ایران برای توسعه و پیشرفت از کسی اجازه نمی‌گیرد

۱۳۹۳/۱۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۱۱۳

نمایش فضاپیمای سرنشین‌دار

جدیدترین دستاوردها و طرح‌های فضایی محققان و متخصصان پژوهشگاه فضایی ایران با حضور رییس‌جمهور در نمایشگاه فناوری فضایی تجلی اقتدار ملی ارایه شد. نخستین تصاویر از نمونه اولیه و ماک‌آپ یک به یک فضاپیمای سرنشین‌دار ایرانی منتشر شد.

در نمایشگاهی که صبح روز گذشته رییس‌جمهور از آن بازدید کرد برای نخستین بار از ماک آپ یک به یک فضاپیمای سرنشین‌دار ایرانی رونمایی شد و طبق اخبار منتشره قرار است که این فضاپیما سال آینده به مدار زمین پرتاب شود

یکی از وعده‌های روشن حسن روحانی در ایام تبلیغات انتخابات یازدهم ریاست‌جمهوری، پیگیری دقیق مطالبات افراد و انجمن‌های «علمی»و«فناوری» به‌عنوان تضمینی برای پیگیری اجرای برنامه‌های ارایه شده دولت در این زمینه بود؛ هرچند پرونده هسته‌یی ایران با 1+5 تمام توجه اصحاب رسانه‌ها را به خود معطوف کرده اما پیگیری تصمیم‌سازی‌های دولت طی 18ماه گذشته نشان می‌دهد که کابینه تدبیر و امید در حمایت از برنامه‌های علمی و فناوری، نمره قبولی می‌گیرد. روز گذشته به بهانه گرامیداشت روز فناوری فضایی رییس‌جمهور به بازدید نمایشگاه دستاوردهای فضایی رفت تا در گفت‌وگو با اهالی علم و فناوری، برنامه‌های دولتش را برای ارتقای این حوزه تاثیرگذار تشریح کند. روحانی در بین صحبت‌هایش با اشاره به تلاش دشمنان در استفاده از حربه بهانه‌گیری تصریح کرد:« تلاش دولت یازدهم در این است که حربه بهانه‌گیری از دست قدرت‌هایی که علیه ملت ایران تلاش می‌کنند را بگیرند.»


روحانی: سلطنت بر کرات

امکان‌پذیر است

به گزارش خبرگزاری‌ها، رییس‌جمهور کشورمان در مراسم گرامیداشت روز فناوری فضایی با اشاره به دستاوردهای دانشمندان و محققان کشورمان در زمینه فناوری‌های فضایی گفت: «قرآن به ما می‌گوید که شما می‌توانید، ما می‌توانیم از همه قطر‌هایی که در فضا وجود دارد، عبور کنیم البته این عبور آسان نیست بلکه باید در آن نفوذ کنیم. برای حرکت به سمت هدف نیاز به سلطه است و مسلط بودن و سلطه داشتن نیز چیزی جز علم و دانش و آشنایی به رموز است.»روحانی همچنین به بیان ویژگی‌های دانش هوا و فضا پرداخت و با اشاره به راهبردی بودن این دانش گفت: ‌دانش هوا و فضا دانشی است که زمانی کشوری وارد آن می‌شود در واقع ابعادی از اقتدار ملی خود را توسعه داده است. رییس دولت یازدهم با بیان اینکه امروز ملت ایران وارد این جهان و دانش هوا فضا شده‌اند، گفت: ‌امروز ایران توانایی ساخت انواع مختلف ماهواره‌ها را دارد و می‌تواند ماهواره را پرتاب و کنترل کند همچنین این امکان وجود دارد که با ایستگاه‌های زمینی با ماهواره‌ها ارتباط برقرار کرده و انتقال داده انجام دهد.

کار عظیم دولت در بخش علوم پزشکی و سلامت

روحانی به پیشرفت کشور در زمینه فناوری‌های مختلف اشاره کرد و گفت: «امروز نه تنها فناوری هوا و فضا بلکه در همه زمینه‌های مختلف فناوری ازجمله بیوتکنولوژی، نانو، فناوری هسته‌ای، داروسازی و علوم پزشکی، کشور پیشرفته‌یی هستیم و می‌توانیم خود را در سطح دنیا عرضه کنیم. ما در عرصه علوم پزشکی و بخش سلامت مردم کار بسیار عظیمی انجام داده‌ایم.» رییس‌جمهور در ادامه به پیشرفت‌های کشور در عرصه علوم هسته‌یی اشاره کرد و گفت: « در دولت یازدهم در زمینه هسته‌یی پیشرفت‌های بسیار مهمی انجام گرفته اما به‌دلیل پر سر و صدا بودن مذاکرات هسته‌یی این فعالیت‌ها و پیشرفت‌ها مقداری تحت‌الشعاع قرار گرفتند.»

رییس دولت تدبیر و امید گفت:«نه تنها در دولت یازدهم بلکه اساسا در ایران برای پیشرفت در علم و دانش از کسی اجازه نمی‌گیریم و نخواهیم گرفت. هیچ کس اینگونه فکر نکند که ما در حال تعامل و مذاکره با دنیا هستیم پس می‌خواهیم پیشرفت‌های علمی را کنار بگذاریم.»


دولت، بهانه را از دشمن می‌گیرد

رییس‌جمهور با بیان اینکه کار دولت این است که بهانه را از دشمن بگیرد، ادامه داد: «برخی از کلمات، جملات و موضع‌گیری‌ها به دشمن برای بهانه‌گیری‌ها و طرح اتهامات ناروا علیه کشور کمک می‌کند. در همین راستا تلاش دولت این است که حربه بهانه‌گیری از دست قدرت‌هایی که علیه ملت ایران تلاش می‌کنند را بگیرد. ‌ما این کار را آغاز کرده‌ایم و تا روزی که معلوم شود این حرف‌ها واقعی نیست مسیر خود را ادامه می‌دهیم.»

رییس کابینه یازدهم در ادامه با اشاره به تغییرات صورت گرفته در مدیریت علوم فضایی کشور گفت: «دولت یازدهم در بررسی‌هایی که انجام داد، متوجه شد در مساله علوم فضایی از لحاظ ساختاری و تشکیلاتی یک برهم ریختگی وجود دارد. به همین دلیل نیز سازمان فضایی همچنین پژوهشگاه مربوطه را مانند قبل در اختیار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار دادیم.»روحانی همچنین با بیان اینکه باید تقسیم کار دقیقی میان دانشگاه‌های کشور انجام بگیرد، گفت: «ما در دانشگاه‌های کشور باید چیزی شبیه کنسرسیوم ایجاد و هر بخش را به یک دانشگاه وگذار کنیم و تمامی این بخش‌ها در یک جا درکنار یکدیگر تکمیل و ترکیب شوند.»

روحانی در پایان با بیان اینکه دولت برای ادامه و افزایش سرعت راه در زمینه همه فناوری‌ها ازجمله علوم فضایی تصمیم قاطعی گرفته است، گفت: «دولت از همه توان و امکان خود در این زمینه بهره‌برداری و استفاده خواهد کرد.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر