بانکدارها برای اتاق نقشه کشیده‌اند

۱۳۹۳/۱۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۷۶

نخستین روز این هفته با نشست خبری گروه پیشگامان وفاق اقتصاد کشور آغاز شد. تا پیش از این همه این گروه را به‌نام پیشگامان می‌شناختند ولی با تشکیل کمیته وفاق این کلمه هم به آخر اسم این گروه اضافه شد. معمولا رقبای این گروه مدعی هستند که این گروه تنها از اسدالله عسگراولادی و مجیدرضا حریری تشکیل شده و فاقد یارانی نامدار است. هرچند که این جلسه به‌خوبی نشان داد که پیشگامان در امر یارگیری هم خوب عمل کرده است و چند نفری که از گروه 25-26 نفری پیشگامان در این نشست شرکت کرده بودند همگی از چهره‌های شناخته شده اتاق بازرگانی بودند. جز عسگراولادی و حریری در این جلسه محسن حاجی‌بابا، محمدمهدی رییس‌زاده، ابوالحسن خلیلی، ضیاالدین خرمشاهی، محمدحسین زهتابچیان، هوریک یاری‌جانیان از چهره‌های اصلی شرکت‌کننده در این نشست بودند؛ نشستی که بیش از همه علیه حضور فعالان بازار پول و بازار سرمایه به‌ویژه بانک‌های خصوصی و هلدینگ‌های شبه‌دولتی ترتیب داده شده بود.

در ابتدای نشست حریری با اعلام اینکه 2جریان اصلی در اتاق بازرگانی وجود دارد، گفت جریان اول جریان غالب در اتاق است که نوع پوشش خود را در ظاهر عوض کرده‌اند ولی تفکر این گروه به همان شکل قبلی است و هنوز اتاق را این گروه اداره می‌کند.

وی جریان دوم در اتاق را گروه‌های منتقد حاکمین اتاق نامید و برای همکاری میان این منتقدان حلقه‌یی به‌نام حلقه وفاق ایجاد شد تا تمام منتقدها دور یکدیگر جمع شود ولی این موضوع به‌دلیل منیت‌های گروه‌ها و مشکلات تاریخی میان چهره‌های مختلف به نتایج نرسید و در نهایت پیشگامان وفاق مجبور شد بدون کمک خواستاران تحول و ائتلاف فردا وارد صحنه شود.

دبیرکل پیشگامان با تاکید بر اینکه نخستین مشکل با گروه ائتلاف فردا بر سر اسم این گروه بود، افزود این گروه با اینکه تنها یک عده مشخص هستند از کلمه ائتلاف استفاده کرد و همین کار مانع ایجاد یک ائتلاف واقعی شد و با وجود خواهش ما از مواضع خود کوتاه نیامدند. وی افزود: با آقای بهزادیان هم بر سر نکات فنی و اعتقادی کنار نیامدیم به همین دلیل این گروه هم امروز کنار ما حضور ندارد. حریری درباره گروه ائتلاف بزرگ گفت این گروه همان مجمع فعالان است و مانند پیکانی است که به‌خاطر استفاده از اتاق پژو نام آر دی را روی خود گذاشته‌اند به همین دلیل با آنها هم کاری نداشتیم و هیچ ادعایی هم نداریم که با اتوبوس لشگر خواهیم آورد و اتاق را تسخیر می‌کنیم.


تفاوت‌ها

حریری درباره این موضوع که گروه پیشگامان وفاق چه تفاوت‌های اساسی با سایر گروه‌ها دارد، گفت: این گروه چند ویژگی دارد که باعث تمایز این گروه از سایرگروه‌ها می‌شود. اول آنکه تمامی اعضای این گروه بخش خصوصی خالص هستند و هیچ کدام از دولت و وزارت‌خانه و نهادهای عمومی غیردولتی یا به اصطلاح سازمان‌های خصولتی به اتاق بازرگانی نیامده‌اند. دومین ویژگی این گروه نداشتن وابستگی به هیچ یک از دولت‌های فعلی و گذشته است. سومین ویژگی این گروه این است که شائبه رانت‌خواری، فساد مالی یا فساد اخلاقی درباره هیچ یک از اعضای این گروه وجود ندارد.

حریری ویژگی متمایز‌کننده دیگر گروه پیشگامان وفاق را پاک بودن لیست از برخی جریانات که درصدد تصاحب اتاق هستند، خواند و گفت در دوره هفتم اتاق بازرگانی با اینکه کارایی اتاق زیاد خوب نبود ولی اثرگذاری خوبی داشت و صدای اتاق به همه می‌رسید و اتاق در مقابل بنگاه‌داری بانک‌ها ایستاد و به همین دلیل این دوره مدیران بانکی و بانکدارها درصدد ورود به اتاق هستند تا این صدا را ضعیف کنند. حریری افزود: در این دوره مشخص شد که از 100میلیارد دلار خصوصی‌سازی انجام شده 90درصد آن خصوصی‌سازی واقعی نشد و شرکت‌ها به نهادهایی که به آنها خصولتی می‌گویند، رسید. دبیرکل پیشگامان افزود: اینها ضد بخش خصوصی هستند و ما هلدینگ‌های خصولتی و بانک‌ها را در لیست نمی‌گذاریم.

محسن حاجی‌بابا، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران نیز در این جلسه گفت: ما همیشه در مقابل کجی‌ها در اتاق تهران ایستادیم ولی چون در هیات رییسه حضور نداشتیم، نتوانستیم صحبت‌های خود را به گوش همه برسانیم و صحبت‌های اعتراضی ما در رسانه‌ها بیان نمی‌شد.

وی تصریح کرد: ما به‌دنبال دعوت از اعضا در جلسات برای تبادل افکار هستیم. باید سعی کنیم قانون را اصلاح کنیم. حاجی‌بابا هم به سبک حریری بانک‌ها را مورد حمله قرار داد و گفت: هیچ فساد مالی بدون همکاری شبکه بانکی امکان‌پذیر نبود. وی تاکید کرد ما تلاش داریم که هیات نمایندگان اثربخشی خود را بیشتر کند و اتاق از رییس محوری خارج شود. حاجی‌بابا در پاسخ به اینکه چرا در این دوره این کار را نکرد، گفت چون ما در اقلیت بودیم.


اعضای اتاق از عملکرد ناراضی هستند

اسدالله عسگراولادی هم در این جلسه اعلام کرد در 4سال قبل می‌گفتند که 18هزارعضو در اتاق تهران کارت دارند ولی 3هزار نفر در انتخابات شرکت کردند که این خبر از نارضایتی اتاق از اتاق بازرگانی می‌دهد و معلوم است که اعضا به اجبار کارت بازرگانی دریافت کرده‌اند. رییس گروه پیشگامان وفاق افزود: در این دوره هم همین طور است و از 12هزار 600 عضو نشان می‌دهد که بسیاری از اعضا به‌خاطر نارضایتی کارت خود را تمدید نکرده‌اند که این ریزش 30درصدی این موضوع را نشان می‌دهد. وی تاکید کرد: پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که از کل اعضا فقط 2هزار 500 نفر در انتخابات شرکت می‌کنند چراکه از یک سو زمان 18اسفند مناسب نیست و از سوی دیگر بعضی می‌گویند اصولا چرا باید در انتخابات شرکت کنند. عسگراولادی با انتقاد از غیبت بعضی اعضای هیات نمایندگان گفت: باید این قانون اجرایی شود و براساس قانون کسانی که غیبت بیش از حد داشتند باید از هیات نمایندگان می‌رفتند ولی هیات رییسه حاضر به اجرای این قانون نشده است.

عسگر اولادی افزود: باید با تشکل‌ها و انجمن‌ها صحبت کرد و ببینیم چرا از اتاق ناراضی هستند درحالی که اتاق‌های کشور‌های دیگر شاهد حضور زیاد اعضای خود هستند.

حاجی‌بابا هم با اشاره به اینکه در این دوره دولتی‌ها خودشان یا بستگانشان و از طریق بانک‌ها به اتاق بازرگانی آمده‌اند، پیشنهاد داد اگر دولت به‌دنبال حمایت از بخش خصوصی و بی‌طرفی است این پیشنهاد مطرح است که 20 نماینده دولت در انتخابات هیات رییسه تهران رای سفید به صندوق بیندازند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر