رینگ جهانی

۱۳۹۳/۱۱/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۷۵

افت صادرات فولاد

بنا بر گزارش انجمن صادرکنندگان فولاد ترکیه، صادرات فولاد این کشور در ماه ابتدایی سال٢٠١٥ معادل ١٥,٤درصد نسبت به سال قبل افت داشته و به یک‌میلیون و ٢٠٠‌هزار تن رسید در‌حالی‌که درآمد حاصل نیز 21.7درصد افت داشته، ٨٦٥‌میلیون‌دلار بود. با وجود افت ١٨,٦‌درصدی صادرات به خاورمیانه که ٤٢١‌هزار تن شد این منطقه همچنان بزرگ‌ترین مقصد صادرات فولاد ترکیه بود و پس از آن امریکای شمالی و حوزه یورو قرار داشتند.


رکود بازار اسلب

افت قیمت قراضه باعث شده بازار اسلب سی‌آی‌اس دچار رکود شود. آخرین معامله اسلب سی‌آی‌اس اواخر ژانویه در ٣٥٥‌دلار هر تن انجام شده بود. در فاصله یک هفته قیمت قراضه در ترکیه ٣٥‌دلار افت داشته به ٢٥٠‌دلار هر تن رسید و پس از آن خریداران اسلب عقب‌نشینی کردند. شاید ثبات قیمت قراضه باعث شود مذاکرات برای خرید اسلب سی‌آی‌اس از سر گرفته شود. اسلب تولید ماه مارس سی‌آی‌اس از اواسط فوریه یا اواخر آن معامله خواهد شد و قیمت بین ٣٣٠ تا ٣٤٠‌دلار هر تن برای مقصد امریکا و اروپا خواهد بود. خریداران ترک حاضر نیستند بیشتر از ٣٣٠‌دلار هر تن برای اسلب سی‌آی‌اس هزینه کنند.


کاهش صادرات میلگرد

سال٢٠١٤صادرات میلگرد ترکیه ٦‌درصد نسبت به سال٢٠١٣ افت داشته به ٧‌میلیون و ٧٩٠‌هزار تن رسید چرا که تقاضا کم بود و در طول سال گذشته ترکیه با برخی بررسی‌ها جهت اعمال تعرفه‌های آنتی دامپینگ در کشورهای اصلی خریدار میلگرد خود روبه‌رو شد. خاورمیانه و شمال‌افریقا همچنان بزرگ‌ترین وارد‌کننده‌های میلگرد ترکیه در سال٢٠١٤ بودند البته صادرات به عراق بیش از ٥٠‌درصد پایین آمده به ٧٦٦١٦٠ تن رسید که به‌دلیل جنگ و درگیری‌های داخلی در این کشور بود. قابل‌ذکر است میانگین قیمت فروش میلگرد صادراتی ترکیه نیز سال‌٢٠١٤ معادل ٥٥٩‌دلار هر تن بوده است.


رشد دوباره واردات فولاد

بنا بر گزارش یوروفر، واردات فولاد از کشور‌های غیراروپایی به اروپا در سال جاری افزایش می‌یابد و امسال و سال آینده به‌طور میانگین ٢‌درصد نسبت به سال گذشته بالا خواهد رفت. باتوجه به تداوم افت ارزش یورو نسبت به‌دلار، صادرات فولاد اروپا سال٢٠١٥ و ٢٠١٦ نیز ادامه خواهد داشت. البته واردات نیز رو‌به‌افزایش است. واردات فولاد به اروپا سال٢٠١٤ مقدار ١٤درصد رشد داشته است. میزان واردات محصولات فولادی ١٩‌درصد نسبت به سال٢٠١٣ بالا رفت و واردات ورق و مقاطع به‌ترتیب ١٥‌درصد و ٣٣‌درصد رشد داشت. یوروفر نگران روند صعودی واردات فولاد در اروپاست به‌ویژه از چین و سی‌آی‌اس.


تعطیلات بازار میلگرد

قیمت میلگرد در بازار نقدی شمال چین در ثبات است و بازار باتوجه به نزدیکی تعطیلات سال‌نو قمری به خواب رفته است. آخرین قیمت میلگرد در بازار پکن ٣٦٣ تا ٣٦٦‌دلار هر تن با ١٧‌درصد مالیات بر ارزش‌افزوده ثبت شده که ثبات داشته است.

آخرین موجودی میلگرد بازار داخلی نیز ٤٢٤٠٠تن معادل ١٤‌درصد بالا رفته به ٣٤٦٩٠٠تن رسیده است. در بازار فیوچرز نیز قیمت قرارداد ماه مه ‌٠,٧٢‌درصد معادل ٣‌دلار هر تن افت داشته و در ٣٩٧‌دلار هر تن بسته شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر