بررسی انتخابات مجلس در شورای مشورتی اصلاح‌طلبان

۱۳۹۳/۱۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۶۵

نقش شورای مشورتی اصلاح‌طلبان و کارکرد آن برای انتخابات آینده موضوعی است که عبدالواحد موسوی‌لاری از جزییات آن با یکی از خبرگزاری‌ها، صحبت کرد؛ موضوعی که به‌قول خود او، نخستین‌بار است که رسانه‌یی می‌شود. با این حساب جزییاتی که در این گفت‌وگو با وزیر کشور دولت اصلاحات خواهیم خواند، جدیدترین تغییرات و دیدگاه‌های شورای مشورتی اصلاح‌طلبان است که بیان می‌شود.


طرح بحث انتخابات مجلس در شورا

موسوی‌لاری در مورد شورای مشورتی و اقدامات انجام‌شده برای انتخابات آینده مجلس تصریح کرد: وقتی می‌گوییم شورای مشورتی، یعنی جمعی هستند که آقای خاتمی دعوت کرده و با آنها مشورت می‌کند. این شورا مشورتی است و حزبی نیست. در این شورا از چهره‌ها و شخصیت‌هایی دعوت شده که در عین‌حال که به صفت شخصی شناخته می‌شوند، معرف گرایش‌های مختلف درون جبهه اصلاحات نیز هستند. یعنی آقای خاتمی حدود 60نفر نیرو را دعوت می‌کند و با آنها مشورت می‌کند.

عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز با بیان اینکه یکی از موضوعات مورد نظر این کارگروه‌ها که به‌شکل جدی پیگیری شد، بحث انتخابات سال ‌آینده مجلس از منظر جریان اصلاحات بود، گفت: این دو کارگروه درنهایت به یک جمع‌بندی رسیدند که در آن نخستین مساله‌ این بود که اگر اصلاح‌طلبان بخواهند در انتخابات نقش فعالی داشته باشند، شرط اول و ضروری این است که خودشان باهم تعارض نداشته باشند و در اردوگاه اصلاح‌طلبان یک سخن و یک نظریه راجع‌ به انتخابات وجود داشته باشد. درحقیقت خروجی سلایق اصلاح‌طلبان به‌سمت انتخابات یکی باشد.

تنظیم راهبردهای کلی انتخابات در تهران

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: در شورای مشورتی، جمعی به‌عنوان شورای راهبردی تعیین شد که این کار را دنبال کند، این شورا جلسات فراوانی برگزار کرد و به مکانیسمی رسیدند.

در این مکانیسم حرف اصلی این بود که ما سه سطح تهران، استان‌ها و حوزه‌های انتخابیه را داریم که باید ساختاری برای هریک از این سه بخش تعریف کنیم تا جمعی که در هر سه سطح حضور دارند، مسایل مربوط به انتخابات را تدبیر کنند و برای این کار باید شرح‌وظایفی برای آنها در نظر گرفته می‌شد.

وزیر کشور دولت خاتمی ادامه داد: بحث‌های فراوانی شد درنهایت به این جمع‌بندی رسیدیم که نقش اصلی در تهران باید تعیین راهبردهای کلی انتخابات باشد و مشخص کند اصلاح‌طلبان باید در انتخابات به چه شکل حضور داشته باشند. اما تصمیم‌گیری در امور اجرایی انتخابات و تعیین نامزدهای انتخاباتی در حوزه‌های انتخابیه، توسط اصلاح‌طلبان هر حوزه انجام می‌پذیرد.


نقش اصلی انتخابات برعهده فعالان

وزیر کشور دولت اصلاحات ادامه داد: اصلاح‌طلبان معتقدند که نقش اصلی در انتخابات باید برعهده فعالان و کنشگران هر حوزه انتخابیه باشد؛ یعنی مجمعی از همه تاثیرگذاران حوزه‌های انتخابیه بگویند چه کسی بیاید و کاندیدا شود. برخلاف ادوار گذشته که معمولا مرکزنشینان تصمیم نهایی را می‌گرفتند که برای مثال در فلان حوزه انتخابیه چه کسی کاندیدا شود، این‌بار تصمیم بر این است که حوزه‌های انتخابیه مرکب از همه نیروهای فعال اصلاح‌طلب از طریق یک مجمع عمومی فرد یا افرادی را برای رقابت در عرصه انتخابات مشخص کنند. وی بیان داشت: اگر مجمع به چند نفر رسید، در این صورت حق داوری با مجمع است که تصمیم‌ بگیرد چه کسانی در انتخابات می‌توانند موثرتر باشند. اگر هم به توافق نرسیدند به سطح استان مراجعه می‌کنند و بازهم اگر توافق حاصل نشد، داوری به تهران منتقل می‌شود تا این مشکل حل شود.


شناسایی فعالان سیاسی استان

وزیر کشور دولت اصلاحات در گفت‌وگو با ایلنا خاطرنشان کرد: تحقق این امر باتوجه به اینکه تعدادی نیروی سرشناس ملی از هر استان در تهران هستند که بین مردم و فعالان هر استان فرد صاحب‌نفوذ هستند، قرار بر این شد که از آن چهره‌های اصلاح‌طلب دعوت شود تا باهم مشورت کنند و به استان‌ها بروند و فعالان سیاسی استان که در چهار گروه ذکرشده، قرار دارند را شناسایی و دعوت کنند و جمع اصلاح‌طلب را با اهدافی که وجود دارد، تشکیل دهند.

لذا این کار انجام گرفته و آن نیروها نیز کار خود را شروع کرده‌اند و ان‌شاء‌الله هرچه زودتر شاهد شکل‌گیری انسجام و وحدت بیشتر در بین اصلاح‌طلبان در استان‌ها و حوزه‌های انتخابیه باشیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر