تازه‌ خبر

۱۳۹۳/۱۱/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۹۶

وزرای کشاورزی و بهداشت راهی عراق شدند

تعادل روز گذشته وزیر جهاد کشاورزی و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در راستای توسعه همکارهای کشاورزی و درمانی بین دو کشور ایران و عراق، راهی بغداد شدند. محمود حجتی وزیر جهادکشاورزی برای بررسی رفع موانع همکاری و ایجاد بسترهای قانونی و فنی تجارت محصولات کشاورزی به‌ویژه با کشورهای همسایه و همین‌طور امضای دو موافقتنامه در زمینه دامپزشکی و قرنطینه دامی و همکاری‌های قرنطینه گیاهی با وزیر کشاورزی عراق، مسافر این همسایه پرچالش شد. به گزارش فائو، در آخرین وضعیت کشاورزی عراق می‌توان گفت با ادامه ناآرامی‌ها و خشونت‌های جاری، کشاورزی عراق با خطرات جدی روبه‌رو شده تا آنجا که فائو خواستار 39 میلیون دلار کمک مالی برای جلوگیری از نابودی بیشتر کشاورزی این کشور شد. براساس گزارش خبرگزاری‌ها، تاکنون هزاران نفر از کشاورزان عراقی به دلیل ناامنی و گسترش خشونت‌ها مزارع خود را ترک کرده‌اند یا همه محصولات و زمین‌های آنها به دست نیروهای تروریستی داعش نابود شده است.

براساس همین اطلاعیه محصولات کشاورزی ماه ژوئن این کشور به‌شدت کاهش یافته و در نتیجه در اثر کمبود مواد غذایی مورد نیاز هم‌اکنون نزدیک به سه میلیون نفر در عراق به کمک‌های غذابی نیاز فوری دارند. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز برای شرکت در نخستین همایش گروه دوستی فعالان سلامت ایران- عراق و افتتاح نمایشگاه توانمندی‌های شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی ایران در عراق همراه با معاون اول رییس‌جمهور عازم عراق شد. در پی امضای تفاهم‌نامه همکاری‌های دارویی بهداشتی و آموزش پزشکی ایران و عراق در دی ماه سال جاری که در سفر عدیله حمود حسین وزیر بهداشت عراق به تهران و دیدار وی با وزیر بهداشت کشورمان به امضا رسید، مقرر شد راهکارهای عملیاتی کردن روابط راهبردی سلامت دو کشور بررسی شود.


دریافت عوارض از برنج وارداتی برای توسعه کشاورزی

ایرنا رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران خواستار دریافت عوارض واردات از برنج خارجی و هزینه آن برای توسعه کشاورزی کشور شد.

«دلاور حیدرپور» روز دوشنبه در شانزدهمین همایش ملی برنج در ساری پیشنهاد کرد تا دولت از هر کیلوگرم برنج وارداتی مبلغ یک‌هزار تا یک‌هزار و 500 ریال عوارض دریافت کند و برای توسعه بخش کشاورزی اختصاص دهد. وی گفت: سالانه حدود یک میلیون تُن برنج وارد کشور می‌شود که با دریافت حداقل یک‌هزار ریال بابت هر کیلوگرم به عنوان عوارض، حدود یک‌هزار میلیارد ریال درآمد کسب می‌شود که می‌توان این مبلغ را برای توسعه برنج کاری در داخل کشور هزینه کرد. حیدرپور با بیان اینکه 30 نفر از نمایندگان استان‌های شمالی در مجلس شورای اسلامی با این پیشنهاد موافق هستند، افزود: مجلس می‌تواند این طرح را تصویب کرده و تبدیل به قانون کند.


هزینه نصب کنتور چاه‌های کشاورزان قسطی شد

تسنیم مدیرکل حفاظت آب و آبفای وزارت نیرو گفت: تمام چاه‌های آب کشور به کنتورهای تحویل حجمی آب مجهز می‌شوند و تصمیم بر این شد که وزارت نیرو تهیه و نصب کنتور را انجام داده و هزینه را به‌صورت اقساط از کشاورزان دریافت کند. جواد میبدی با بیان اینکه نصب کنتورهای برداشت آب در گام نخست در دشت‌های ممنوعه بحرانی آغاز می‌شود و به ‌تدریج به دشت‌های آزاد توسعه خواهد یافت، گفت: پیش از این قرار بود تهیه و نصب کنتور توسط کشاورزان انجام شود، اما با توجه به هزینه اولیه نصب و نبود توانایی مالی برخی کشاورزان برای تامین این هزینه، تصمیم بر این شد که وزارت نیرو تهیه و نصب کنتور را انجام داده و هزینه را به ‌صورت اقساط از کشاورزان دریافت کند. وی با تاکید بر لزوم کنترل برداشت‌های بیشتر از پروانه بهره‌برداری در چاه‌های مجاز، گفت: ویژگی‌های مهم این کنتورها این است که افزون‌بر ثبت میزان مصرف، امکان کنترل بر خط و از راه دور برای تمام چاه‌ها وجود دارد و این امکان نیز هست که پس از برداشت حقابه مشخص‌شده، برداشت آب به‌صورت آنلاین قطع شود. میبدی با بیان اینکه این طرح از سال آینده آغاز و در مدت سه سال اجرایی می‌شود، ادامه داد: در این زمینه با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی، میزان برداشت‌ها در هر دشت برای بخش کشاورزی مشخص می‌شود و با توجه به نوع دشت و میزان کسری مخزن از 10 تا 50 درصد برداشت آب کنونی چاه‌ها کاهش می‌یابد؛ همزمان با این کار پروانه‌های بهره‌برداری نیز تعدیل می‌شود و برنامه نصب کنتور روی تمام چاه‌های کشاورزی انجام خواهد شد.


60 هزار تخت بیمارستانی در کشور کم داریم

ایرنا قائم‌مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: 60هزار تخت بیمارستانی در سراسر کشور کم داریم که برای رفع آن 25هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است. محمدهادی ایازی روز دوشنبه در مراسم کلنگ‌زنی بیمارستان تخصصی خیریه حضرت امیرالمومنین(ع) در قم بیان داشت: در حالی با کمبود تخت‌های بیمارستانی روبه‌رو هستیم که در سال 93 اعتبارات عمرانی ما تنها یک‌هزار و 300 میلیارد تومان بوده است.

وی ابراز داشت: نظام سلامت کشور در حوزه مسائل بهداشتی و درمانی با مسائل و مشکلات جدی روبه‌رو است و با وجود اقدام‌های خوبی که دولت و مجلس در حمایت از بهداشت و درمان مردم به ویژه در سال 93 انجام داده‌اند هنوز با تنگناهای بسیاری روبه‌رو هستیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر