افزایش درآمدهای نفتی دولت در بودجه سال94

۱۳۹۳/۱۱/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۲۴

ماراتن بررسی بودجه سال آینده کشورمان در صحن علنی مجلس نهم وارد دومین روز خود شد؛ دومین روز رسیدگی به لایحه بودجه94 کل کشور خبرهای داغی درباره افزایش درآمدهای نفتی دولت و تقویت بنیه دفاعی کشور برای رسانه‌های گروهی به‌همراه داشت. نمایندگان مجلس نهم در جریان رسیدگی به لایحه بودجه94 مصوب کردند که 21هزار میلیارد ریال به‌عنوان سقف درآمد از محل عوارض گاز طبیعی مصرفی از مشترکان قرار داده شود. روز گذشته همچنین وزیر نفت کابینه یازدهم برای آخرین هماهنگی‌ها با نمایندگان راهی بهارستان شد تا تکلیف‌های بودجه‌یی دولت در بخش انرژی مشخص شود، ضمن اینکه براساس تصویب نمایندگان قرار شد هزار میلیارد تومان برای تقویت بنیه دفاعی و امنیتی اختصاص یابد.


درآمد دولت از صادرات نفت‌خام و میعانات گازی افزایش یافت

اهالی بهارستان در جریان رسیدگی به بخش‌های درآمدی لایحه بودجه کل کشور مصوب کردند که برای سال آینده درآمد دولت از صادرات نفت‌خام و میعانات گازی افزایش می‌یابد.

براساس مصوبه مجلس به دولت اجازه داده می‌شود درصورت افزایش درآمد حاصل از صادرات نفت‌خام و میعانات گازی نسبت به درآمد پیش‌بینی شده، مازاد منابع ارزی تا سقف 150هزار میلیارد ریال پس از کسر سهم وزارت نفت، صندوق توسعه ملی و دودرصد مناطق نفت‌خیز و محروم را پس از کسر سهم صندوق توسعه ملی به حساب ذخیره ارزی واریز کند. این مصوبه مجلس با 128رای موافق، 20رای مخالف و چهار رای ممتنع به تصویب مجلس رسید.


حذف الزام شرکت ملی پالایش و پتروشیمی‌ها به واریز ماهانه دریافتی

الزام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و شرکت پالایش نفت داخلی و شرکت‌های پتروشیمی به واریز ماهانه بهای خوراک نفت‌خام و میعانات گازی به خزانه کل کشور با تصویب مجلس حذف و بر این اساس حداقل به‌صورت ماهانه انجام نمی‌شود.

همچنین نمایندگان ملت در جریان بررسی جزییات لایحه بودجه سال94 مقرر کردند دو میلیون تن قیر رایگان برای آسفالت راه‌های روستایی اختصاص یابد.

انتشار50 هزار میلیارد اوراق مشارکت

ازسوی دیگر در جریان رسیدگی به جزییات لایحه بودجه94، مجوز انتشار پنج هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های نفت و گاز توسط نمایندگان صادر شد.

همچنین براساس مصوبه مجلس به وزارت نفت از طریق شرکت دولتی تابعه ذی‌ربط اجازه داده شد با تصویب شورای اقتصاد برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های نفت و گاز با اولویت میادین مشترک نسبت به انتشار اوراق مشارکت در سقف 50 هزار میلیارد

(000. 000. 000. 000. 50) ریال اقدام کند.


4میلیارد و800 میلیون دلار سپرده‌گذاری در بانک‌ها

نمایندگان مجلس در جریان رسیدگی به بندهای درآمدی لایحه بودجه کل کشور به شرکت‌های تابع وزارت نفت جهت پرداخت مطالبات بانک مرکزی به مدت دو سال مهلت دادند.

از دیگر مصوبات روز گذشته مجلس اختیار سپرده‌گذاری صندوق توسعه برای ارایه تسهیلات به میادین نفتی بود که با تصمیم نمایندگان به کمیسیون بازگشت.

در این بند آمده بود به صندوق توسعه ملی اجازه داده می‌شود برای پرداخت تسهیلات برای اجرای طرح‌های توسعه‌یی در میادین مشترک میادین نفتی و گازی توسط شرکت دولتی تابعه وزارت نفت مبلغ چهارمیلیارد و 800میلیون دلار در بانک‌های داخلی و خارجی اعم از خصوصی و دولتی سپرده‌گذاری کند.

این بند به‌دلیل مغایرت با قوانین بالادستی و قانون توسعه کل کشور نیازمند دو سوم آرای نمایندگان بود که در جلسه علنی دیروز حایز این تعداد آرا نشد و درنهایت جهت اصلاح به کمیسیون تلفیق ارجاع شد. کمیسیون تلفیق نیز موظف شد تا پایان بررسی لایحه بودجه در جلسات علنی مجلس اصلاحیه آن را به صحن مجلس بیاورد.

در جریان رسیدگی به این بند وزیر نفت که به مجلس آمده بود، اظهار کرد: شرایط نفتی در کشور اسفناک است و این بند الحاقی برای عبور از شرایط و با هماهنگی صندوق توسعه ملی تقدیم مجلس شد.

وی افزود: در این مورد نخواستیم مزاحم رهبری شویم و مجوز اجرای آن را بگیریم و مایل بودیم در چارچوب روال قانونی در مجلس مورد تصویب نمایندگان قرار گیرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر