مناسب ارزیابی کرد. وی افزود: کشور عراق با وسعت زیاد و جمعیت بالا دارای مرزهای طولانی با ایران است، همچنین درآمد نفتی قابل توجهی دارد و به همین دلیل در این کشور ظرفیت مناسبی برای افزایش روابط تجاری با ایران وجود دارد.


حذف ثروتمندان از دریافت یارانه سخت است

یک اقتصاددان با بیان اینکه حذف ثروتمندان از دریافت یارانه سخت است، گفت: حذف ثروتمندان از یارانه روندی پیچیده بوده که اگر این موارد مورد توجه قرار نگیرد تبعات منفی داشته و موجب بی‌اثر شدن اجرای این طرح می‌شود. مهدی تقوی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه در باره حذف خانوارهای با درآمد بالای 2.5میلیون تومان از فهرست یارانه‌‌بگیران به ایسنا گفت: این مصوبه که در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی مورد تصویب قرار گرفته فقط به بحث درآمد خانوارها توجه کرده و مسایل دیگر را مورد توجه قرار نداده است. برای مثال اگر خانواری 4 نفره در تهران زندگی کند و خانه نداشته باشند باید دست‌کم یک میلیون تومان از درآمد خود را صرف اجاره مسکن کند. زندگی خانوار 4 نفره با ماهی 1.5میلیون تومان هم کار ساده‎ای نیست. تورم ایجاد شده قدرت خرید مردم را کاهش داده و 1.5میلیون تومان معنای گذشته را ندارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر