هرچند افتتاح چند سال قبل راه قم-گرمسار بهعنوان خاطرهیی تیره و تار در ذهن بسیاری از ایرانیها باقی ماند و این جاده را در مدتی کوتاه به جاده مرگ معروف کرد اما اینبار دولت یازدهم قصد دارد بار دیگر حدفاصل قم-گرمسار را با یک آزادراه و البته رعایت تمام جوانب ایمنی افتتاح کند. آزادراه قم-گرمسار بهعنوان یکی از اصلیترین قطعات کریدور مرکزی ایران که جاده مشهد را به استانهای مرکزی کشور در کوتاهترین زمان و مسافت وصل میکند در آیندهیی نزدیک افتتاح خواهد شد. کار روی این آزادراه در حالی آغاز شد که راه اصلی قم-گرمسار چند سال قبل توسط دولت پیشین در شرایطی افتتاح شد که بهدلیل آمادهنبودن زیرساختهای ایمنی و امنیتی در جاده حوادث مکرری در آن رخ داد که آمارش از حد استاندارد جادههای ایران نیز بسیار فراتر بود. از اینرو بنا شد پس از مدتی بهرهبرداری از این جاده متوقف شده تا با بازنگری در طرحها اقدام به ساخت آزادراهی این پروژه شود. حالا با گذشت چند سال از اجراییشدن طرح جدید آزادراه قم-گرمسار بهعنوان یکی از سه قطعه اصلی کریدور مرکزی ایران در آینده نزدیک افتتاح خواهد شد و درحالحاضر در مرحله خطکشی راه و نصب علایم
رانندگی است. به گزارش ایسنا، باتوجه به حساسیتهای ایجادشده در بهرهبرداری از این مسیر و البته تاکید پلیس راهور بر لزوم تامین حداقل استانداردهای لازم برای بهرهبرداری از آن دولت یازدهم برای افتتاح مجدد این راه حساسیتهای بسیاری داشته تا جاییکه بهگفته رییس شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور، آخوندی تنها شرط خود برای افتتاح آن را منوط به افزایش ایمنی جاده و تضمین استانداردهای لازم کرده است. هرچند معاون وزیر راه و شهرسازی رسما اعلام کرده برای تامین ایمنی لازم در این جاده نیاز به حضور تمام ارگانها و دستگاههای ذیربط ازجمله پلیس، اورژانس و سایر سازمانها خواهد بود و از اینرو برای اینکه دیگر بحث نبود ایمنی در این جاده مهم مطرح نشود باید با همکاری تمام سازمانها بحث حداقلهای ایمنی در زمان افتتاح منظور شود. جاده مرگ پس از بازسازی و بهسازی در حالی مورد بهرهبرداری قرار میگیرد که هنوز خاطره ناخوشایند سالهای قبل از مسیر قم-گرمسار برای بسیاری از ایرانیها باقی مانده است. از اینرو شاید بهبود وضعیت این جاده، بتواند بهعنوان یک الگو در ساخت و نوسازی بسیاری از جادههای خطرناک فعال در کشور مورد استفاده قرار گیرد تا
عامل نبود استاندارد در جادهها بهعنوان یکی از اصلیترین عوامل تاثیرگذار در تلفات بالای جادهیی ایران از بین برود.
متخلفان جادهای زیر ذرهبین دوربینهای نظارتی
با افزایش همکاریهای سازمان راهداری کشور و پلیس راهور، بناست در کنار یکدستساختن دوربینهای نظارتی موجود در جادههای کشور با افزایش چندبرابری آنها از اینپس بخش عمدهیی از راههای شریانی تحت نظارت تماموقت قرار گیرند. نظارتی که شاید اصلیترین پایه مورد برنامهریزی دولت برای کاهش تخلفات رانندگی باشد. هرچند روند تصادفات و تلفات جادهیی در ایران از سال1384 منفی شده و نزدیک به یک دهه است که با روند کاهشی ادامه دارد اما هنوز آمار تلفات چندینهزارنفری در راههای ایران باعث شده بخش عمدهیی از اعتبارات سازمان راهداری صرف بهسازی جادهها و افزایش نظارت بر آنها شود. به گزارش ایسنا طبق آمارهای رسمی وزارت راه و شهرسازی هر چند عوامل مختلفی چون وضعیت جادهها، ایمنی خودروها و شرایط جوی در تصادفات رانندگی نقش دارند اما همچنان اصلیترین و موثرترین عوامل را تخلفات رانندگی شکل میدهند. از اینرو باتوجه به جلسات برگزارشده در کمیسیون ایمنی راهها بحث افزایش توان نظارتی در جادهها بهوسیله دوربینهای نظارتی در نقاط مختلف کشور بهعنوان یک دستورالعمل جدی در دستور کار قرار گرفته است.
تا جاییکه درحالحاضر بیش از 240دوربین نظارتی در جادههای کشور تخلفات رانندگان را ثبت میکنند اما بناست این رقم در آینده نزدیک به حدود 1800 دوربین برسد. در کنار آن اما اصلیترین طرحی که درحالحاضر از سوی دولت دنبال میشود در کنار افزایش تعداد دوربینها بحث عملکرد آنها است. بخش اول این طرح با همکاری پلیس راهور و سازمان راهداری آغاز شد که به یکپارچهسازی دوربینهای نظارتی و استفاده همهجانبه از آنها منجر شد اما در بخش دوم طبق اعلام وزیر راه و شهرسازی در هر 20کیلومتر یک دوربین نظارتی ثبت سرعت و تخلفات نصب خواهد شد که بهوسیله آن سرعتهای بالاتر از حد طبیعی ثبت و پیگیری میشود. در کنار آن نخستین طرحی که میتوان از طریق افزایش تعداد دوربینها به آن دست یافت بحث اجرای طرح اندازهگیری سرعت متوسط خودروهاست.