رینگ جهانی

۱۳۹۳/۱۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۹۰۵

افزایش قیمت سنگ‌آهن

هفته گذشته میلادی قیمت سنگ‌آهن خلوص ٦٢‌درصد استیل ایندکس به ٦١,١٠‌دلار هر تن رسید و پس از آن با بهبود جزیی خرید‌ها به ٦٢‌دلار و ٢٠‌سنت هر تن بهبود یافت.

قیمت سنگ‌آهن که سال گذشته درمجموع ٤٧‌درصد کاهش قیمت داشته در سال جاری تاکنون ١٣‌درصد ارزان‌تر شده است. از طرفی هفته گذشته شرکت واله برزیل پیش‌بینی کرد در سه‌ماهه دوم سال و تا پایان سال قیمت بین ٧٠ تا ٧٩‌دلار باشد. رکود بازار فولاد، کاهش تولید و مازاد عرضه سنگ‌آهن همگی هنوز بر بازار اثرگذار هستند. باید دید پس از تعطیلات سال نو قمری در چین روند بازار چگونه خواهد شد.


قراضه ارزان شد

معاملات قراضه ماه فوریه در بازار داخلی امریکا نهایی شده و بین ٩٠ تا ١١٠‌دلار هر تن پایین آمد. کارخانه‌ها سعی کردند قراضه خرد‌شده را تا ٢٣٥‌دلار هر تن پایین بیاورند ولی موفق نشدند. قراضه A3 سی‌آی اس ٢٢٥‌دلار هر تن دریای سیاه بود. در اسپانیا قیمت قراضه ١٠یورو هر تن افت داشته بین ٢٢٠ تا ٢٦٠یورو هر تن شنیده شد در ایتالیا نیز قیمت نسبت به ژانویه ٥ تا ١٥یورو هر تن افت داشته و قراضه خردشده ٢٤٠یورو هر تن بود. بازار واردات قراضه ترکیه هفته گذشته ٣٣‌دلار هر تن افت قیمت داشته قراضه سنگین کلاس١و٢ خلوص80-20 معادل ٢٥٠‌دلار هر تن ثبت شد. قیمت قراضه امریکا در شرق آسیا نیز نزولی بود. در ژاپن قراضه صادراتی ٨,٥‌دلارهر تن افت داشته ٢١٣ تا ٢١٨‌دلار هر تن تحویل کنار کشتی عرضه می‌شد. متوسط قیمت قراضه وارداتی سنگین کلاس١و٢ خلوص80-20 در شرق آسیا از ٢٧٠ تا ٢٧٥‌دلار به ٢٤٥ تا ٢٥٠‌دلار هر تن رسید. چین دو محموله قراضه خلوص80-20 امریکا را در ٢٥٠‌دلار هر تن خریداری کرد که نسبت به هفته قبل ٢٥‌دلار هر تن پایین آمده بود.


افت بهای بیلت

در هفته‌یی که گذشت قیمت بیلت در بازار صادرات سی‌آی اس ٢‌دلار هر تن ارزان‌تر شده به ٣٧٣‌دلار هر تن دریای سیاه رسید. قیمت پیشنهادی به ترکیه ٣٨٥ تا ٣٩٠‌دلار هر تن ترکیه بود ولی قیمت درخواستی ترک‌ها ٣٧٠‌دلار هر تن است. در کل چه خریدار و چه فروشنده در انتظار روشن‌شدن روند بازار قراضه‌اند.

بازار واردات بیلت شرق آسیا هفته ساکتی را پشت‌سر گذاشته چرا‌که قیمت قراضه نزولی بود و تعطیلات سال نو قمری در چین نزدیک است. بیلت چین ٣٦٠ تا ٣٧٠‌دلار هر تن جنوب‌شرق آسیا و باثبات بود. در ویتنام قیمت درخواستی خریداران برای بیلت چین ٣٥٠‌دلار هرتن بود در‌حالی‌که در ٣٦٠‌دلار هر تن پیشنهاد می‌شد در کل متوسط قیمت بیلت وارداتی در شرق آسیا در ثبات و ٣٧٠ تا ٣٨٠‌دلار هر تن بوده است.

قیمت بیلت در بازار داخلی ترکیه با ١٥ تا ٢٠‌دلار کاهش ٣٩٥ تا ٤٠٥‌دلار هر تن درب کارخانه ثبت شد.


بازار ورق در رکود

در بازار داخلی ترکیه ورق گرم به ٤٧٠ تا ٤٩٠‌دلار هر تن درب کارخانه رسید. ورق گرم صادراتی ١٠‌دلار افت داشته ٤٥٠‌دلار هرتن بود ولی خریداری نداشت. ورق گرم سی‌آی‌اس ٤١٠ تا ٤٣٥‌دلار هر تن ترکیه بود و محصول چین ٤٠٠ تا ٤١٠‌دلار هر تن ثبت شد.

قیمت ورق گرم در بازار داخلی شمال اروپا در ٤١٢یورو هر تن درب کارخانه بود که ٢یورو از هفته قبل بالاتر بود. ورق گرم در بازار داخلی امریکا ٥٣٥ تا ٥٤٥‌دلار هر تن درب کارخانه ثبت شد، در‌حالی‌که قیمت ورق گرم در امریکا یک‌ماه قبل ٦٠٠‌دلار و ٦ماه قبل ٦٨٠‌دلار هر تن درب کارخانه بوده است. ورق گرم صادراتی چین ٣٨٠ تا ٣٨٥‌دلار هر تن فوب شنیده شده که ١٢‌دلار و ٥٠‌سنت هر تن در یک هفته ارزان شد.

قیمت نقدی ورق گرم در بازار داخلی چین باثبات و ٤٠٧ تا ٤١١‌دلار هر تن با ١٧‌درصد مالیات بر ارزش‌افزوده بود. روند قیمت‌ها پس از تعطیلات اواخر فوریه به‌میزان موجودی بازار و تولید کارخانه‌ها بستگی دارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر