افزایش همکاری ریلی با ترکمنستان

۱۳۹۳/۱۱/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۸۹


معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت شرکت راه‌آهن با اشاره به هدفگذاری ایران و ترکمنستان برای جابه‌جایی 3.5 میلیون تن کالا گفت: ایران در مسیر اینچه‌برون - بندرعباس 15 درصد تخفیف حمل داده است.

حسین آشوری با اشاره به آمار مقایسه‌یی حمل و نقل بار بین ایران و ترکمنستان، اظهار داشت: در بخش واردات و صادرات حجم همکاری‌ها خوب بوده است به‌طوریکه در واردات 54.352 میلیون تن در سال ۲۰۱۳ و 194.607میلیون تن در سال ۲۰۱۴ رسید.

وی با بیان اینکه با وجود افزایش عملکرد در بخش صادرات و واردات، ترانزیت مابین دو کشور رشد خوبی نداشته است، گفت: به دلیل کاهش حمل مازوت از ترکمنستان رشد خوبی را در بخش ترانزیت نداشتیم اما در مجموع همکاری‌های ریلی ایران و ترکمنستان در یکسال گذشته رشد دو برابری داشته است.

معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت شرکت راه آهن با بیان اینکه به ازای هر تن - کیلومتر نرخ‌ها یکسان نیست و بین 2.5 تا 3.5 سنت در هرتن کیلومتر با هم متفاوت است، افزود: هدفگذاری این بوده که جابه‌جایی کالا را بین ایران و ترکمنستان در مرز اینچه برون به 3.5میلیون تن برسانیم.

وی با اشاره به همکاری‌های ریلی بین ایران و قزاقستان، افزود: در سال ۲۰۱۳ واردات بین دو کشور رقم 104.642میلیون تن بود که در سال ۲۰۱۴ این رقم به 547.252میلیون تن رسید همچنین میزان صادرات دو کشور در سال ۲۰۱۳ رقم 57.650میلیون تن بود که در سال ۲۰۱۴ به 50.142میلیون تن رسید.

آشوری به آمار ترانزیت بین دو کشور قزاقستان و ایران اشاره کرد و گفت: ترانزیت دو کشور در سال ۲۰۱۳ رقم 20.237میلیون تن بود که در سال ۲۰۱۴ به 14.830میلیون تن رسیده است که در مجموع واردات افزایش ۵ برابری نشان می‌دهد و صادرات تغییر چندانی نداشته است اما در بخش ترانزیت با کاهش عملکرد روبرو بودیم. به گزارش مهر، وی با بیان اینکه در مجموع همکاری‌های ریلی بین ایران و قزاقستان در یکسال اخیر ۳ برابر رشد داشته است، اظهار داشت: بیشترین نرخ حمل در مسیر اینچه برون تا بندر عباس است که به همین دلیل ایران ۱۵ درصد تخفیف برای این مسیر در نظرگرفت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر