حوالی تعاون

۱۳۹۳/۱۱/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۷۸

مدیریت، گوهر گمشده تعاون است

مدیرکل دفتر ترویج، آموزش و تحقیقات تعاونی‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر شکل‌گیری و گسترش ارتباطات شبکه‌یی بین سطوح مختلف تعاونی‌ها تاکید کرد.

حمداله رستمی در گفت‌وگو با سحر امینیان، با بیان اینکه تعاون نهضتی است که در بیشتر کشورها توسعه یافته است، گفت: ارتباطات شبکه‌یی بین سطوح مختلف تعاونی‌ها در کشور باید شکل بگیرد. معاونت امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای حمایت از این بخش اقتصاد شکل گرفته است. امور تصدی‌گری‌ها به بخش تعاون باید به نحو احسن انجام شود.

رستمی در پاسخ به اینکه همکاری بین این دستگاه با اتاق‌ها و اتحادیه‌های سراسر کشور به چه شکل بوده است، بیان داشت: در دستگاه آموزش تعاون تاکنون همکاری نظام‌مندی با اتاق‌های تعاون شکل گرفته که امیدواریم به همین شکل ادامه یابد.

این مقام مسوول با بیان اینکه این دستگاه آمادگی دارد امکانات و شرایط لازم را برای امور آموزش در زمینه تصدی‌گری تعاونی‌ها و اتحادیه‌ها دراختیار آنها قرار دهد، تاکید کرد: هر چه این آمادگی بیشتر و زیرساخت‌ها فراهم باشد، نتیجه مطلوب‌تری به‌دست خواهد آمد.

وی درخصوص همکاری بین بخش آموزش وزارت تعاون با اتاق‌ها و اتحادیه‌های سراسر کشور اظهار داشت: تعاون یعنی همکاری و اگر همکاری وجود داشته باشد، مشکلات آسان‌تر حل خواهد شد و ما به این ارزش‌ها و اصول اعتقاد داریم و همکاری آثار قابل‌توجهی خواهد داشت ازجمله اینکه هم‌افزایی به‌وجود خواهد آمد.

این مدیرکل خاطرنشان کرد: درصورتی که تعاونگران در بحث آموزش احساس نیاز کنند، ما در خدمت‌شان هستیم و این موضوع جزو اولویت‌های ما قرار دارد. در امر واگذاری تصدی‌گری‌ها کوچک‌ترین تردیدی نداریم و باید درخصوص این موضوع سیاست‌های بلندمدتی توسط خود تعاونی‌ها انجام شود.

وی بر هماهنگی‌های کلان و تامین اعتبارات در این زمینه تاکید کرده و در پاسخ به این سوال که مشکلات و چالش‌های اصلی تعاون در حال حاضر چیست، مدیریت را گوهر گمشده تعاون دانست و وجود مشکلات و نقطه ضعف‌ها در این زمینه را مورد تاکید قرار داد. این عضو دولت یازدهم گفت: به‌علت وجود ضعف‌های مدیریتی بسیاری از تعاونی‌ها ورشکسته شده‌اند و همکاری‌های درون‌بخشی نیز در بخش تعاون عملیاتی نشده است. باید تعاونی‌ها ارتباطات درون‌بخشی خود را سازمان‌دهی کنند.


جایگاه اتاق تعاون وسیع‌تر از این است

دبیر اتاق تعاون استان هرمزگان تاکید کرد: اتاق تعاون باید به جایگاه واقعی خود نایل شود.

محمد ناخدایی در گفت‌وگو با «تعادل» در پاسخ به اینکه برای مطالبه‌گری اتاق تعاون، چه پیشنهادهایی دارد، گفت: ابتدا باید قوانین مرتبط با اتاق تعاون و جایگاه آن بررسی شود تا اگر برای اجرا دارای نقصی است، برطرف شود. باید جایگاه این اتاق به جایگاهی که اتاق بازرگانی دارد، برسد. همان ارتباطی که اتاق بازرگانی نسبت به بازرگانان دارد، اتاق تعاون باید برای تعاونگران داشته باشد و همان ارتباطی که بین اتاق بازرگانی و وزارت صنعت، معدن و تجارت وجود دارد، باید بین اتاق تعاون و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارتخانه مربوطه باشد.

این دبیر اتاق تعاون بر تعریف ردیف بودجه و ایجاد امکانات مالی برای اتاق‌های تعاون تاکید کرد.

وی در ادامه گفت: جایگاه اتاق تعاون بسیار وسیع‌تر از این است و فکر می‌کنم به یک سازمان مستقل نیاز دارد.


تشکیل شورای عالی عشایری ایران

به ریاست اسحاق جهانگیری

مدیرعامل اتحادیه مرکزی عشایری ایران اعلام کرد: هر چادر عشایری به‌عنوان یک واحد تولید‌کننده محسوب می‌شود.

سیدجلیل میرزاهد، عشایر را یک تشکل سازمان‌یافته دانست که دارای سازمان عشایر هستند. این شورا بعد از سال‌ها و برای نخستین‌بار به ریاست اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور تشکیل شده است.

میرزاهد در پاسخ به این پرسش که مشکلات اصلی عشایر در کشور ما چیست، گفت: هر چادر عشایر به‌عنوان قشر تولیدکننده کشور یک واحد تولیدی و مشکلات مخصوص به خود را دارا هستند. وی تعداد خانوارهای عشایری را 212هزار چادر عشایری اعلام کرد و بیان داشت: هر چادر عشایری باتوجه به فرهنگ و استعداد منطقه‌یی، تولیدات مختلفی ازجمله فرآورده‌های لبنی و فرآورده‌های گوشتی را در طول فصول سال دارد و به جامعه عرضه می‌کند. این مدیرعامل اتحادیه در بیان مشکلات عشایر ایران، خاطرنشان کرد: این قشر مانند هر قشر تولیدکننده دیگر دارای مشکلات فراوانی است، ازجمله حذف یارانه‌های تولیدی و خدماتی و یارانه حمل که مشکلات زیادی را برای آنها ایجاد کرده است.


جزئیات «طرح تسهیلات اشتغالی امید»

برای توسعه اشتغال پایدار

تسنیم: مدیرعامل صندوق مهر امام رضا(ع) در تشریح دستورالعمل اعطای تسهیلات اشتغال از محل مشارکت مردمی «طرح امید» گفت: توسعه کسب‌و‌کارهای کوچک و پایداری اشتغال‌های خرد و مشاغل خانگی، حفظ و افزایش ظرفیت واحدهای شغلی هدف اصلی این طرح است.

اصغر نورالله‌زاده با اشاره به دستورالعمل اعطای تسهیلات اشتغال از محل مشارکت مردمی «طرح امید» گفت: این طرح را در راستای توسعه اشتغال استان‌ها در دستور کار داریم.

وی با اشاره به اینکه این طرح برای ترویج سنت پسندیده قرض‌الحسنه و برای توسعه کسب‌وکارهای کوچک است ادامه داد: برای ترویج سنت پسندیده قرض‌الحسنه در فرهنگ جامعه و بهره‌مندی از منابع مردمی و امکان توسعه خدمات صندوق با همکاری مردم، با هدف توسعه کسب‌وکارهای کوچک و پایداری اشتغال‌های خرد و مشاغل خانگی، حفظ و افزایش ظرفیت واحدهای شغلی تولیدی و خدماتی و جهت ارتقای کیفیت و کمیت محصول یا خدمات واحدهای کسب‌وکار و در راستای اعطای تسهیلات هدفمند قرض‌الحسنه مردمی، افتتاح سپرده قرض‌الحسنه مشارکتی (طرح امید) برابر مفاد این دستورالعمل انجام می‌پذیرد. وی در توضیح کلیات این دستور‌العمل گفت: سپرده‌گذاران کلیه اشخاص حقیقی هستند که اقدام به افتتاح حساب سپرده قرض‌الحسنه در شعب صندوق می‌کنند. منظور از تسهیلات قرض‌الحسنه عقدی است که به‌موجب آن صندوق (به‌عنوان قرض‌دهنده) مبلغ معینی را طبق شرایط مقرر در این دستورالعمل به اشخاص حقیقی (به‌عنوان قرض‌گیرنده) به‌صورت قرض واگذار کند.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید در توضیح سپرده قرض‌الحسنه طرح امید گفت: حداقل موجودی حساب سپرده قرض‌الحسنه طرح امید جهت محاسبه نوبت و معدل در دوره 90روز معادل 10میلیون ریال است که تسهیلات اشتغال مشارکتی در این طرح به این صورت است که میزان وامی که برمبنای محاسبه سیستم در دوره گشایش حساب سپرده قرض‌الحسنه طرح امید تا سقف 150میلیون ریال در سرفصل‌های تسهیلاتی مشخص شده و با دوره بازگشت اقساط حداکثر 36ماهه ثبت و پرداخت می‌شود.

نورالله‌زاده درباره گروه هدف برای اجرای این طرح گفت: تمامی اشخاص حقیقی متقاضی توسعه کسب‌وکارهای خرد و مشاغل خانگی و همچنین تمام وام‌گیرندگان اشتغال سنوات گذشته صندوق که مبادرت به افزایش ظرفیت واحد به‌لحاظ کمی و کیفی را دارند گروه هدف هستند.

وی در تعریف کسب‌و‌کار و کسب‌و‌کار خانگی بیان کرد: کسب‌و‌کار، عبارت است از هرگونه فعالیت اقتصادی که منجر به کسب درآمد برای صاحب آن شود و کسب‌و‌کار خانگی‌ نوعی از اشتغال است که توسط عضو یا اعضای خانواده در فضای مسکونی در قالب یک طرح کسب‌و‌کار شکل می‌گیرد.

نورالله‌زاده با بیان اینکه سقف اعطای تسهیلات 100میلیون ریال است گفت: کسب‌و‌کار خرد، نوعی اشتغال که در آن فرد مالکیت و مدیریت کسب‌و‌کار خود را عهده‌دار باشد و می‌تواند علاوه بر خود برای افراد دیگری نیز ایجاد اشتغال کند که سقف اعطای تسهیلات در این بخش 150میلیون ریال است.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید اظهار کرد: مدارک مهارتی برای دریافت تسهیلات لازم است که داشتن مدارک تحصیلی و مهارتی از دانشگاه‌ها و مراکز آموزش دولتی یا خصوصی مورد تایید دولت (مانند وزارت علوم و سازمان فنی و حرفه‌ای و سایر سازمان‌های صلاحیت‌دار)، یا گواهی سابقه تجربی معتبر به تایید کارفرما که حداقل 2سال از تاریخ اخذ جواز کسب ایشان گذشته باشد، مورد تایید است. یا افرادی که طرح کسب‌و‌کارشان نیمه‌فعال یا فعال است و تصمیم به توسعه یا تثبیت فعالیت دارند چه افرادی که جواز فعالیت دارند و چه آنهایی که جواز فعالیت ندارند و با ارایه مستندات قابل احراز باشد که به امر تولید کالا و خدمات مشغولند، مورد نظر این دستورالعمل است.

وی درباره میزان تسهیلات پرداختی گفت: پرداخت تسهیلات در اقسام مختلف مانند مشاغل خانگی (سقف تسهیلات 100میلیون ریال)، توسعه کسب‌و‌کار (سقف تسهیلات 150میلیون ریال)، سرمایه در گردش (سقف تسهیلات 150میلیون ریال) و خرید تجهیزات (سقف تسهیلات 150میلیون ریال) است. مدیرعامل صندوق مهر امام رضا(ع) ادامه داد: حداکثر مبلغ تسهیلات اشتغال مشارکتی در این دستورالعمل 150میلیون ریال و دوره بازپرداخت این تسهیلات حداکثر 36ماهه متناسب با مشارکت و طرح کسب‌و‌کار و حداکثر مبلغ تسهیلات مشاغل خانگی 100میلیون ریال است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر