سرنوشت فیلم‌های فجر در گیشه سال ۹۴

۱۳۹۳/۱۱/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۵۷

سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر با نمایش برترین‌های سینمای ایران درسال آینده، به کار خود خاتمه داد. فارغ از جوایزی که اهدا شد، بازخورد نسبت به این فیلم‌ها از زاویه میزان فروش در گیشه‌ها، استقبال مردم از فیلم‌ها و سوژه‌هایشان و موضوعی است که اینک دغدغه دست‌اندرکاران این صنعت و هنر است.

درحالی که برخی از تهیه‌کنندگان معتقدند سینمای ایران درسال آینده از گیشه خوبی برخوردار است و برخی بر این باورند که گیشه سینمای ایران چندان با موفقیت همراه نخواهد بود، اما همه آنها در یک زمینه با یکدیگر

هم‌نظرند و آن اینکه دولت نیز باید حمایت تبلیغاتی خود را از فیلم‌های درحال اکران

اعمال کند.

علی سرتیپی تهیه‌کننده و پخش‌کننده سینما در گفت‌وگو با مهر، گفت که تعداد فیلم‌های شاخص این دوره نسبت به دوره‌های قبل بیشتر و بهتر بود. او دو فیلم طنز را برای یک‌سال کم خواند و ابراز امیدواری کرد که شور و هیجان تماشای فیلم‌ها در جشنواره، سال آینده هم مشاهده شود. او گیشه مناسبی برای سال آینده پیش‌بینی کرد و درعین حال برخی از فیلم‌هایی را که در جشنواره اکران نشدند را حامل ظرفیت‌های بالایی نامید و «دلم می‌خواد» بهمن فرمان‌آرا، «استراحت مطلق» عبدالرضا کاهانی، «نهنگ عنبر» سامان مقدم و «محمدرسول‌الله» مجید مجیدی را ازجمله آنها خواند. وی گفت: با دیجیتال شدن سالن‌های سینما در سراسر کشور شرایطی فراهم شد تا همه فیلم‌ها در یک زمان اکران شود و این مساله سطح فروش شهرستان‌ها را افزایش داد. همچنین نمایش فیلمی مانند «شهر موشها ۲» نیز با ۱۲میلیارد تومان فروش توانست نزدیک به ۲۰درصد به فروش سینمای ایران کمک کند، علاوه بر آن بازگشایی مجتمع سینمایی کوروش و جذب مخاطب در این مجموعه نیز روی افزایش فروش تاثیرگذار بود. در کنار آن مدیریت مناسب شورای صنفی نمایش و همراهی تلویزیون نیز به جذب مخاطب در سینما کمک کرد.

حمید بهمنی مدیرعامل موسسه فرهنگی و هنری شهید آوینی نیز با تاکید بر اینکه این جشنواره سال‌هاست از اهداف آرمان خواهانه دهه۶۰ فاصله گرفته، گفت: باید سینمای ایران پیش را مورد آسیب‌شناسی قرار دهیم. از نظر وی بیشتر فیلم‌های تولیدشده به سمت سیاه‌نمایی رفته یا با نگاه شخصی به مسایل روز جامعه نگاه می‌کنند که نمی‌تواند برای مخاطب جذاب باشد. به همین دلیل سینمای ایران سال آینده از فروش چندان مناسبی برخوردار نخواهد بود. او گفت: در جشنواره سی‌وسوم تنها چهار فیلم خوب دیدم. «بدون مرز» و «ماهی سیاه کوچولو» ازجمله این فیلم‌ها بودند.

علی جلیلوند تهیه‌کننده سینما که در این دوره از جشنواره «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» به کارگردانی وحید جلیلوند را داشت و جایزه بهترین فیلم در بخش «نگاه نو» را برد نیز بااشاره به اینکه شاید سال آینده این فیلم‌ها نتواند با مردم ارتباط خوبی برقرار کند، گفت: تنها دلیل حضور و جذب مردم در سینما، سینماگران نیستند بلکه مجموعه شرایط اجتماعی و اقتصادی می‌تواند شرایطی را فراهم کند تا مردم به سینما بروند یا نروند. جواد نوروزبیگی پرکارترین تهیه‌کننده در جشنواره فیلم فجر۳۳ اعتقاد دارد چندان نمی‌توان به فروش سینمای ایران درسال آینده امیدوار بود. طبق پیش‌بینی او فیلمی مثل «بهمن» که در آن فاطمه معتمدآریا بازی می‌کند، می‌تواند برای مخاطبان جذاب باشد چون معتمدآریا سال‌ها از سینما دور بوده است.

محمدرضا شفیعی تهیه‌کننده سینما نیز گفت: باتوجه به تنوع در ساختارها و تولیدات که در این دوره از جشنواره وجود داشت فکر می‌کنم که نسبت به سال گذشته فروش گیشه کم نباشد و حتی می‌تواند کمی هم نسبت به سال۹۳ بیشتر هم باشد که این خود می‌تواند در سینمای ایران تاثیرگذار باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر