صنایع غذایی فراگروهی عمل خواهند کرد

۱۳۹۳/۱۱/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۴۰

این روزها بازار نشست‌های خبری بسیار داغ است. هر گروهی تلاش دارد که به روشی خود را برتر از گروه‌های دیگر نشان دهد و به انواع و اقسام روش‌ها سبد خود را گسترش دهد. باوجود هشدار بسیاری از دلسوزان که این همه هزینه و در عین حال ورود به فاز تخریب در نهایت به زیان اتاق تمام خواهد شد اما گروه‌ها به این بازی ادامه می‌دهند. با این وجود یک‌شنبه‌ شب نخستین تلاش برای اتحاد فراگروهی آغاز شد و این حرکت به‌نام صنایع غذایی ثبت شد.

یک‌شنبه شب، هتل سیمرغ شاهد حضور جمعی از بزرگان صنایع غذایی و کشاورزی ایران بود. در مرحله اول تصور بر این بود که این جلسه برای حمایت از یکی از گروه‌ها است اما تنها ورود به سالن کافی بود تا مشخص شود تقریبا از تمامی گروه‌ها نمایندگانی در این جلسه وجود دارد. ابوالحسن خلیلی از گروه پیشگامان وفاق، شاهرخ ظهیری از ائتلاف بزرگ، کاوه زرگران از ائتلاف برای فردا و چهره‌هایی از سایر گروه‌ها در این جلسه حضور داشتند.


کشاورزی باید کنار سایر بخش‌ها باشد

عنایت‌الله بیابانی نخستین سخنران این جلسه بود. قائم‌مقام خانه کشاورز با اعلام اینکه در دوره‌های گذشته باوجود آنکه کشاورزی جزو اتاق بازرگانی نبود ولی از این اتاق حمایت زیادی شد و حتی زمانی که قرار شد اتاق کشاورزی ایجاد شود با این موضوع مخالفت کردیم تا انشقاقی صورت نگیرد. بیابانی با تاکید بر اینکه ما کشاورزان نه تولید بلدیم و نه بازرگانی، افزود: ما نیاز داریم که کنار همدیگر باشیم و عدم همبستگی باعث مشکلات زیاد و دست‌درازی به حقوق کشاورزان می‌شود.

قائم‌مقام خانه کشاورز با انتقاد از اینکه افرادی در بخش کشاورزی ثبت‌نام کرده‌اند که نه کشاورز هستند و نه جایگاه کشاورز را دارند، افزود: ما باید جایگاه کشاورزی را مستحکم‌تر کنیم. وی افزود: وقتی کسی نماینده بخش کشاورز می‌شود که جایگاه کشاورزی ندارد به این دلیل است که ما راه دادیم که این موضوع رخ دهد.

بیابانی با انتقاد از شرایط موجود گفت: ما نیاز داریم که منسجم شویم وگرنه کسانی که کارت خریدند و قصد دارند اتاق را تسخیر کنند، جلوی موفقیت ما را می‌گیرند. قائم‌مقام خانه کشاورز افزود: توفیق این کار باید نصیب بخش کشاورزی شود و عملکرد اتاق بازرگانی باید به نفع بخش تولید باشد.

بیابانی تاکید کرد: شاید ما اختلاف‌نظرهایی با یکدیگر داشته باشیم ولی نباید اجازه دهیم بقیه ما را زیر سوال ببرند و سوءاستفاده‌هایی که از بخش صنایع غذایی شده است به‌خاطر عدم همبستگی میان گروه‌ها است. قائم‌مقام خانه کشاورز بر موضوع انتخابات اتاق بازرگانی تاکید کرد و افزود: باید کشاورزان و صنایع غذایی هم بستگی خود را ایجاد کنند.


2 عضو صنایع غذایی کافی نبود

شاهرخ ظهیری عضو اتاق بازرگانی تهران هم در این جلسه با اعلام اینکه 12سال رییس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران درحالتی بود که اصولا قانونی برای حضور کشاورزی در اتاق نبود، گفت: ما کشاورزی را در اتاق ایران زنده نگه داشتیم چون این بخش پایه اساسی صنایع غذایی است و نمی‌توان کشاورزی را از تولید و بازرگانی جدا کرد. وی افزود: در دوره قبل به‌دلیل اینکه فقط دونفر از بخش صنایع غذایی در اتاق تهران بودند، بسیار سختی کشیدند تا جایگاه بخش صنایع غذایی را در اتاق بازرگانی ایجاد کنند. وی تاکید کرد: درحال حاضر هر دسته و گروهی می‌خواهند به اتاق بیایند ولی واقعیت این است که فارغ از نوع دسته‌ها و گروه‌ها باید به موضوع صنایع غذایی پرداخت و هماهنگ عمل کرد.


زنگ خطر برای صنایع غذایی

ابوالحسن خلیلی از بانیان این جلسه گفت: این جلسه زنگ خطری برای صنایع غذایی است و اگر این زنگ خطر جدی گرفته نشود، ممکن است صنایع غذایی سهمی در اتاق نداشته باشد. به گفته خلیلی درحال حاضر 6نفر در بخش کشاورزی وجود دارد ولی اگر به سبک گذشته اسم صنایع غذایی در صنعت نوشته شود به این معنی است که رای به ما خوانده نمی‌شود.

خلیلی تاکید کرد: برای 6 صندلی بخش کشاورزی 30نفر کاندید شده‌اند و گروه‌های مختلف سرلیست‌های خود را در بخش کشاورزی قرار داده‌اند و حداقل سه نفر از کسانی که کار دیگری دارند و سرگروه تیم خودشان هستند در بخش کشاورزی ثبت‌نام کرده‌اند و یک نفر دیگر هم که در بخش کشاورزی فعال نیست در این بخش است و رای بالایی دارد. به همین دلیل از هم‌اکنون ما برای دو صندلی مبارزه می‌کنیم و ممکن است همین دو صندلی هم به بخش کشاورزی نرسد. عضو سابق هیات نمایندگان اتاق تهران اعلام کرد: در انتخابات بخش کشاورزی نمایندگان بخش غذا به‌خاطر حمایتش باوجود اینکه در دوره قبل فقط دو نماینده داشت ولی صندلی شورای گفت‌وگو را به‌دست آورد و در این دوره هم نیاز به حمایت است که بخش صنایع غذایی بتواند مجددا نماینده به دست بیاورد.

خلیلی با انتقاد از صنعت غذایی هراسی گفت: در چهارسال گذشته تمام صنایع مورد حمله واقع شدند و زمانی به صنعت لبنیات حمله شد و موضوعاتی مثل پالم برای صنایع گوشت، صنعت روغن، میوه و سبزی و تره‌بار مورد حمله مسوولان بی‌تدبیر بهداشتی قرار گرفت. وی بااشاره به شرایط رکود اقتصادی گفت: وقتی این صنایع با این مشکلات روبه‌رو است، نباید هر روز به صنایع ایراداتی بی‌اساس گرفت تا صنایع دوام بیاورند. بدون شک این نخستین تلاش برای حضور فراگروهی اعضا در اتاق بازرگانی بود. درحال حاضر تلاش‌هایی در جریان است که چنین حرکت‌هایی فراتر از صنایع غذایی بلکه برای کل اتاق بازرگانی رخ دهد تا بخش خصوصی بتواند بهترین نمایندگان خود را به اتاق بیاورد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر