اخبار کوتاه

۱۳۹۳/۱۱/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۵۰

آغاز فاز دوم پایش شبانه صنایع تهران

مدیرکل محیط‌زیست استان تهران با بیان اینکه تا امروز 40 پرونده قضایی در جریان پایش شبانه صنایع استان تشکیل شده است، گفت: فاز دوم این طرح جهادی آغاز شده و تا 25 اسفند ادامه خواهد داشت. محمدهادی حیدرزاده، در گفت‌وگو با ایسنا، بااشاره به آلودگی هوا و نقش صنایع در ایجاد آن گفت: براساس گزارش‌های مردمی مطلع شدیم که برخی از صنایع فعالیت خود را به‌صورت شبانه ادامه می‌دهند. بنابراین از شنبه هفته گذشته پایش شبانه صنایع را در 12 محور متصل به تهران شامل هفت محور اصلی و پنج محور فرعی آغاز کرده‌ایم.

وی ادامه داد: فاز دوم طرح جهادی پایش شبانه صنایع آغاز شده است و تا 25اسفند هم طول می‌کشد. فاز سوم نیز از دوم اردیبهشت دوباره آغاز می‌شود و این موضوع به‌صورت دایمی ادامه خواهد داشت. مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان تهران با بیان اینکه تا امروز 40 پرونده قضایی در این خصوص تشکیل شده است، گفت: تعداد زیادی اگر به تعهدات خود عمل نکنند، پلمب خواهد شد. دو مورد بازداشت مدیرعامل داشتیم که از ما وقت خواسته و حتی تعهد محضری برای رفع مشکلشان داشتند. حیدرزاده با بیان اینکه تا امروز بیش از 3000واحد صنعتی پایش شده‌اند، گفت: سیاست اصلی ما اصلاح عملکرد است. امیدواریم اقداماتی از این دست باعث بهبود عملکرد صنایع و رعایت قوانین و مقررات شود اما اگر صنایع تخلف کنند و موجب آلودگی شوند، پلمب یا بازداشت مدیرعامل را در پی خواهد داشت.


کارخانه سیمان تهران تعطیل شد

رییس حفاظت محیط‌زیست شهرستان ری از تعطیلی کارخانه سیمان تهران به‌دلیل آلوده کردن هوای منطقه تا اطلاع بعدی خبر داد.

محسن شوکتی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: کلیه خطوط تولید کارخانه سیمان تهران برای بهسازی و راه‌اندازی سیستم‌های تصفیه و فیلتراسیون هوا تا زمان اصلاح غیرفعال و تعطیل شد.

به گفته وی، مسوولان کارخانه سیمان تهران اعلام کردند که تمام سعی و تلاش خود را برای بهسازی خطوط و اصلاح سیستم تصفیه هوا تا پایان سال‌جاری را به کار خواهند بست. رییس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان ری تاکید کرد: تمامی خطوط باید برابر استانداردهای زیست‌محیطی بهسازی و اصلاح شود و درصورتی که پس از شروع به کار مجدد آلودگی داشته باشد، این اداره دوباره ضمن برخورد قانونی طبق مقررات شدت عمل بیشتری را اعمال خواهد کرد.

مجموع کارخانه‌های سیمان تهران اکنون با دارا بودن پنج خط تولید با ظرفیت تولید 12هزارو100 تن سیمان در روز یکی از بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان سیمان کشور درجنوب‌شرقی استان تهران قرار گرفته است.


قاچاق سالانه 50 میلیون متر پارچه چادر مشکی

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سالانه بیش از 50میلیون متر پارچه چادر مشکی از طریق قاچاق وارد کشور می‌شود.

سهیلا جلودارزاده در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه میزان واردات قانونی پارچه بسیار کم است، گفت: تعرفه گمرکی پارچه به میزان زیادی کاهش یافته که این کاهش تعرفه موجب ترویج بیشتر واردات قانونی در این حوزه می‌شود.


پیش‌بینی مصرف انرژی در طرح جامع فولاد

کل مصرف انرژی برق، آب و گاز در طرح جامع فولاد برای دستیابی به ظرفیت 55میلیون تنی فولاد پیش‌بینی شد. به گزارش روابط عمومی ایمیدرو، براساس نتایج اولیه طرح جامع فولاد، برای تامین برق که شامل راه‌اندازی نیروگاه و همچنین احداث خط و پست انتقال برق است باید بیش از 5.6هزار مگاوات ظرفیت جدید برای صنعت فولاد ایجاد شود. درحال حاضر میزان مصرف سالانه برق در صنایع فولاد به بیش از 21هزار میلیون کیلووات ساعت می‌رسد که این رقم نزدیک به 10درصد از کل برق مصرفی کشور محسوب می‌شود.

ازسوی دیگر آب مورد نیاز سالانه طرح‌های فولاد و زنجیره مرتبط با آن به 295میلیون مترمکعب خواهد رسید. این درحالی است که هم‌اینک میزان مصرف آب در بخش فولاد 160میلیون مترمکعب است. کل مصرف سالانه آب در کشور به 95میلیارد مترمکعب می‌رسد که 0.17درصد از این رقم در بخش فولاد مصرف می‌شود.

همچنین تامین گاز برای طرح‌های فولادی که عمدتا با روش احیای مستقیم فعالیت می‌کنند از جایگاه ویژه‌یی برخوردار است به این دلیل که در تولید فولاد به این روش، گاز به‌عنوان ماده اولیه برای احیای آهن استفاده می‌شود. درحال حاضر میزان مصرف گاز کارخانه‌های فولاد نزدیک به 8میلیارد مترمکعب است که این رقم 0.8درصد از کل مصرف گاز کشور را در بر می‌گیرد. درحال حاضر میزان مصرف سالانه گاز در کشور از 100میلیارد مترمکعب هم عبور کرده است.

در طرح جامع فولاد پیش‌بینی شده برای دستیابی به هدف اصلی 55میلیون تن ظرفیت تولید فولاد خام، میزان مصرف گاز به 18میلیارد مترمکعب خواهد رسید که اندکی بیش از 2دو برابر میزان مصرف فعلی صنعت فولاد به شمار می‌آید.

در طرح جامع فولاد بیش از 8.4میلیارد یورو فقط برای بخش انرژی (برق، آب و گاز) سرمایه مورد نیاز است که ترتیب سهم برق معادل 5میلیارد و170 میلیون یورو و سهم آب 2میلیارد و260میلیون یورو است و برای تامین گاز یک‌میلیارد و20میلیون یورو سرمایه مورد نیاز است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر