چشم‌انداز کوتاه‌مدت، بهترین بازدهی بورس

۱۳۹۳/۱۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۹۹

نقطه فعلی بازار سرمایه بهترین نقطه ورود به بازار سرمایه است و فارغ از بازه کوتاه‌مدت و احتمال نوسانات مقطعی بدون شک بازه میان‌مدت و بلندمدت بورس در مقایسه با هر نوع سرمایه‌گذاری در شرایط ایده‌آل قرار دارد و بازار سرمایه هم‌اکنون یک فرصت مناسب برای سرمایه‌گذاری است.

به گزارش سنا، مدیرعامل کارگزاری بانک آینده (سهام اندیشه برتر) درباره شرایط فعلی بازار سرمایه گفت: خوشبختانه با سازوکاری که به‌صورت ذاتی در بازار سرمایه وجود دارد، این بازار به تعادل نسبی نزدیک شد و جذابیت لازم برای ورود و سرمایه‌گذاری را فراهم کرده است.

وی در ادامه افزود: قیمت سهام و صنایع در کنار نسبت قیمت بر درآمد (P/E) در چند سال گذشته به حداقل رسیده است که به‌واسطه سیاست‌های پولی و مالی و شرایط اقتصادی مملکت می‌توان گفت، بازار به یک نقطه خیلی‌خوب رسیده و سرمایه‌گذاران اگر در بازه میان‌مدت و بلندمدت به‌دنبال بازدهی باشند در این مقیاس شرایط خوبی به‌شکل بنیادی فراهم شده است.

این کارشناس بازار سرمایه درخصوص اثر مذاکرات هسته‌یی بر بازار سرمایه خاطرنشان کرد: خیلی از فعالان بازار سرمایه به‌دنبال گشایش از دل توافقات هسته‌یی هستند که به‌واقع درصورت این توافق، گشایش‌هایی در اقتصاد کشور رخ می‌دهد اما نکته اصلی اینجاست که در بدترین حالت یعنی فرض عدم توافقات هسته‌یی هیچ اتفاق جدیدی برای کشور نمی‌افتد چون کشور با این تحریم‌ها و بن‌بستهای اقتصادی از سال‌های گذشته دست‌به‌گریبان بوده بنابراین اثر خودش را از مدت‌های قبل بر اقتصاد گذاشته است.

آقابزرگی با تاکید بر این نکته که بورس در جایگاه مقایسه‌یی با سایر فرصت‌های سرمایه‌گذاری به یک حد ایده‌آل رسیده، اظهار کرد: بخشی از سرمایه‌گذاران انتظار داشتند که تیم مذاکره‌کننده در یک فاصله زمانی کوتاه به یک دستاورد اصلی و نهایی برسند اما چون فاصله زمانی برای حصول توافق یا روشن‌شدن ابعاد کامل مذاکرات به بیش از حد زمانی که مد نظر فعالان بود، رسید؛ تعدیل قیمت‌ها تا جایی ادامه پیدا کرده که امروز قیمت سهام در برخی نمادها و صنایع ارزنده به پایین‌تر از سال91 رسیده و به همین دلیل شخصا اعتقاد دارم بهترین و پربازده‌ترین نقطه ورود به بورس رو‌به‌روی سرمایه‌گذاران قرار گرفته است.

وی در این باره تصریح کرد: حاشیه سود شرکت‌ها و صنایع به‌واسطه بازنگری‌های مسوولان در برخی صنایع مانند به‌تاخیر‌انداختن کیفی‌سازی پالایشگاه، کاهش نرخ خوراک پتروشمیی‌ها، محاسبه بهره مالکانه و دغدغه‌های دولت برای حمایت از بازار سرمایه و بورس و همچنین سیاست‌های پولی بانک مرکزی که تکلیف کرده سود نرخ بهره و تسهیلات پایین آورده شود همگی در کنار هم حکم بر این دارد که شرایط فعلی بازار سرمایه مناسب‌تر از گذشته است.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه فراز‌و‌نشیب ذات بازار است، و می‌تواند از این‌پس هم وجود داشته باشد، گفت: هفته گذشته هفته خوبی برای سهامداران نبود. به‌طوری‌که حدود 1.5درصد زیان حاصل سرمایه‌گذاری شناسایی شد اما اگر به وضعیت کلی بازار نگاه شود، بورس در یک جهت مثبت در حال حرکت است و سهامداران با اطمینان بیشتر دست به معامله می‌زنند، البته انتظار یک بازدهی رویایی و خیلی فوق‌العاده را نباید در یک بازه کوتاه‌مدت داشته باشند. مدیرعامل کارگزاری بانک آینده افزود: حمایت از بازار سرمایه از طریق صندوق تثبیت و صندوق توسعه بازار حاکی از حساسیت دولت به بورس است بنابراین انتظار داریم که روند کاهشی و شیب نزولی بازار ادامه نداشته باشد یا بسیار اندک باشد، اما اگر بازار بخواهد در جهت عکس حرکت کند، رشد مناسبی در پی سیاست‌های اقتصادی و سیاسی در انتظار دارد که برآورد می‌شود بازدهی بیش از 40-30درصد در یک بازه میان‌مدت در انتظار فعالان بازار سرمایه باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر