بازار سرمایه

۱۳۹۳/۱۱/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۶۹

پیشنهاد ادغام صندوق‌های سرمایه‌گذاری

سنا هم‌اکنون بیشتر از 100صندوق سرمایه‌گذاری کوچک در بورس وجود دارد درحالی که در سایه یک تکنولوژی پیشرفته ادغام و تملیک می‌توان تعدادی از این صندوق‌ها را با یک مدیریت واحد و با کمترین هزینه اداره کرد.

مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری نیکی‌گستر با تاکید بر اینکه این موضوع ادغام و تملیک بسیار جدی و اساسی بوده و کمتر به آن پرداخته شده است، اظهارکرد: در زمانی که شرکت‌های پتروشیمی در واحدهای کوچک قصد ورود و فروش در بورس را داشتند ما اصرار بر تشکیل هلدینگ‌های بزرگ پتروشیمی را داشتیم درحالی که خصوصی‌سازی نگران فروش هلدینگ‌ها بود اگرچه در آخر هلدینگ خلیج فارس محقق شد.

علی رحمانی در همایش ادغام و تملیک با تاکید بر اینکه در دنیا ادغام و تملیک یا به‌عبارتی ادغام و تحصیل یک تکنولوژی است، اعلام کرد: در همه دنیا ادغام و تملیک از یک تکنولوژی دست بالا و استراتژی منحصر به فردی برخوردار است در صورتی که در ایران ما فاقد این تکنولوژی هستیم.

وی با ذکر مثالی از ادغام‌ها در خارج از کشور افزود: هم‌اکنون موسسات بزرگ حسابرسی در دنیا فعالیت می‌کنند در صورتی که در گذشته این شرکت‌ها می‌بینیم که یک موسسه مالی با حقوقی ادغام شده و ادغام‌هایی در سایه مدل‌هایی که این موضوع را تسهیل می‌کند، صورت گرفته است.

رحمانی افزود: در بحث موسسات اعتباری برای ادغام و تملیک فاقد قوانین و مقررات هستیم که این موضوع باعث ایجاد یک پروسه مشکل‌آفرین شده است.

وی پیشنهاد داد: هم‌اکنون بیشتر از 100صندوق سرمایه‌گذاری کوچک در بورس وجود دارد درحالی که در سایه یک تکنولوژی پیشرفته ادغام و تملیک می‌توان تعدادی از این صندوق‌ها را با یک مدیریت واحد و با کمترین هزینه اداره کرد.

رحمانی افزود: ادغام، پروسه رسیدن به ارزش را تسریع می‌کند و ده‌ها فرصت را برای رشد ایجاد می‌کند.

وی تقسیم منافع را رمز موفقیت ادغام و تملیک دانست و گفت: در دنیا هم‌اکنون شرکت‌هایی با عمر بیش از 200سال وجود دارند که با ادغام و تملیک تاکنون پیشرفت کرده‌اند اما در ایران، عمر شرکت‌ها از 40سال هم نمی‌گذرد.

به‌گفته وی، این همان ادغام و تملیک است و قواعد بازی باید طوری تنظیم شود که منافع همه را در برگیرد.



انتظار حمایت ویژه از سنگ‌آهنی‌ها

ایرنا یک فعال بازار سرمایه از مسوولان خواست تا با حذف بهره مالکانه مساعدت خود را به جامعه سهامداری نشان دهند تا پس از رفع ریسک‌های پتروشیمی‌ها و پالایشی‌ها، صنعت سنگ‌آهن سومین صنعتی باشد که شرایط با ثباتی برای آن در نظر گرفته شود.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر با اشاره به تمایل جدی سرمایه‌گذاران خارجی برای حضور در ایران افزود: ثبات قوانین و مدت زمان حاکمیت قوانین بر صنایع کشور مهم‌ترین پرسشی است که سرمایه‌گذاران خارجی برای حضور در ایران مطرح می‌کنند.

غلامرضا سلیمانی اظهارکرد: بر این اساس حل ابهامات سنگ‌آهنی‌ها پس از رفع ابهامات پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها می‌تواند فاز جدیدی از ثبات قوانین در جمهوری اسلامی ایران را به نمایش بگذارد.

این فعال بازار سرمایه با اشاره به فعالیت 165واحد معدنی کوچک و بزرگ سنگ‌آهن در کشور از دو معدن چادرملو یزد و گل‌گهر سیرجان به‌عنوان معادنی نام برد که در شرایط کاهش قیمت‌ها و رکود در بازار و در نهایت عدم سودآوری معادن کوچک در کشور همچنان فعالیت می‌کنند.

سلیمانی با اشاره به امیدواری به اقدامات دولت تدبیر و امید گفت: به موجب آن انتظار می‌رفت که با تغییر سیاست‌های اقتصادی، رونق موجود در این صنعت که با وجود شرایط رکود تورمی در کشور و حتی بحران بازارهای بین‌المللی همچنان سرپا بود را دوچندان کند.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر از ظرفیت‌های بالای بخش معدن به‌عنوان مساله‌یی یاد کرد که دولت را بر آن داشت تا از این صنعت به‌عنوان جایگزین نفت برای تامین نیازهای کشور بهره ببرد. بر این اساس درحالی دولت به تعیین حق انتفاع پروانه بهره‌برداری از شرکت‌های فعال در این صنعت پرداخته که سیاست‌های حمایتی در سایر کشورها از این صنایع همواره مبنی بر کاهش بهره مالکانه یا مالیات شرکت‌های معدنی بوده است.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه با اشاره به کاهش قیمت‌های جهانی، افزایش ضریب باطله‌برداری و شرایط استخراج (استخراج روباز یا زیرزمینی) با قیمت‌های تمام شده و ویژگی‌های متنوع و متفاوت معادن در اقصای نقاط جهان گفت: این عوامل بهره‌ مالکانه را با کاهش و تغییر مواجه می‌کند اما در کشور ما تعیین بهره مالکانه بدون توجه به این مسایل صورت می‌پذیرد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه ذخایر قطعی سنگ‌آهن حدود 170میلیارد تن برآورد می‌شود، ایران با داشتن 2.5میلیارد تن ذخیره قطعی (موجود) سنگ‌آهن حدود 1.4درصد ذخیره جهان را در اختیار دارد، بر این اساس از نظر ذخایر قطعی سنگ‌آهن در رتبه یازدهم جهانی قرار دارد. در این راستا با توجه به برآورد تولید حدود 42میلیون تنی سالانه سنگ‌آهن دانه‌بندی و کنسانتره در کشور، طرح‌های 7 گانه فولاد استانی راه‌اندازی شد که در راستای اجرای این طرح‌ها، مصرف سنگ‌آهن نیز افزایش می‌یابد. مدیرعامل هلدینگ غدیر یادآور شد که با توجه به سند چشم‌انداز فولاد در کشور، سرمایه‌گذاری‌های عظیمی در بخش سنگ‌آهن کشور صورت گرفته است که بر این اساس انتظار می‌رود دولت و مجلس حمایت‌های ویژه‌یی از صنایع سنگ‌آهنی کرده و با تصمیمات خود توجیه اقتصادی سرمایه‌گذاری‌های جدید را تشویق کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر