لزوم حمایت از تولیداتی که ارز نمی‌خواهد

۱۳۹۳/۱۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۱۰۸

برای حمایت از تولید داخلی باید این نکته را در نظر گرفت که حمایت‌ها چشم بسته نباشد و کالاهای مرغوب و نامرغوب از یکدیگر تفکیک شود.

بنابراین باید رقابت سالمی را بین واحدهای تولیدی مدنظر قرار داد و حمایت از تولیدات کشور، یک طرفه و غیرکارشناسی نباشد.

اهمیت این موضوع به اندازه‌یی است که اگر به آن توجه کافی نشود، پیامدهای بد اقتصادی در بر خواهد داشت.

به محض اینکه ایران ارتباط خود را با واحدهای اقتصادی بین‌المللی برقرار کند ‌باید تعرفه واردات کالاها کم شود و در آن زمان است که بیشتر واحدهای تولیدی از کار خواهند افتاد. پس بهتر است که حمایت‌ها از تولیدات داخلی به موقع، درست و معطوف به واحدهای با کیفیت باشد تا توان رقابت و صادرات وجود داشته باشد.

بنابراین صرف توجه به مصرف بازار داخل اشتباه است و باید نگاه اقتصادی بلندمدت داشت تا بتوانیم در امر صادرات کالاهای داخلی موفق باشیم. اگر این رویکرد ملاک عمل قرار گیرد، ماندگار خواهد بود و عکس آن حمایت از کالاهای بی‌کیفیت نه تنها در بلندمدت عملی نیست بلکه به ضرر همه خواهد بود و واحدهای تولیدی بعد از یکی دو سال تعطیل خواهد شد.

البته یک موضوع موثر بر تولید، تحریم‌هاست و اینکه این مساله موجب شده تا مواد اولیه با کیفیت وارد نشود و بیشتر آنها و ماشین‌آلات صنایع مختلف از چین تامین شود که همین امر موجب کاهش کیفیت تولیدات داخلی شده است.

اما همین تحریم‌ها در تولید برخی کالاها اثر مثبت داشته و موجب شده تا در شرایط تورمی عملکرد خوبی داشته باشیم که ازجمله این کالاها می‌توان به موادغذایی، لبنیات، زعفران، کشمش، پسته و... اشاره کرد. بنابراین تنها بخشی از گناه افت کیفیت تولیدات به گردن تحریم‌هاست و بخشی از ایراد متوجه ساختارهای تولیدی کشور است. می‌توان نتیجه گرفت که در شرایط فعلی اقتصادی کالاهایی را باید مورد حمایت قرار داد که کمترین ارزبری را دارند و این موجب می‌شود که ارزهای ذخیره شده در صنایع دیگر سرمایه‌گذاری شود. از طرف دیگر ‌باید در یک بازه زمانی مشخص از تولید حمایت کرد و بعد از اتمام این مدت بخش تولید مستقل شود.

نمونه این اقدام کشور ترکیه است که در یک مدت 5 ساله ارز صادراتی را با 25درصد سود از صادرکننده‌ها می‌خرید و بعد از اتمام این مدت، واحدهایی که توانستند ساختار خود را عوض کنند در تولید ماندگار و بقیه از چرخه تولید خارج شدند. همین اقدامات موجب شد که این کشور 165میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشته باشد و در رقابت با سایر کشورها خوب عمل کند.

در کشور ما نیز با توجه به اینکه به دلایل مختلف با یک اقتصاد ناسالم و بیمار روبه‌رو هستیم، لازم است تا برخی از بخش‌ها مورد حمایت خاص قرار گیرند تا بتوانند به مرور زمان شرایط رقابتی پیدا کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر