افزایش تولید روزانه 81 میلیون مترمکعب گاز شیرین با راه‌اندازی فاز12

۱۳۹۳/۱۱/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۵۴

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، گفت: راه‌اندازی ٦ ردیف شیرین‌سازی در یک سال اقدامی بی‌نظیر در طول تاریخ صنعت نفت بود که در فاز ١٢ محقق شد.

مهدی یوسفی در آستانه راه‌اندازی رسمی فاز ١٢ پارس جنوبی در گفت‌وگو با شانا، با بیان اینکه با بهره‌برداری از یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های تاریخ صنعت نفت کشور، وعده وزیر نفت برای افزایش تولید گاز محقق شده است، گفت: با بهره‌برداری کامل از این فاز روزانه ٨١ میلیون متر مکعب گاز شیرین و اکنون ١٢٠ هزار بشکه میعانات گازی و روزانه ٧٥ تن گوگرد به تولید کشور افزوده می‌شود.

یوسفی با تشریح طرح توسعه فاز ١٢ میدان گازی پارس جنوبی، گفت: طرح توسعه این فاز در تیر ماه ١٣٨٤ با هدف استخراج و انتقال روزانه سه میلیارد فوت مکعب گاز از ٤٥ حلقه چاه در میدان گازی پارس جنوبی، از سوی شرکت نفت و گاز پارس و در قالب یک قرارداد بیع متقابل به شرکت پتروپارس لیمیتد واگذار شد؛ عملیات اجرایی بخش‌های اصلی پالایشگاه خشکی در بهمن ماه ١٣٨٨ آغاز و پیش‌بینی شده بود در سال ١٣٩١ نخستین ردیف این فاز به بهره‌برداری برسد.

وی در ادامه گفت: با آغاز کار دولت تدبیر و امید و برنامه‌ریزی صحیح و اصولی وزارت نفت مبنی بر اولویت‌گذاری طرح‌های توسعه پارس جنوبی تا پایان پارسال ردیف‌های (ترین‌های) نخست و دوم پالایشگاه این فاز و سکوی A آن به بهره‌برداری رسید و با پیگیری مجدانه مدیریت کلان وزارت نفت و تلاش شبانه روزی متخصصان داخلی در سه ماه نخست امسال نیز سکوی B و C در موقعیت قرار گرفتند که هم‌اکنون ٦ ردیف شیرین‌سازی این پالایشگاه به بهره‌برداری کامل رسیده است. وی افزود: ٤١ حلقه چاه در فاز ١٢ حفاری شده که هم‌اکنون از این تعداد ٢٩ حلقه چاه در سه سکوی A، B و C در حال تولید گاز هستند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر