بازار شب عید خودرو در رکود

۱۳۹۳/۱۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۹۱۸

طبق روال هرسال با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال امیدها به رونق بازار خودرو بیشتر می‌شود. درحالی که یک ماه و چند روز به پایان سال مانده است و در هفته در آخر بهمن ماه به‌سر می‌بریم به نظر می‌رسد بازار خودرو در تداوم رکود به‌سر می‌برد و همچنان روزهای رکود را به خود می‌بیند و این رکود بر روزهای نه چندان سرد زمستان سایه انداخته است. با وجود اینکه با نزدیک شدن به ایام تعطیلات نوروز تمایل به خرید خودرو افزایش می‌یابد و مسافرت‌های نوروزی دلیلی برای این امر می‌شود اما امسال این اتفاق نیفتاده است و همچنان مردم به خرید خودرو بی‌میل هستند.

البته در این میان کارشناسان خودرو معتقدند قدرت خرید خودرو برای مردم کاهش یافته است. اما تداوم رکود باعث شده قیمت‌ها نیز تغییری نداشته باشد و مانند سال‌های گذشته نیست که هجوم تقاضا باعث افزایش قیمت جزیی در خودرو می‌شد. برای همین به نظر می‌رسد خودروسازان خود تمایل به افزایش قیمت یافته‌اند البته روز گذشته رضا شیوا موضوع درخواست افزایش قیمت از سوی خودروسازان را رد کرد اما با این حال زمزمه‌های افزایش قیمت خودرو از سوی خودروسازان به گوش می‌رسد. هرچند به گفته فعالان بازار تفاوت چندانی بین قیمت بازار و کارخانه وجود ندارد. غلامحسین قاسمیان، رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل تهران در گفت‌وگو با «تعادل» گفت: بازار خودرو روزهای بدی را می‌گذراند.

رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل تهران با اشاره به ادامه رکود در بازار خودرو گفت: متاسفانه خرید و فروش چندانی در بازار خودرو انجام نمی‌شود. قاسمیان ادامه داد: بازار خودرو در هفته‌های گذشته همچنان راکد بود و نمی‌دانم این روند در هفته‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت یا خیر؟ وی با اشاره به کاهش قدرت خرید مردم گفت: اختلافات موجود بین شورای رقابت و خودروسازان باعث سردرگمی مردم شده به این دلیل تمایل مردم برای خرید خودرو نیز کاهش یافته است.

با 15میلیون تومان چه خودرویی بخریم؟

در هر حال قیمت نهایی از مولفه‌های مهم در خرید خودرو است چراکه حدود نقدینگی موجود می‌تواند انتخاب خودرو مورد نیاز را آسان یا سخت کند. در سال‌های گذشته به‌دلیل بحران‌های اقتصادی و افزایش دو برابری قیمت خودرو نا‌خود‌آگاه توانایی خرید خودرو نیز کاهش یافته است. درحالی که در سال 93 با وجود این مساله، مردم انتظار کاهش قیمت خودرو را نیز می‌کشیدند. نا گفته نماند زمانی که قدرت خرید خودرو برای مردم کاهش می‌یابد می‌توانند به خرید اقساطی اقدام کنند درحالی که شرکت‌های لیزینگی نیز در سال‌های اخیر به‌دلیل افزایش موارد کلاهبرداری به نام این شرکت‌ها اعتبار خود را میان مردم از دست داده‌اند. با این حال به نظر می‌رسد، کاهش سطح درآمدی مردم و کمبود نقدینگی عامل مهمی در کاهش خرید خودرو است و برخی از خریداران خودرو به‌دلیل کمبود نقدینگی نمی‌دانند سراغ چه خودرویی بروند. از همین رو گزینه‌هایی را که می‌توان با 15میلیون تومان انتخاب کرد را بررسی می‌کنیم. درست است که با 15میلیون تومان نمی‌توان خودرو صفر خرید اما می‌توان گزینه‌هایی را داشت که حداقل نیازها را برطرف کند البته با حساب اینکه قبل از خرید خوب از طرف شما و یک تعمیرگاه معتبر مورد رسیدگی قرار بگیرد. در بسیاری از موارد مشتریان خودرو به‌دلیل کمبود نقدینگی بیشتر سراغ خودروهای داخلی کارکرده و ارزان می‌روند و با این حساب که‌ خودروهای ارزان‌تر را می‌توانند در مدل‌های سال‌های بالاتر بخرند به این ترتیب که مثلا پراید 141 مدل 1387 را حدود 13تا 14میلیون تومان می‌توانند بخرند درحالی که پ‍ژو 405 را می‌توانند در مدل سال 1384 با همین حدود قیمت بخرند. درحالی که پراید sl 151مدل سال 1393 با 15میلیون تومان تهیه کنند. البته در خصوص خرید سمند می‌توانند سراغ خودروهای مدل 1384 و 1383 روند. البته برای خرید پژو 206 سراغ مدل‌های سال‌های 1381 و 1382 روند.


با 20 میلیون تومان چه خودرویی بخریم؟

با داشتن 20میلیون تومان می‌توانید سراغ پراید صفر بروید اما در صورتی که پراید صفر نخواهید می‌توانید پراید‌ سال‌های 92 و 91 را نیز بخرید و درصورتی که خودرو دیگری می‌خواهید می‌توانید ‌ام‌وی‌ام صفر و مدل سال‌های 90و 91 و 92 را بخرید البته درصورتی که پژو بخواهید می‌توانید مدل‌ سال‌های87 و 86 را بخرید و برای خرید سمند نیز می‌توانید خودرو سال 87 را نیز بخرید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر