تخصیص 120میلیارد تومان برای فعالیت اکتشاف معدنی

۱۳۹۳/۱۱/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۴۹

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) برای فعالیت اکتشاف معدنی برای سال آینده 120میلیارد تومان اختصاص داده که این رقم با بودجه اکتشاف در سال‌جاری برابری می‌کند و درواقع بالاترین میزان سرمایه‌گذاری صورت گرفته در این زمینه محسوب می‌شود.

به گزارش ایرنا، مهدی کرباسیان، معاون وزیر صنعت و رییس هیات عامل ایمیدرو، دیروز پیش از امضای تفاهمنامه همکاری برای توسعه فعالیت‌های اکتشافی در کشور در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور اظهار کرد: براساس تفاهمنامه‌یی که اواخر آذر1392 بین دو سازمان ایمیدرو و زمین‌شناسی و معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت گرفت، عملیات اکتشاف 200هزار کیلومتر در منطقه سنگان (خراسان‌رضوی) در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: مرحله نخست این تفاهمنامه با شروع کار در محدوده 12هزار کیلومتری آغاز شد و اکنون در مجموع فعالیت اکتشافی روی 135هزار کیلومتر از مساحت مورد توافق کار آغاز شده است.

رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران افزود: شهریور1392 در دولت یازدهم 30طرح بزرگ نیمه‌تمام و راکد را دراختیار گرفتیم که ارزش آنها 24هزار میلیارد تومان است و اکنون تمام این طرح‌ها فعال شده‌اند، 20هزار میلیارد تومان با مشارکت بخش خصوصی و بقیه سهم ایمیدرو است که هر زمان مشارکت داشته باشیم، آماده واگذاری آن هستیم. وی انجام مذاکرات با طرف‌های خارجی برای فعالیت در معادن و صنایع معدنی را به‌عنوان بخش دیگری از اقدامات دوره جدید مدیریت در سازمان ایمیدرو ذکر کرد و گفت: افغانستان، عراق، قزاقستان و جمهوری آذربایجان ازجمله همسایگانی محسوب می‌شوند که نسبت به توسعه همکاری‌ها در این بخش با آنها رایزنی شده است.

کرباسیان مساله عناصر نادر خاکی را به‌عنوان موضوعی مغفول طی سالیان گذشته در کشور دانست و گفت: اکنون با همکاری سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور در این مسیر تلاش می‌شود، زیرا ارزش اقتصادی چند کیلوگرم از این عناصر با چندین تن از سایر مواد معدنی برابری می‌کند.

وی تصریح کرد: سازمان ایمیدرو موضوع شناسایی عناصر نادر خاکی را به‌عنوان یکی از اولویت‌های خود قرار داده و واحدی را در سازمان ایمیدرو فعال کرده و بودجه متناسبی برای این منظور اختصاص داده است.

ایران دارای 57میلیارد تن ذخیره اکتشافی معدنی است که حدود 37میلیارد تن آن ذخیره قطعی و بقیه احتمالی است. شمار مواد معدنی مورد شناسایی در کشور به 68ماده رسیده که در پایان سال گذشته مجموع مواد معدنی استخراجی از 5هزار و 400معدن فعال کشور به 420میلیون تن رسید.

تفاهمنامه همکاری توسعه فعالیت‌های اکتشافی میان سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور دیروز به امضا رسید. براساس این تفاهمنامه قرار است دو سازمان مذکور به مدت 24ماه در حوزه فعالیت‌های اکتشاف معدنی با هم همکاری کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر