اختصاص 9940 میلیارد ریال اعتبار به مسکن مهر

۱۳۹۳/۱۱/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۸۰

گروه مسکن و شهرسازی

مراسم کلنگ‌زنی پروژه مسکن مهر در سال86 در حالی برگزار شد که دولت نهم متعهد شد، در تابستان92 آخرین واحدهای این پروژه تحویل متقاضیان داده ‌شود تا به این ترتیب، مردم همیشه با خاطره خوش مسکن مهر از دولت قبل یاد کنند. با این‌حال، روزهای آخر کاری دولت دهم فرا رسید اما همچنان تعداد قابل‌توجهی از متقاضیان بلاتکلیف ماندند تا به تعهدات دولت تدبیر و امید دلخوش باشند. به این ترتیب، دولت دهم در مرداد92 افزایش سقف تسهیلات مسکن مهر تا سقف 30میلیون تومان برای هر واحد را مطرح کرد تا این پروژه را با یک مصوبه بلاتکلیف برای دولت یازدهم به ارث بگذارد. به‌گفته وزیر راه و شهرسازی فعلی، قرار بود 50هزارمیلیارد تومان اعتبار برای مسکن مهر اختصاص داده شود که تا زمان روی کار آمدن دولت یازدهم، 48هزارمیلیارد تومان پرداخت شده بود و 2هزارمیلیارد تومان آن به دولت جدید منتقل شد. این در حالی بود که در بودجه سال92، اعطای هر گونه اعتبار بانکی به مسکن مهر را محدود کرده بود، دولت این رقم را پرداخت نکرد. در واقع نگرانی از تکرار پیامدهای نامطلوب ناشی از تزریق پول بی‌پشتوانه به مسکن مهر مانع از آن شد که دولت فعلی سیاست‌های پولی دولت قبل را در این پروژه اجرا کند. با این‌حال، این امر باعث نشد، با وجود انتقادات دولت یازدهم نسبت به این پروژه، مقامات اجرایی از تعهدات خود درخصوص پروژه به‌جامانده از دولت قبل غفلت کنند.

بنابراین دولت یازدهم متقاضیان مسکن مهر را امیدوار کرد که تا سال94 پرونده مسکن مهر بسته می‌شود. درنتیجه، برای پیشبرد اهداف خود در تسریع روند ساخت‌و‌ساز واحدهای پروژه مذکور، در آبان سال92، پرداخت تسهیلات اعتباری بالغ بر 1095میلیارد تومان را تصویب کرد. این در حالی بود که برای مسکن مهر ردیف بودجه‌هایی مبنی بر پرداخت یارانه به مسکن مهر پیش‌بینی شد. همچنین دولت انتظار دارد با پرداخت اعتباراتی از سوی وزارت نیرو و افزایش آورده‌های مردمی، منابع مالی مسکن مهر تامین شود. به این ترتیب، برنامه تکمیل و تحویل مسکن مهر با تمام انتقادات و گلایه‌های مسوولان وزارت راه و شهرسازی به سوءمدیریت دولت قبل ادامه داشت تا اینکه اظهارات اخیر وزیر راه و شهرسازی کاسه صبر نمایندگان را لبریز کرد. به این ترتیب، تحویل 450هزار واحد مسکن مهر با وجود نیاز پنج‌هزار‌میلیارد تومانی برای خدمات زیربنایی نتوانست وکلای مردم را راضی کند و زمزمه‌های استیضاح وزیر از سوی مجلس نهم دوباره مطرح شود. با این‌حال، با تمام انتقادات وزیر راه و شهرسازی و معاونین وی به پروژه مسکن مهر، دولت در مصوبه دوم مربوط به اعتباربخشی به مسکن مهر، منابع مالی جدیدی به این پروژه اختصاص داد. به این ترتیب، در جلسه گذشته دولت یازدهم، هیات وزیران باتوجه به مشکلات تامین منابع مالی احداث تاسیسات و خدمات زیربنایی طرح مسکن مهر، مبلغ 9‌هزار و 940میلیارد ریال بابت ایجاد تاسیسات عمومی مسکن مهر و تامین زیرساخت‌ها، تخفیف عوارض، حمایت مالی و تراکم آن و احداث و تکمیل تصفیه‌خانه فاضلاب اختصاص داد.

اعتبار هزارمیلیارد تومانی

سخنگوی دولت از اختصاص هزارمیلیارد تومان برای تامین اعتبار انشعاب آب، برق و شبکه فاضلاب مسکن مهر خبر داد. محمدباقر نوبخت در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر با اشاره به مشکلات انشعاب آب، برق و شبکه فاضلاب برخی از شهرهای مسکن مهر گفت: دولت بعد از مدت‌ها کار کارشناسی تصویب کرد که هزارمیلیارد تومان به‌عنوان کمک بلاعوض برای تامین آب، برق و شبکه تصفیه فاضلاب به این شهرها بپردازد.

وی افزود: با این مصوبه بار قابل‌توجهی از متقاضیان مسکن مهر برداشته می‌شود زیرا تا پیش از این خود متقاضی باید برای درخواست انشعاب آب، برق و فاضلاب اقدام می‌کرد. نوبخت گفت: براساس این مصوبه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی موظف شد 1000میلیارد تومان به وزارت نیرو پرداخت کند. وی با بیان اینکه این کار در وهله اول با اولویت در شهرهای پردیس، گلبهار، صدرا، سهند، هشتگرد و پرند انجام می‌شود، افزود: از این اعتبار همچنین برای تصفیه‌خانه شهرهای جیرفت، بندرعباس، زرقان فارس، خوی، ارومیه، تهران، تبریز و رودهن انجام می‌شود.

نوبخت با بیان اینکه برخی از خانه‌های مسکن مهر کامل شده است، اما چون آب، برق و فاضلاب ندارد قابل بهره‌برداری نیست گفت: این مصوبه می‌تواند این امید را به متقاضیان مسکن مهر بدهد که هرچه سریع‌تر انشعاب‌های آب، برق و فاضلاب زودتر به سرانجام برسد و این مجتمع‌های مسکونی دایر شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر