خشم اتحادیه اروپا و ناتو از سفر پوتین به مجارستان

۱۳۹۳/۱۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۱۱۰

جهان ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه، با سفر به مجارستان در بوداپست با ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان دیدار کرد. این سفر خشم اتحادیه اروپا و پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را برانگیخت.

به گزارش بی‌بی‌سی، کشورهای عضو اتحادیه اروپا و ناتو به‌دنبال بحران اوکراین، تلاش کرده‌اند تا از روسیه فاصله بگیرند. اما مجارستان می‌گوید نمی‌تواند به مهم‌ترین تامین‌کننده گاز این کشور پشت کند. گفته می‌شود روز دوشنبه، صدها نفر در بوداپست در اعتراض به این سفر تظاهرات کردند.

سفر پوتین، نخستین دیدار او با رهبر یک کشور عضو اتحادیه اروپا از ژوئن۲۰۱۴ (هشت‌ماه پیش) تاکنون است. مجارستان به‌دنبال آن است تا توافقنامه جدیدی را برای انتقال گاز روسیه به این کشور امضا کند. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز دو هفته پیش به بوداپست سفر کرده بود.

ناظران می‌گویند هدف سفر پوتین به مجارستان این است که نشان دهد در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا و ناتو، دارای متحد است. مجارستان از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه حمایت کرده اما بارها گفته است که این تحریم‌ها، آثار منفی بر جای خواهند گذاشت. ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان یکی از نزدیک‌ترین متحدان پوتین در اروپا به‌شمار می‌رود.

گفته می‌شود، روسیه در مجارستان 1.5میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده و سرمایه‌گذاری مجارستان در بخش‌های اقتصادی این کشور هم به حدود 2میلیارد دلار می‌رسد. همچنین روسیه در احداث نیروگاه هسته‌یی پاکش در مجارستان که 40درصد برق مصرفی این کشور را تامین می‌کند مشارکت کرده است. مسکو همچنین برای احداث 6واحد دیگر نیروگاه هسته‌یی در مجارستان به‌ارزش 9.6میلیارد دلار تلاش می‌کند و این موضوع در دستور کار مقام‌های دو کشور قرار دارد.

انتظار می‌رود در مذاکرات سران روسیه و مجارستان این موضوع و مسایل راهبردی دیگر در همکاری‌های دو کشور ازجمله ادامه صادرات منابع انرژی روسیه به این کشور بررسی و در مورد آن مذاکره شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر