نرخ رشد پایه پولی منفی شد

۱۳۹۳/۱۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۷۴


مدیریت منابع و مصارف بانک‌ها زیر ذره‌بین

معاون نظارتی بانک مرکزی گفت: دولت یازدهم از ابتدای فعالیت خود، مبنا را بر کنترل تورم از منشأ پایه پولی عنوان کرده است. با اندکی دقت می‌توان مشاهده کرد که در 10سال گذشته ما با افزایش رشد نرخ پایه پولی مواجه بوده‌ایم اما در مدت فعالیت دولت جدید نه‌تنها رشدی نداشتیم، بلکه شاهد رشد منفی پایه پولی نیز بوده‌ایم. زیرا بانک مرکزی با نظارتی مستحکم، مانع افزایش نرخ نقدینگی شده است و طبیعی است که در این بستری که فراهم شده، انتظار می‌رود رفتار مناسبی را از سوی بانک‌ها و مدیران شعب داشته باشیم.

حمید تهرانفر در پنجمین همایش روسای موفق شعب موفق بانک‌های کشور گفت: دولت یازدهم از ابتدای فعالیت خود، مبنا را بر کنترل تورم از منشأ پایه پولی عنوان کرده است. با اندکی دقت می‌توان مشاهده کرد که در 10سال گذشته ما با افزایش رشد نرخ پایه پولی مواجه بوده‌ایم اما در مدت فعالیت دولت جدید نه‌تنها رشدی نداشتیم، بلکه شاهد رشد منفی پایه پولی نیز بوده‌ایم.

تهرانفر تصریح کرد: از گذشته افزایش تعداد سپرده‌ها در شعب یکی از معیارهای سنجش مدیران موفق بوده است اما باتوجه به اینکه پایه پولی منشأ اصلی گسترش تعداد سپرده‌ها است و باتوجه به رشد منفی پایه پولی مطمئنا مثل گذشته شاهد افزایش آن نخواهیم بود و تنها تلاش مدیران برای انتقال سپرده از بانکی به بانک دیگر امکان‌پذیر است که به‌دلیل شرایط نقدینگی این اقدام آسان نیست و از طرفی باتوجه به کنترل حجم نقدینگی توسط بانک مرکزی ایجاد سپرده جدید، مانند گذشته امکان‌پذیر نخواهد بود زیرا بانک مرکزی با نظارتی مستحکم، مانع افزایش نرخ نقدینگی شده است و طبیعی است در این بستری که فراهم شده، انتظار می‌رود رفتار مناسبی را از سوی بانک‌ها و مدیران شعب داشته باشیم.

معاون نظارتی بانک مرکزی درخصوص نرخ سود سپرده و تسهیلات و مشکلات آن اظهار داشت: در گذشته شورای پول و اعتبار نرخ سودی مشخصی را تعیین می‌کرد و بانک‌ها ملزم به تبعیت از این نرخ بودند. اما در چند سال اخیر نرخ سود بانکی به‌عنوان یک معضل مطرح می‌شود و کلیه فعالان نظام بانکی سعی در کنترل این موضوع دارند که گاها موثر نبوده است.

تهرانفر تاکید کرد: اما درمجموع باید به این موضوع توجه کرد بستر این موضوع تغییر کرده و دولت و بانک مرکزی در پی کنترل وضعیت سیستم بانکی و پایه پولی است و طبیعی است منابع به‌شکل سپرده، مانند گذشته استفاده نخواهد شد، اما با این‌حال متاسفانه نظام بانکی کشور در اکثر مواقع مورد اتهام‌های متعددی قرار گرفته است. معاون نظارتی بانک مرکزی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که اغلب پیش‌می‌آید ارتباط پرسنل با مشتریان است که موجب می‌شود گاها برای وصول چک، پرداخت تسهیلات حساسیت‌های جدی صورت نگیرد که این موضوع موجب بروز مشکلاتی خواهد شد. گاها در پرونده‌ها کاستی‌های اطلاعاتی مشاهده می‌شود که دلیل آنها سابقه مشتری است که در برخی مواقع مشکل‌ساز است.


مدیریت منابع و مصارف بانک‌ها

نیاز به ذره‌بین دارد

خط‌کشی می‌خواهیم برای دقت در اندازه‌گیری و سنجش امور خود، ما به‌عنوان سیستم بانکی نمی‌توانیم بی‌انضباط باشیم زیرا مردم به ما اعتماد کرده و پول‌های خود را نزد ما سپرده‌اند.

ذره‌بینی می‌خواهیم برای دقت در اموری که به مدیریت ریسک بانک‌ها برمی‌گردد. به این منظور که بتوانیم منابع و مصارف‌مان را کنترل کنیم.

مشاور رییس کل بانک مرکزی گفت: خط‌کشی می‌خواهیم برای دقت در اندازه‌گیری و سنجش امور خود، ما به‌عنوان سیستم بانکی نمی‌توانیم بی‌انضباط باشیم زیرا مردم به ما اعتماد کرده و پول‌های خود را نزد ما سپرده‌اند. احمد عزیزی در پنجمین همایش روسای موفق شعب بانک‌های کشور گفت: مدت زمان زیادی از حضور بنده در سیستم بانکی کشور می‌گذرد 33سال پیش که بنده به استخدام بانک ملی در آمدم، همانند امروز جابه‌جایی اطلاعات به‌صورت الکترونیکی نبود و تمام امور بانکی از طریق دستی انجام می‌گرفت.

وی گفت: شکل حضور مردم هم نسبت به امروز متفاوت بود و افراد برای انجام تمامی امور خود به بانک مراجعه می‌کردند که این مساله باعث شکل‌گیری صف‌های طویل مقابل شعب می‌شد.

عزیزی تصریح کرد: بانک‌ها در آن زمان مطالباتی نداشته و همچنین منابع و مصارفشان کمتر از امروز بود و درنهایت کنترل واحدهای ما راحت‌تر صورت می‌گرفت. به‌طور مثال در اوایل دهه70 آماری که از نسبت مطالبات بانک‌ها به تسهیلاتشان ارایه می‌کردند رقمی درحدود 5درصد بود. مشاور رییس کل بانک مرکزی گفت: ‌سیستم سنتی مشکلاتی را نظیر افتتاح شعب زیاد و همچنین کمبود منابع انسانی برای بانک‌ها ایجاد می‌کرد.

وی در ادامه گفت: رفته‌رفته به این نتیجه رسیدیم که حضور بانک‌های خصوصی می‌تواند به حل این مشکلات کمک کرده و در رشد و اعتلای سیستم بانکی تاثیرگذار باشد.

عزیزی با اشاره به ورود پیشرفت‌های الکترونیکی به صنعت بانکداری تصریح کرد: این اتفاق باعث شد که بانک‌ها بتوانند خدمات متنوع‌تری ارایه کنند، خدماتی که بعضا حضور مردم را در شعب کم‌رنگ می‌کرد.

مشاور رییس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه شرایط امروز نسبت به گذشته متفاوت شده، عنوان کرد: متاسفانه ما نتوانستیم نسبت به این تغییرات وضعیت خود را به‌روز کرده و زیرساخت‌های جدیدی را فراهم کنیم اما با این وجود دستاوردهای مناسبی در جهت توسعه بانکداری الکترونیک مانند طرح چکاوک را ایجاد کرده‌ایم. عزیزی گفت: با ورود مولفه‌های دیگری نظیر مساله تکریم ارباب‌رجوع، ‌میل مشتریان به عدم حضور در شعب و استفاده از خدمات الکترونیکی و نیز رشد موسسات مالی غیرمجاز که سبب فرار منابع از بانک‌ها می‌شد، در صنعت بانکداری کشور باعث ایجاد نوعی رقابت و مسابقه شد.

وی تصریح کرد: اعتقاد بنده بر این است که ما به‌عنوان مدیران شعب چند نکته را باید مد‌نظر داشته باشیم، ما باید یک جعبه‌ابزار بانکی داشته باشیم.

وی در ادامه تصریح کرد: یکی از الزامات این جعبه‌ابزار ذره‌بین است ذره‌بینی برای افزایش سطح دقت در اموری که در شعب انجام می‌شود، مانند مساله جذب منابع که اگر بانک نتواند منابع مورد نیاز خود را جذب کند دچار زیان می‌شود. مشاور رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد: ذره‌بینی می‌خواهیم برای دقت در اموری که به مدیریت ریسک بانک‌ها برمی‌گردد. به این منظور که بتوانیم منابع و مصارف‌مان را کنترل کنیم، به‌طور مثال شعبه‌یی وجود دارد که منابع آن A ریال است اما مصرفش 3A ریال است. این مساله به‌دلیل توجه‌نکردن به مدیریت منابع و مصارف پدید می‌آید. وی گفت: خط‌کشی می‌خواهیم برای دقت در اندازه‌گیری و سنجش امور خود. ما به‌عنوان سیستم بانکی نمی‌توانیم بی‌انضباط باشیم زیرا مردم به ما اعتماد کرده و پول‌های خود را نزد ما سپرده‌اند.


10میلیارد تراکنش بانکی

رضوی رییس موسسه بانکداری ایران، در پنجمین همایش روسای موفق شعب بانک‌ها با بیان اینکه انتقال تجربیات موفق به دیگر همتایان و نیز آشنایی با تغییر و تحولات و نوآوری خدمات بانک‌ها و چالش‌های پیش‌رو آنها از دیگر اهداف این همایش است، خاطرنشان کرد: نظام بانکی در جهان طی چند دهه به‌لحاظ پیشرفت‌های الکترونیکی و مخابراتی، تغییرات گسترده‌یی داشته و از طرفی، فعالیت شعب با چالش‌هایی مواجه شده است. بر این مبنا کشورهای پیشرفته با برنامه‌ریزی هدفمند، مهارت‌های لازم برای مواجهه با تغییرات و چالش‌ها را مدنظر قرار داده‌اند.

وی در ادامه افزود: ایران نیز در کمتر از یک‌دهه گذشته شاهد این تغییرات بوده و استفاده از سیستم‌های پرداخت جامع همچون شتاب، سانا، تابا، پایا، شاپرک، سپاس و چکاوک از نمونه‌های این تغییرات است.

رضوی ضمن اشاره به پیشرفت‌های قابل‌توجه در بانکداری الکترونیک تصریح کرد: تعداد خودپرداز‌ها در اول شهریور سال1385‌ به‌میزان 6هزار بوده که این تعداد در پایان آبا‌ن93 به 37هزار دستگاه افزایش یافته است. ضمن آنکه تعداد کارت‌های صادره سال85 از 16میلیون به 290میلیون کارت در سال جاری رسیده است.

رضوی تراکنش‌های بانکی سه‌دهه گذشته را کمتر از یک‌میلیون اعلام و تاکید کرد: امروز این تراکنش‌ها به 35.7میلیون در روز افزایش یافته است. کل تراکنش‌های سال92 بالغ بر 10میلیارد تراکنش بوده و اکنون طی 10ماه منتهی به دی1393 به بالغ بر 10میلیارد تراکنش افزایش یافته است. یعنی ما شاهد رشد 33درصدی در این موضوع هستیم. رییس موسسه بانکداری ایران با بیان اینکه اکنون شاهد رشد شتاب‌آلود در بانکداری جهانی هستیم، خاطرنشان کرد: در این راستا بانک‌هایی موفق خواهند بود که قادر به تطبیق خود با شرایط جدید باشند. بانک‌ها و موسسات اعتباری کشور نیز برای اینکه بتوانند هزینه‌ها را کاهش و خدمات خود را در 24ساعته شبانه‌روز و ایام هفته عرضه کنند، باید در مسیر بانکداری مجازی حرکت کنند. رییس موسسه عالی بانکداری ایران مفهوم شعب در بانکداری نوین را متفاوت با گذشته خواند و افزود: بانکی موفق‌تر است که مشتری بدون حضور در شعب از خدمات آن بانک استفاده کند اگرچه هنوز در کشور ما، بخشی از خدمات به‌صورت مراجعه به شعبه و بخش دیگر به‌صورت مجازی و درواقع ترکیبی ارایه می‌شود.

وی در ادامه افزود: هویت در بانکداری نوین معنایی فراتر از کارت شناسایی یافته است و بانک‌ها با استفاده از اطلاعاتی همچون تعداد چک‌های برگشتی، تعداد تراکنش‌های بانکی، خوش‌حسابی و بدحسابی و... هویت مشتری را استخراج می‌کنند. در آینده‌یی نه‌چندان‌دور با کاهش تعداد شعب، بانک‌های مجازی یکه‌تاز عرصه رقابت‌ خواهند بود و نقش مدیریت بیشتر بر مشاوره مالی، بازاریابی، فروش محصولات و خدمات بانکی و... نمود پیدا می‌کند.

دکتر رضوی تاکید کرد: موسسه بانکداری ایران تلاش خواهد کرد به‌صورت نظام‌مند تحولات بانکداری ایران و تجربیات موفق را برای افزایش مهارت‌های علمی و کاربردی به همکاران شبکه بانکی انتقال دهد.

پنجمین همایش روسای موفق شعب بانک‌های کشور با عنوان «مدیریت حرفه‌یی شعب بانک» به همت موسسه عالی آموزش بانکداری ایران‌ در تالار اجتماعات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در حال برگزاری است، سخنرانی مقامات ارشد نظام بانکی، مدیران عامل و نیز دو نفر از روسای شعب برگزیده و ارایه تجربیات و میزگرد تخصصی با حضور برخی روسای برگزیده شعب و اهدای جوایز و تجلیل از روسای موفق شعب بانک‌های کشور ازجمله برنامه‌های دیگر این همایش خواهد بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر