لیست جدید تعرفه‌ها به دولت رفت

۱۳۹۳/۱۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۷۷

ولی‌الله افخمی‌راد، رییس سازمان توسعه و تجارت به بهانه برگزاری نمایشگاه ایران در سه کشور عراق، افغانستان و قطر نشست خبری در محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار کرد. افخمی‌راد بااشاره به اینکه در هفته جاری سه نمایشگاه برگزار خواهد شد، گفت: نمایشگاه عراق در 27بهمن‌ با حضور معاون اول افتتاح خواهد شد و همزمان با این نمایشگاه در قطر نیز نمایشگاهی با حضور 85واحد صنعتی ایرانی در بخش‌های مختلف افتتاح می‌شود. وی با بیان اینکه در 28بهمن نیز نمایشگاهی با حضور 90واحد صنعتی در افغانستان افتتاح می‌شود، افزود: حجم مبادلات ایران با کشور افغانستان طی 10ماهه نخست امسال 2.2میلیارد دلار بوده است. رییس سازمان توسعه تجارت بااشاره به اینکه بیش از 100 شرکت ایرانی در کشور عراق فعالیت می‌کنند، گفت: بغداد به هیچ عنوان برای تجار ایرانی ناامن نیست. البته درصدد هستیم با توسعه شرایط امنیتی عراق و افغانستان حضور خود را در این دو کشور افزایش دهیم. وی ادامه داد: نمایشگاه‌ها نقش مهمی در توسعه روابط تجاری برعهده دارند زیرا از این طریق می‌توانیم خدمات خود را به کشورهای هدف ارایه داده و همزمان زمینه مذاکرات بین خریداران و فروشندگان را برای توسعه تجارت بیشتر فراهم کنیم. در برگزاری نمایشگاه اولویت با کشورهای همسایه است زیرا قرابت زیادی با آنها وجود دارد و به لحاظ اقتصادی نیز به‌صرفه است. افخمی‌راد تصریح کرد: حجم مبادلات تجاری به افغانستان بالغ بر 2میلیارد و 37میلیون دلار است که امید می‌رود این رقم نیز افزایش یابد. همچنین در نمایشگاه قطر 85واحد تولیدی حضور خواهند یافت و مصالح ساختمانی و غذایی نیز ازجمله واحد‌هایی است که در این نمایشگاه به ارایه محصولات خود خواهند پرداخت.


صادرات محصولاتی با ارزش کیفی بالا

رییس سازمان توسعه تجارت بااشاره به اینکه در 10ماهه نخست امسال صادرات غیرنفتی کشور با احتساب میعانات گازی 42میلیارد و600میلیون دلار بوده است، اظهار داشت: این رقم نسبت به مدت مشابه خود درسال گذشته از لحاظ ارزشی 24.2درصد رشد داشته است. از لحاظ وزنی نیز این حجم صادرات 7.3درصد رشد را تجربه کرده است. افخمی‌راد با تاکید بر اینکه این حجم صادرات نشان می‌دهد ما به لحاظ کیفی محصولات با ارزشی به کشورها صادر کرده‌ایم، افزود: واردات ما نیز در 10ماهه نخست امسال 43میلیارد و700میلیون دلار بوده است که از لحاظ ارزشی رشد 15.4درصدی و از لحاظ وزنی 34درصد رشد را کسب کرده است. وی با تاکید بر اینکه این ارقام نشان از آن دارد که ایران بیشتر کالاهایی که قیمت‌های ارزانی دارند را به کشور وارد کرده است، گفت: تا پایان سال امیدواریم عدد صادرات و واردات به یکدیگر نزدیک شود البته پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال تراز بازرگانی در بخش صادرات و واردات مثبت شود.

کاهش 4 طبقه‌ای تعرفه‌ها در سال 94

افخمی‌راد در رابطه با بازنگری تعرفه‌ واردات کالا در سال آینده گفت: تعرفه واردات کالاهای مصرفی و واسطه‌یی تغییری نخواهد کرد. همچنین تعرفه واردات مواد اولیه‌یی که امکان تولید آنها در کشور وجود ندارد نیز در سال آینده با تغییری روبه‌رو نخواهد شد. وی اضافه کرد: تعرفه واردات برخی از کالاهایی که تولید آنها در کشور عملیاتی شده است، برای حمایت از تولید داخل تغییر می‌کند. رییس سازمان توسعه تجارت با تاکید بر اینکه ما قصد نداریم با تغییر تعرفه‌ها در بازار موجبات سرگردانی تجار را فراهم کنیم، خبر کاهش تعداد طبقات تعرفه از 14 به 10 طبقه را اعلام کرد و گفت: درصورت پذیرش دولت در مورد سطح تعرفه‌ها نیز به اقداماتی دست خواهیم زد، اما به‌طور طبیعی سطح تعرفه به‌دلیل کاهش طبقات تقلیل پیدا می‌کند. افخمی‌راد در ادامه صحبت‌های خود به تصمیمات دولت برای کمک به صادرکنندگان اشاره کرد و افزود: در شورای عالی صادرات تاکنون سه جلسه برای بررسی مشکلات صادرکنندگان برگزار شده است، حتی معاون اول رییس‌جمهور نیز تاکیدات زیادی را در حل‌وفصل مشکلات صادرکنندگان عنوان می‌کند.


تصمیم جدید دولت برای واردات خودرو

وی بااشاره به جلسه صادرکنندگان با معاون اول رییس‌جمهور ابراز امیدواری کرد: با اعلام نقطه‌نظرات خود می‌توان به نتایج مناسبی دست پیدا کرد. رییس سازمان توسعه تجارت در رابطه با حضور خودروهای ایرانی در کشور عراق نیز اظهار داشت: خوشبختانه صادرات انواع خودرو به کشور عراق درحال افزایش است و این روند در آینده روند مثبت‌تری را تجربه خواهد کرد.

وی همچنین در ارتباط با ابهامات صدور روادید برای صادرکنندگان در کشور عراق و افغانستان گفت: آمار واردات خودرو، افزایش را نشان می‌دهد و و نگرانی در رابطه با واردات خودرو وجود ندارد. این درحالی است که براساس دستورالعمل وزارت صنعت، معدن و تجارت، 35 نمایندگی مجاز به واردات خودرو هستند و سایر واردکنندگان نیز اگر مشکلات ارایه خدمات پس از فروش خود را حل کنند، می‌توانند ثبت سفارش خود را تکمیل و اقدام به واردات کنند.

افخمی‌راد در نهایت بااشاره به تجارت ایران و عراق نیز گفت: میزان صادرات در 10ماهه گذشته به کشورعراق، معادل پنج میلیارد و112میلیون دلار بوده که این میزان قابل افزایش است و این رقم، منهای صادرات خدمات فنی- مهندسی و توریسم بوده که امیدوار هستیم، برگزاری نمایشگاه فرصت‌های اقتصادی در بغداد موجب افزایش حجم مبادلات شود. برگزاری این نمایشگاه‌ها نقش مهمی در توسعه روابط اقتصادی و تجاری دارد و از طریق برگزاری اینگونه، نمایشگاه‌ها است که ما می‌توانیم توانمندی‌های کشورمان را به کشور‌های هدف ارایه دهیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر