جذب سرمایه‌های خصوصی برای تکمیل خطوط مترو

۱۳۹۳/۱۱/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۸۱

بیشترین اعتبار در لایحه بودجه۹۴ شهرداری تهران به حمل‌ونقل عمومی اختصاص یافت. چراکه توسعه این نوع خدمات شهری جزو اولویت‌های برنامه‌های مقامات شهری پایتخت است. در این میان رویکرد اصلی شهرداری به گفته معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران براساس توسعه خطوط مترو و اتوبوسرانی کلان‌شهر است.

بنابراین، چهارهزارمیلیارد تومان بودجه شهرداری به معاونت حمل‌ونقل اختصاص یافت. البته تکمیل خطوط 3 مترو تا پایان سال93، تکمیل خطوط 6 و 7 در دو سال آینده و در دستور کار قراردادن احداث بی‌آرتی در بزرگراه‌های همت و صدر از دیگر برنامه‌های حوزه معاونت حمل‌ونقل شهرداری پایتخت است. برای پیشبرد برنامه‌های تکمیل خطوط مترو، جعفر تشکری‌هاشمی از جذب فاینانس‌های داخلی و خارجی و انتشار اوراق قرضه توسط شهرداری خبر داد.

بودجه ترافیک

جعفر تشکری‌هاشمی در گفت‌وگو با مهر، با بیان اینکه از مجموع ۱۷هزارمیلیارد تومان بودجه شهرداری، چهارهزارمیلیارد تومان به معاونت حمل‌ونقل اختصاص دارد، گفت: به جز بودجه معاونت حمل‌ونقل، مجموعه‌های دیگر شهرداری نیز در حوزه ترافیک منابعی دارند. در تمامی مناطق ۲۲ گانه و معاونت فنی و عمرانی و معاونت اجتماعی، ردیف‌های بودجه‌یی که در حوزه ترافیک است، پیش‌بینی شده و اگر کل بودجه‌یی که رویکرد ترافیکی دارد را درنظر بگیریم، ۶۰درصد بودجه شهرداری به امر ترافیک اختصاص پیدا کرده است.


برنامه تکمیل خطوط مترو

معاون شهردار تهران در ادامه با بیان اینکه محور اصلی بودجه شهرداری تهران، توسعه مترو است، گفت: بیش از دوهزارمیلیارد تومان برای توسعه عمرانی مترو و نزدیک به ۷۰۰هزارمیلیارد تومان در بخش بهره‌برداری پیش‌بینی شده است که در مجموع حدود ۳۰۰۰میلیارد تومان به مجموعه متروی تهران اختصاص یافته است. وی در ادامه با بیان اینکه تا پایان سال۹۳، خط ۳ مترو تکمیل و درسال۹۴ و ۹۵ خطوط ۶ و ۷ تکمیل خواهند شد، گفت: اتمام خطوط مترو بستگی به بودجه‌یی دارد که به این امر اختصاص پیدا می‌کند. هر کیلومتر مترو حدود ۱۰۰میلیارد تومان اعتبار لازم دارد. اما درحال حاضر بدون درنظر گرفتن فاینانس، می‌توانیم بیش از ۲۰کیلومتر بسازیم. اما تمام تلاش ما در این است که در این حوزه از فاینانس‌های داخلی و خارجی و انتشار اوراق قرضه برای تکمیل خطوط بهره بگیریم که این موضوع در شورای شهر و در قانون بودجه پیش‌بینی شده است. معاون حمل‌ونقل شهرداری تهران ادامه داد: البته استقبال مردم از اوراق قرضه بستگی به شرایط اقتصادی کشور دارد که مردم به سمت اوراق قرضه بیایند یا برایشان سرمایه‌گذاری در صنعت یا پس‌انداز سودآور باشد. تشکری‌هاشمی در ادامه بااشاره به بازنگری طرح جامع حمل‌ونقل ترافیک، گفت: براساس مطالعات مفصلی که مشاورین خارجی و مشاورین داخلی انجام داده‌اند، ما ۱۰ خط متروی داخلی و ۴ خط متروی حومه‌یی و چند خط متروی اتصال خواهیم داشت. البته این درصورتی است که این طرح در شورای شهر و شورای عالی هماهنگی ترافیک کشور به تصویب برسد. همچنین خطوط گذشته نیز اصلاحاتی خواهد داشت. به‌طور مثال برای خط ۶ و ۷ توسعه بخش شمالی پیش‌بینی شده است.


بی‌آرتی در بزرگراه همت و صدر

معاون شهردار تهران همچنین به توسعه خطوط تندرو در پایتخت اشاره کرد و گفت: هنوز خط تندروی شهید همت و صدر در دستور کار قرار دارد و زمان و چگونگی اجرای آن بستگی به نتایج جلسات شورای ترافیک تهران دارد. همچنین خطوط فرامنطقه‌یی ویژه پیش‌بینی شده و خط ویژه شهید مطهری و بهشتی راه‌اندازی می‌شود که به جز این خط، هفت تا هشت محور جدید دیگر نیز پیش‌بینی شده است. تشکری‌هاشمی زمان اجرای خطوط ویژه را موکول به زمانی کرد که تمام این خطوط به دوربین‌های پردازش تصویری مجهز شده باشند تا بتوان متخلفانی که به خط ویژه اتوبوس ورود پیدا می‌کنند را شناسایی کرد. وی در پاسخ به این پرسش که درصورت تجهیز خطوط اتوبوسرانی به دوربین‌های کنترل تصویری، آیا گاردریل‌های خطوط تندرو حذف خواهند شد؟ گفت: این کار نیاز به زمان دارد و به جز دوربین، نیاز به فرهنگ‌سازی نیز داریم تا عابرین پیاده و سایر خودروها وارد این خطوط نشوند.


نوسازی ناوگان حمل‌ونقل

معاون شهردار تهران با بیان اینکه تاکنون ۳۵۰ اتوبوس بازسازی شده‌اند که تا پایان سال این رقم به نزدیک ۴۰۰ دستگاه اتوبوس می‌رسد، گفت: همچنین ۲۰۰ اتوبوس دو کابین خریداری شده که تا روزهای پایانی ۱۰۰ اتوبوس دراختیار ناوگان اتوبوسرانی قرار می‌گیرد و ۱۰۰ دستگاه اتوبوس دوکابین دیگر تا ابتدای سال۹۴ وارد ناوگان خواهد شد که اگر سرعت حمل‌ونقل دریایی افزایش پیدا کند، شاید تا پایان همین امسال نیز بتوانیم کل این ۲۰۰ دستگاه را به ناوگان وارد کنیم. وی با بیان اینکه در لایحه بودجه۹۴ شهرداری، اعتبار ویژه‌یی برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی درنظر گرفته شده است، گفت: در بودجه پیشنهادی ۱۰۰میلیارد تومان برای کمک به تسهیلات ارزان‌قیمت نوسازی ناوگان تاکسیرانی پیش‌بینی شده که درحال حاضر در کمیسیون‌های این شورا این رقم به تصویب رسیده که امیدواریم به تصویب نهایی برسد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر