به‌جای اینکه نفت‌خوار باشیم، مسیر توسعه را پیدا کنیم

۱۳۹۳/۱۱/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۵۲

معاون پژوهش و فناوری وزیر نفت، گفت: باید تصمیم بگیریم که می‌خواهیم تنها مصرف‌کننده محصولات علمی بمانیم و مانند گذشته یک نفت‌خوار باشیم یا اینکه تغییر روش دهیم و به مرور مسیر توسعه را بیابیم.

به گزارش «تعادل» به نقل از شانا، محمدرضا مقدم روز دوشنبه ٢٧بهمن در یازدهمین و آخرین جلسه آموزشی خبرنگاران در سال٩٣ جزییاتی از روند کار معاونت پژوهش و فناوری وزارت نفت را تشریح کرد و گفت: معاونت پژوهش و فناروی وزارت نفت در سال٨٩ با حضور و پیگیری‌های اینجانب پس از ٣٦سال شکل گرفت درحالی که ایجاد یک ساختار تازه در مجموعه‌یی مانند وزارت نفت بسیار مشکل بود.

مقدم ضمن تشریح تعاریفی از علم و انواع آن، گفت: در شرایط کنونی دنیا و اقتصاد جهانی تجمیع دانش و تجمیع مدیریت اهمیت دارد و تفاوت میان کشورهای تولید‌کننده و دنبال‌کننده علم در همین موضوع است که سرانجام به طراحی و کیفیت محصول منجر می‌شود، به‌عنوان نمونه نروژ در سال‌های گذشته تصمیم گرفت که تبدیل به یک کشور تولید‌کننده علم شود و این کار را با تولید علم و طراحی محصولات راهبردی آغاز کرد و اکنون این کشور مسیر خود را یافته است.

معاون وزیر نفت در امور پژوهش و فناوری تصریح کرد که ما هم باید پس از این همه سال تولید نفت تصمیم خود را بگیریم که می‌خواهیم یک دنبال‌کننده علم و مصرف‌کننده محصولات علمی بمانیم و مثل گذشته یک نفت‌خوار باشیم یا اینکه تغییر روش دهیم و به مرور ما هم مسیر توسعه را پیدا کنیم.

معاون پژوهش و فناوری وزیر نفت با بیان اینکه صنعت نفت می‌تواند پیشران اقتصاد مقاومتی با رویکرد توسعه فناوری و حرکت دانش بنیان به‌ویژه در بخش پیمانکاران عمومی باشد، گفت: در همین رابطه مدلی تعریف و مدت‌ها روی آن کار کارشناسی صورت گرفت و آن را به‌عنوان پیشنهاد به مراجع مربوطه ارایه کرده‌ایم. در جریان این بررسی جلسه‌های مختلفی با شرکت‌های پیمانکار داشتیم و متوجه شدیم که عمده این پیمانکاران از افزایش هزینه پروژه سود می‌برند درحالی که شرکت‌های بین‌المللی نفتی از افزایش فناوری‌ها سود می‌برند. در عین حال خود پیمانکاران داخلی هم از شرایط موجود ناراضی بودند و از تغییر شرایط استقبال می‌کنند.

وی در پاسخ به سوالی درباره برنامه معاونت پژوهش و فناوری برای افزایش ضریب بازیافت مخازن نفتی، گفت: این رقم در حال حاضر ٢٦درصد است و همین میزان هم باید با سرمایه‌گذاری و فناوری محقق شود و اگر این دو نباشند بدون شک هدف ما تامین نخواهد شد، البته میانگین ضریب بازیافت مخازن در دنیا ٣٥درصد است که ما با همین رقم فاصله زیادی داریم. وی با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها و مراکز علمی کمتر به‌دنبال علوم کاربردی و بهره‌گیری از فناوری هستند، افزود: صنعت نفت در این سال‌ها هزینه زیادی را برای دانشگاه‌ها و تولید علم داشته اما خروجی خوبی به‌دست نیامده و همه تلاش ما این است که روند تولید علم بدون هدف متوقف شود.

همچنین در ادامه این مراسم، سیدجلال‌الدین نجم‌السادات، رییس سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت نفت جزییاتی از ساختار، وظایف و اهداف معاونت پژوهش و فناوری را بیان کرد و گفت: سیاست‌گذاری، بازاریابی و بازارسازی پژوهش‌ها، شبکه‌سازی و مدیریت دانش، تامین و تجهیز منابع ازجمله اهداف معاونت پژوهش است. وی گفت: شکل‌گیری کنسرسیوم‌های دانشگاهی، پیگیری نظام یکپارچه صدور گواهینامه کیفیت برای سازندگان کالا و تجهیزات، طرح تولید و تجاری‌سازی کالاها و تجهیزات دانش‌بنیان، دستورالعمل نظارت عالیه بر طرح‌ها و پروژه‌ها، تشکیل کارگروه ساخت گروه‌های مهم کالایی موردنیاز صنعت نفت، موافقتنامه همکاری علمی و تحقیقاتی بین شرکت ملی نفت ایران و دانشگاه‌ها برای افزایش ضریب برداشت از مخازن نفتی و درنهایت افزایش تعامل با پیمانکاران عمومی و پیگیری ضرورت‌های آنها ازجمله اقدامات جاری و آتی

در سال٩٣ و ٩٤ است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر