اخبار داغ

۱۳۹۳/۱۱/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۵۵

واریز پول نفت در سررسید پرداخت وجه محموله‌های نفتی

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران گفت: پول نفت ایران در سررسید آن به حساب‌های بانک مرکزی واریز می‌شود.

سید محسن قمصری در گفت‌وگو با شانا درباره ابهام‌هایی که درباره دریافت پول نفت ایران عنوان می‌شود، اظهار کرد: طبق قراردادهای مختلف سررسید پرداخت وجه محموله‌های نفتی با یکدیگر متفاوت است، بنابراین تاخیری در پرداخت وجود ندارد و وجوه در سررسیدهای خود مطابق قرارداد دریافت می‌شود.

وی درباره اینکه ایران به‌طور معمول با چه فاصله زمانی پول نفت خود را از خریداران دریافت می‌کند، افزود: پول نفت ایران در سررسید محصولات به حساب بانک مرکزی واریز می‌شود.

بلومبرگ در خبری آورده بود: پالایشگاه‌های هندی در تلاش برای دریافت امتیازات بیشتر از فروشندگان نفت هستند و دو شرکت پالایشگر مانگالور و اسار اویل، پول نفت خریداری شده از ایران را با ۹۰ روز تاخیر پرداخت می‌کنند.

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران همچنین درباره آخرین تحولات عرضه نفت در بورس هم گفت: شکل‌گیری بورس نفت مراحل پایانی را می‌گذراند و هم‌اکنون قیمت نفت برای عرضه در بورس نهایی شده است.

قمصری درباره اینکه آیا پذیرش و درج کالای نفت در بورس آغاز شده است، تصریح کرد: هنوز پذیرش انجام نشده است.



توقف افزایش قیمت نفت در روز دوشنبه

در حالی که تجار می‌گویند با خروج ژاپن از رکود و پس از کاهش استخراج نفت در امریکا، افزایش قیمت‌های اخیر ادامه دارد، قیمت نفت روز دوشنبه ثابت بود.

به گزارش تسنیم به نقل از رویترز،اقتصاد ژاپن در سه ماهه پایانی سال 2014، از رکود خارج شد، هرچند که آمارها ضعیف‌تر از حد انتظار بود. به گفته تحلیلگران، رشد دومین اقتصاد و مصرف‌کننده بزرگ نفت آسیا موجب تقویت قیمت نفت می‌شود.

بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت روز دوشنبه به 61 دلار و 50 سنت رسید که عملا همان قیمت پایانی جلسه قبل بود. قیمت نفت خام امریکا نیز بدون تغییر در رقم 52 دلار و 78سنت ثابت بود. بازارهای نفت جمعه گذشته پس از کاهش مجددا تعداد تاسیسات نفتی فعال استخراج نفت با رشد قابل توجهی همراه بود و برای نخستین بار از دسامبر سال گذشته تاکنون، قیمت نفت برنت را به 60 دلار در هر بشکه رساند. بانک ‌ای ان زد در یادداشتی نوشت: «قیمت نفت‌خام به‌دلیل انتشار خبرهایی در مورد کاهش سرمایه‌گذاری در صنعت نفت امریکا و افت حفاری‌ها در این کشور بیش از 2درصد افزایش یافته است. آمارهای بیکر هاگز، از میزان حفاری نشان داد که استخراج‌کنندگان نفت و گاز طبیعی 98سکو را تعطیل کرده‌اند و میزان مجموع سکوهای حفاری به 138سکو رسیده است. آتش سوزی در یک خط لوله نفت لیبی و افزایش بیشتر تنش‌ها می‌تواند موجب تقویت بیشتر قیمت در کوتاه‌مدت شود.» با وجود افزایش قیمت‌ها در 2 هفته اخیر، تحلیلگران می‌گویند: همچنان فزونی عرضه قابل توجه در بازارها وجود دارد و میزان تولید بالاست. تقاضا نیز نسبتا پایین است.



مشکل صادرات بنزین مقطعی بود

معاون امور گمرکی گمرک ایران گفت: در مقاطعی برای صدور برخی محصولات از جمله برخی فرآورده‌های نفتی محدودیت ایجاد شد که بعد با مذاکرات وزارت امور خارجه و سازمان توسعه تجارت این مشکل مقطعی حل شد.

محمدرضا نادری در گفت‌وگو با تسنیم در ارتباط با وضعیت صادرات بنزین و فرآورده‌های نفتی به افغانستان، اظهار داشت: برخی از تصمیم‌های محلی و برخی از کشورها در مواقعی موجب توقف صادرات می‌شود.

وی با بیان اینکه در این موارد اشکال از ایران نیست، گفت: به محض اینکه محدودیتی برای هر کالای صادراتی ایران از هر کشوری ایجاد شود، گمرک آن را به وزارت امور خارجه، بخش بین‌الملل گمرک و سازمان توسعه تجارت ارجاع می‌دهد.

معاون امور گمرکی گمرک ایران ادامه داد: در این موارد قطعا دستگاه‌های مسوول پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهند؛ در مقاطعی برای صدور برخی محصولات از جمله برخی فرآورده‌های نفتی محدودیت ایجاد شد که بعد با مذاکرات وزارت امور خارجه و سازمان توسعه تجارت این مشکل مقطعی حل شد.

مدیرکل گمرکات استان خراسان جنوبی، دی ماه امسال از توقف صادرات مشتقات و فرآورده‌های نفتی ایران به افغانستان خبر داده و گفته بود: افغانستان واردات بنزین و گازوییل از ایران را مشروط به داشتن استاندارد یورو4 و یورو5 کرده است.



کاهش 400 مگاواتی پیک مصرف برق

پیک مصرف برق کشور روز یک‌شنبه 26 بهمن93 درمقایسه با روز مشابه پارسال

400 مگاوات کاهش یافت. به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، روز یک‌شنبه پیک مصرف برق کشور 32هزار و 174مگاوات به ثبت رسید، درحالی که پیک مصرف برق کشور در روز مشابه پارسال 32هزار و 574مگاوات گزارش شده بود.

در این روز پیک مصرف برق کشور درمقایسه با روز مشابه سال گذشته 400 مگاوات کاهش یافت.

همچنین میزان ذخیره نیروگاه‌های کشور در روز یک‌شنبه به هشت‌هزار و 262مگاوات رسید.

صنایع کشور نیز در روز یک‌شنبه دوهزار و 914مگاوات برق مصرف کردند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر