حمایت از سازوکار قیمت‌گذاری در بورس کالا

۱۳۹۳/۱۱/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۷۳

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: بخش اعظمی از اقتصاد مقاومتی به تولید و صنعت برمی‌گردد، از این رو نمی‌توان با اقدامات و قیمت‌گذاری دستوری، اقتصاد مقاومتی را اجرایی کرد.

محمد بیاتیان افزود: دولت در تیر امسال طی مصوبه‌یی قیمت مواد پتروشیمی مورد مبادله در بورس کالا را آزاد کرد و مجتمع‌های پتروشیمی را نیز به تامین نیاز بازار داخل از طریق بورس فراخواند.

وی گفت: این مصوبه باعث شد تا بازار پتروشیمی در ماه‌های اخیر به تعادل برسد؛ اما بالاتر بودن حجم عرضه به نسبت تقاضا که ناشی از رکود اقتصادی است، باعث شده تا دوباره عرضه‌های خارج از بورس پتروشیمی‌ها با قیمت‌های متفاوت شروع شود.

بیاتیان بااشاره به اینکه عرضه محصولات در بورس با قیمت رقابتی و واقعی، رشد تولید، رونق کسب‌وکار و ایجاد واحدهای تولیدی جدید را به‌همراه دارد، اظهار کرد: خروج مواد پتروشیمی از بورس به تبصره‌یی در مصوبه دولت بر می‌گردد که اجازه عرضه محصولات در بازار آزاد پس از نبود خریدار در بورس کالا را می‌دهد که این موضوع منطقی نیست؛ چراکه اگر قرار است همه به بورس بیایند، دیگر نباید شرایط برای خروج نیز مهیا شود. وی تصریح کرد: در این شرایط مسوولان صنعت پتروشیمی باید انگیزه خروج مواد از بورس را بررسی کنند که اگر مشکلی در روند قیمت‌گذاری وجود دارد، در بورس حل شود، نه اینکه از فروش ارزان‌قیمت پتروشیمی‌ها در بازار آزاد خبر برسد.

عضو کمیسیون صنایع مجلس در گفت‌وگو با فارس گفت: مجلس حامی واقعی شدن قیمت‌ها و استفاده صنایع مختلف از سازوکار شفاف بورس کالاست، البته به‌طور حتم در روند شفاف‌سازی صنعتی همچون پتروشیمی دشواری‌هایی وجود دارد؛ اما با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت، بورس کالای ایران و پتروشیمی‌ها این مشکلات برطرف می‌شود.

وی افزود: علاوه بر مبادله محصولات پتروشیمی در بازار شفاف بورس کالا، باید تمام کالاهایی که قابلیت عرضه گسترده در بورس دارند، روانه این بازار کرد؛ زیرا شفافیت در حجم عرضه، تقاضا و قیمت‌ها همچنین بسیاری از مسایل و رانت‌های موجود از بین می‌رود و باعث رونق تولید می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر