تلاش ایران و عراق برای کاهش وابستگی به دلارهای نفتی

۱۳۹۳/۱۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۱۱۴

در دیدار میان اسحاق جهانگیری معاون‌اول رییس‌جمهوری با فواد معصوم رییس‌جمهوری عراق، طرفین ضمن اشاره به توطئه شوم و جاری کاهش قیمت نفت، ضمن تاکید بر افزایش همکاری‌ها برای مبارزه با این شرایط، از کاهش وابستگی بودجه‌های خود در قبال درآمدهای نفتی خبر دادند.

در دومین روز از سفر دیپلماتیک هیات عالیرتبه ایرانی به ریاست اسحاق جهانگیری به عراق، دیدارهای مختلفی میان معاون‌اول رییس‌جمهور کشورمان با مقامات سیاسی مختلف عراقی برگزار شد. به گزارش ایرنا در همین چارچوب جهانگیری در دیدار با دکتر فواد معصوم، رییس‌جمهوری عراق ضمن تاریخی خواندن روابط دو کشور گفت: امنیت عراق، امنیت ایران است و جمهوری اسلامی ایران همواره خود را در خوشی‌ها و سختی‌ها در کنار دولت و ملت عراق می‌داند.

جهانگیری همچنین با اشاره به درگیری‌های جدی با داعش و اعلام تبریک دولت ایران به بغداد به‌مناسبت پیروزی‌های اخیر در برابر تروریست‌ها افزود: امیدوارم روند پاکسازی مناطق آلوده عراق از لوث گروه‌های تروریستی ادامه پیدا کند. وی داعش را پدیده‌یی شوم خواند که دامنگیر کشورهای اسلامی شده و ادامه داد: گروه داعش اقداماتی در دنیای اسلام انجام می‌دهد که به حیثیت مسلمانان لطمه وارد کند و به‌همین دلیل عده‌یی معتقدند این گروه تروریستی از پشتوانه صهیونیستی برخوردار است. معاون‌اول رییس‌جمهوری با اشاره به نفت‌خیز بودن دو کشور ایران و عراق و توطئه سیاسی کاهش بهای نفت خاطرنشان کرد: ما همواره سعی کرده‌ایم از هر تحریم برای کشورمان فرصت بسازیم و اکنون نیز که با کاهش بهای نفت مواجه شده‌ایم با افتخار اعلام می‌کنیم که کمتر از 30درصد بودجه دولت ما به نفت وابسته است.


مناسبات خدشه‌ناپذیر تهران- بغداد

فواد معصوم رییس‌جمهور عراق نیز در این دیدار با بیان اینکه خطر داعش منحصر به عراق نیست و همه کشورهای منطقه را تهدید می‌کند، گفت: اگر خطری دامنگیر هریک از کشورهای منطقه شود سایر کشورهای منطقه نیز با تهدید مواجه می‌شوند. وی افزود: روابط دو کشور نباید منحصر به مناسبات رسمی باشد. مناسبات فی‌مابین باید در میان نهادها، سازمان‌ها و تشکل‌های مردمی نیز شکل گیرد. معصوم گفت: ایران و عراق دارای مرز مشترک طولانی هستند و از روابط دیرینه و تاریخی برخوردارند که این مسایل می‌تواند در تحقق اهداف مورد نظر برای گسترش روابط موثر باشد.

رییس‌جمهور عراق با بیان اینکه ما اخیرا برنامه‌ریزی کردیم تا از اتکای بودجه خود به نفت بکاهیم، از اقدامات و برنامه جمهوری اسلامی ایران در جهت کاهش وابستگی به نفت ابراز خرسندی کرد و افزود: عراق در این زمینه تازه‌کار و نوپاست و باید بتوانیم برای کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی از تجربیات ایران استفاده کنیم.

فواد معصوم از حمایت‌های ایران در زمینه ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه و کمک‌های فنی و مشاوره‌یی در مبارزه با داعش قدردانی و اظهار امیدواری کرد روابط و مناسبات میان دو کشور روزبه‌روز گسترده‌تر شود. وی روابط تهران-بغداد را روابطی برخوردار از ویژگی‌های خاص در مقایسه با سایر کشورها دانست و گفت: مناسبات ایران و عراق براساس اصول خدشه‌ناپذیر، شفاف، واضح و به نفع دو ملت است.

لازم به ذکر است که جهانگیری در صدر هیاتی عالیرتبه متشکل از دو معاون رییس‌جمهور و پنج وزیر روز دوشنبه وارد عراق شدند و در روز نخست، طرفین 10سند و تفاهمنامه همکاری در حوزه‌های مختلف امضا کردند. در روز دوم علاوه بر دیدار با همتایان عراقی خود و نیز نوری مالکی، معاون رییس‌جمهور و تنی چند از مقامات سیاسی و حزبی ارشد این کشور، رهسپار زیارت از عتبات‌عالیات و دیدار با علمای عظام شیعه شدند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر