رونمایی از سند توسعه استراتژیک صنعتی در آینده نزدیک

۱۳۹۳/۱۱/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۴۸

وزیر صنعت، معدن و تجارت از اتمام تدوین سند توسعه استراتژیک صنعتی خبر داد و اعلام کرد: این سند به‌زودی رونمایی خواهد شد.

محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت با ارسال پیامی به همایش ۱۰۰شرکت برتر ایران، از اتمام تدوین سند توسعه استراتژیک صنعتی خبر داد و گفت: از تمامی مجامع علمی ازجمله سازمان مدیریت صنعتی انتظار می‌رود که بتوانند براساس تجزیه و تحلیل، سیاست‌های صنعتی کشور را به‌عنوان یک قطب‌نما درنظر بگیرند.

در این پیام که ازسوی علی‌محمد گودرزی مشاور وزیر صنعت قرائت شد، عنوان شد که به‌قدری در سازمان مدیریت صنعتی تجربه انباشته شده که اکنون زمان آن رسیده نه‌تنها این شرکت خدمات خود را در خارج از مرزهای کشور ارایه کند، بلکه در سیاست‌گذاری توسعه صنعتی کشور نقش جدی داشته باشد. وی تصریح کرد: به‌زودی سند توسعه استراتژیک صنعتی منتشر خواهد شد.


شرکت‌های برتر ایرانی

مجتبی رجب‌بیگی، مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی، دیروز در هفدهمین همایش 100شرکت برتر کشور، اسامی شرکت‌های برتر در زمینه‌های مختلف را اعلام کرد. بر این اساس، شرکت‌های پالایش نفت و پتروشیمی رتبه‌های اول بالاترین فروش را به خود اختصاص داده‌اند و بیشترین رشد فروش دراختیار بانک دی بوده است.

به گزارش ایسنا، رجب‌بیگی بااشاره به شرکت‌های برتر از لحاظ بالاترین میزان فروش در سال1392 گفت: در زمینه فروش، شرکت پالایش نفت بندرعباس با 40هزار میلیارد تومان در رتبه اول است که پس از آن شرکت‌های پالایش نفت اصفهان، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، سرمایه‌گذاری غدیر، گروه گسترش نفت و گاز پارسیان، بانک ملت، سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان، بانک تجارت، بانک پارسیان و ایران خودرو در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. وی افزود: از نظر بالاترین میزان ارزش افزوده، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با 69هزار و 529میلیارد ریال در رتبه اول و شرکت‌های سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین، سرمایه‌گذاری غدیر، فولاد مبارکه اصفهان، بانک ملت، شرکت مخابرات ایران، پالایش نفت بندرعباس، سرمایه‌گذاری نفت و گاز پارسیان، گروه پتروشیمی مارون و شرکت ارتباطات سیار ایران رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند.


داراترین بانک ایرانی

رجب‌بیگی با بیان اینکه در سال1392 مانند سال‌های پیشین بیشترین دارایی‌ها در اختیار بانک‌ها بوده است، اظهار کرد: در بخش بیشترین دارایی‌ها بانک ملت با دارایی یک‌میلیون و 390‌هزار‌میلیارد ریال در رتبه اول قرار گرفته و پس از آن بانک تجارت، بانک پارسیان، بانک پاسارگاد، بانک مهر اقتصاد، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، بانک قوامین و بانک اقتصاد نوین در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی با بیان اینکه بیشترین اشتغالزایی در سال گذشته مربوط به شرکت ایران‌خودرو با 50‌هزار و 921نفر بوده است، گفت: شرکت‌های سایپا با بیش از 36‌هزار نفر، بانک صادرات با 32‌هزار و 700نفر، شرکت مخابرات ایران با 31‌هزار و 500نفر و بانک ملت با 27‌هزار و 800نفر بیشترین اشتغالزایی را در میان شرکت‌ها داشته‌اند.

وی با اشاره به شرکت‌های با سودآوری بالا در سال گذشته اظهار کرد: بیشترین سودآوری در این سال مربوط به صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین، سرمایه‌گذاری غدیر، پالایش نفت بندرعباس و فولاد مبارکه اصفهان بوده است.


صنایع پتروشیمی صدرنشین صادرات

رجب‌بیگی با بیان اینکه از نظر صادرات، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با حدود سه‌میلیارد دلار در صدر قرار گرفته است، گفت: شرکت‌های سرمایه‌گذاری غدیر، گسترش نفت و گاز پارسیان، سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین و پتروشیمی مارون رتبه‌های بعدی را از نظر صادرات در اختیار دارند.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی با بیان اینکه جمع فروش 100شرکت برتر در سال گذشته 528‌هزار و 230‌میلیارد تومان بوده است، از رشد 49.4درصدی جمع فروش شرکت‌های برتر نسبت به سال91 خبر داد و اظهار کرد: میزان فروش صدمین شرکت نسبت به رتبه‌بندی قبلی رشد 53درصدی داشته و فروش شرکت اول 38برابر شرکت صدم است. از سوی دیگر جمع فروش 10شرکت اول 19برابر 10شرکت انتهایی رتبه‌بندی است. جمع فروش 15شرکت ابتدایی جدول 50‌درصد از فروش 100شرکت برتر را به خود اختصاص می‌دهد.

وی همچنین با بیان اینکه بیشترین صعود را در میان 100شرکت برتر از لحاظ رتبه نسبت به رتبه‌بندی قبلی، گروه ارزش‌آفرینان پاسارگاد داشته است، گفت: این شرکت با 54رتبه صعود به رتبه78 رسیده است و پس از آن بانک دی با 53 پله، موسسه اعتباری کوثر با 42پله، بانک شهر با 17پله و گسترش نفت‌وگاز پارسیان با 15پله صعود بیشترین میزان صعود را به خود اختصاص داده‌اند.

رجب‌بیگی با بیان اینکه بیشترین رشد فروش در اختیار بانک دی با رشد 270‌درصدی بوده است، ادامه داد: فروش شرکت‌های ارزش‌آفرینان پاسارگاد 261‌درصد، گسترش نفت و گاز پارسیان 260‌درصد، سرمایه‌گذاری غدیر 205‌درصد و موسسه اعتباری کوثر 183‌درصد رشد داشته است.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی گفت: از لحاظ بیشترین بازدهی فروش شرکت پتروشیمی پردیس در رتبه اول و پس از آن توسعه معادن و فلزات، پتروشیمی مارون و پتروشیمی خارک در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. از سوی دیگر بالاترین ارزش بازار به‌ترتیب در اختیار صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، پالایش نفت بندرعباس، فولاد مبارکه اصفهان، شرکت مخابرات ایران و سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین قرار دارند.


بیشترین دارایی در اختیار بانک‌ها

در همین حال، مجید درویش، رییس مرکز رتبه‌بندی سازمان مدیریت صنعتی با اشاره به برترین گروه‌های صنعتی در سال گذشته، از سهم 23‌درصدی گروه فرآورده‌های نفتی در فروش خبر داد و گفت: بیشترین دارایی‌های کشور با 54‌درصد در اختیار بانک‌هاست.

مجید درویش در همایش رتبه‌بندی 100شرکت برتر ایران در سال1392 با بیان اینکه در میان شرکت‌های برتر تنها 7‌درصد از آنها مالکیت دولتی دارند، گفت: قوی‌ترین رشته صنعتی در کشور در سال1392 فرآورده‌های نفتی بودند که 23‌درصد از فروش کل گروه‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

وی افزود: بانک‌ها نیز با اختصاص 19درصد از سهم فروش و گروه شرکت‌های چندرشته‌یی صنعتی با اختصاص سهم 10‌درصد از فروش در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند و کمترین سهم فروش را گروه خدمات عمومی، رفاهی و گردشگری دارد که به‌تازگی به جمع گروه‌های حاضر در رتبه‌بندی پیوسته است. درویش با بیان اینکه بیشترین دارایی‌ها با 54‌درصد در اختیار بانک‌هاست، اظهار کرد: پس از آن شرکت‌های چندرشته‌یی صنعتی با 6‌درصد و سرمایه‌گذاری‌های مالی با 5.8‌درصد در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند که مجموع این سه گروه 65.8‌درصد از کل دارایی‌ها را شامل می‌شود.

رییس مرکز رتبه‌بندی سازمان مدیریت صنعتی با اشاره به سودآورترین گروه‌های صنعتی در سال گذشته گفت: گروه پتروشیمی با 15‌درصد، فرآورده‌های نفتی با 14.8‌درصد و شرکت‌های چندرشته‌یی صنعتی با 14‌درصد بیشترین سودآوری را داشته‌اند. وی با اشاره به گروه‌های برتر در زمینه حاشیه سود ادامه داد: حاشیه سود گروه واسطه‌گری‌های مالی 54‌درصد، اکتشاف و استخراج 49‌درصد، گروه انبوه‌سازی املاک و مستغلات 45‌درصد و میانگین حاشیه سود در کسب‌و‌کار کشور 22‌درصد است. درویش با بیان اینکه بانک‌ها با 23‌درصد سهم از اشتغالزایی بیشترین نقش را در اشتغالزایی در میان گروه‌های صنعتی داشته‌اند، گفت: پس از آن خودروسازان‌ با 13‌درصد و فلزات اساسی با 9‌درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

رییس مرکز رتبه‌بندی سازمان مدیریت صنعتی اظهار کرد: در بخش صادرات نیز رتبه اول در اختیار گروه پتروشیمی با 30‌درصد است و پس از آن گروه‌های چندرشته‌یی صنعتی با 23‌درصد و فرآورده‌های نفتی با 22‌درصد در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر