شاعری در آمدوشد بین احساسات

۱۳۹۳/۱۱/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۵۶

ملک‌الشعرای پیشین امریکا و برنده جایزه پولیتزر در ۸۷سالگی درگذشت. این شاعر شنبه‌شب و یک‌ماه پس از مبارزه با سرطان چشم از جهان فروبست. فیلیپ‌لوین که جایزه پولیتزر را سال۱۹۹۵ برای مجموعه اشعارش با عنوان «حقیقت ساده» دریافت کرده بود در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ ملک‌الشعرای امریکا بود. او در خانه‌اش در فرنزوی کالیفرنیا و بر اثر ابتلا به سرطان پانکراس و کبد درگذشت.

با وجود اینکه او در چندین کالج تدریس می‌کرد، اما با شاعران دانشگاهی رابطه و نقاط مشترک چندانی نداشت و ترجیح می‌داد بیشتر مانند والت‌ویتمن به‌عنوان یک شاعر از تجربیات روزمره و از شگفتی‌های کیهانی، نوشتن حسی، شعرهای محاوره‌یی درباره کودکی، زندگی در اسپانیا، ازدواج و نقش پدری و خود شعر، بگوید.

ادوارد هیرش دوست لوین و رییس بنیاد گوگنهایم همزمان با درگذشت این شاعر گفت: ما حضور بزرگی را از دست دادیم. لوین راه‌های مختلف بیان اینکه مردم عادی چقدر فوق‌العاده هستند را در چنگ خود داشت و وقتی شعر می‌سرود می‌توانست از طریق آن خوانندگانش را تحت تاثیر قرار دهد. وی افزود: او راه آمدوشد بین معمولی‌ترین و بالاترین احساسات رمانتیک را بلد بود.

لوین عاشق زمین و آسمان بود، درست مثل دیگر شاعران طبیعتگرا اما او در شعرهایش به بررسی هویت کار و کارگران هم می‌پرداخت و از خریدوفروش یا سقفی که چکه می‌کرد، می‌نوشت. او در میان شاعران امریکایی یکی از تاثیرگذارترین‌شان بود و علاوه بر پولیتزر جایزه کتاب ملی را در سال۱۹۷۹ برای مجموعه «خاکسترها» دریافت کرده بود. جایزه راث‌لیلی برای یک عمر دستاورد هنری و جایزه حلقه منتقدان ملی از دیگر افتخارهایی بود که او در کارنامه داشت.

او نخستین کتاب شعرش را با عنوان «روی لبه» در سال۱۹۶۳ منتشر کرد. از آنجا که مدتی در اسپانیا زندگی کرده بود، شعرهایی نیز درباره این کشور و مردمانش سروده بود و در ترجمه آثار شاعران اسپانیایی مانند گلوریا فورتس و جیمز سابینس همکاری کرده بود.

در بازگشت به امریکا که همزمان با جنگ ویتنام بود از مبارزان جنبش مدنی و کارگران دفاع کرده بود و در سال۱۹۶۸ از‌جمله نویسندگانی بود که اعلام کرده بودند تا جنگ ویتنام پایان نگیرد از پرداخت مالیات خودداری می‌کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر