اقتصاد همسایه

۱۳۹۳/۱۱/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۵۹

درخواست ترکیه برای تخفیف 15‌درصدی گاز روسیه

وزیر انرژی ترکیه با اشاره به تلاش کشورش برای کاهش ۱۵‌درصدی قیمت گاز وارداتی از روسیه گفت: مذاکرات با روسیه در این مورد هنوز به نتیجه نرسیده است.

به گزارش پایگاه خبری ترند، در‌حالی‌که آنکارا و مسکو در حال مذاکره بر سر ساخت خط لوله انتقال گاز «جریان ترک» هستند، دو کشور همچنان با یک مشکل حل‌نشده مواجهند و آن مساله تخفیف قیمت گاز وارداتی از روسیه است. با وجود سه دور مذاکرات درخصوص این موضوع، دو کشور هنوز به توافق نهایی در مورد تخفیف قیمت گاز نرسیده‌اند.

تانر ییلدیز، وزیر انرژی ترکیه در یکی از جدیدترین اظهارنظرهایش گفته که مذاکرات با روسیه در مورد تخفیف قیمت گاز صادراتی به ترکیه هنوز به نتیجه نرسیده و آنکارا قصد دارد تخفیفی 15‌درصدی از مسکو بگیرد. همچنین رسانه‌های ترکیه گزارش دادند که وزارت انرژی این کشور پس از شروع گفت‌وگوها با مسکو بر سر ساخت خط لوله «جریان ترک»، تخفیف بیشتری را از روسیه مطالبه کرده است.

تخفیف در قیمت گاز وارداتی از آن‌جهت برای ترکیه بسیار مهم است که این کشور به گاز نیاز دارد و روسیه یکی از تامین‌کنندگان اصلی گاز محسوب می‌شود.

سال گذشته، روسیه 26.7میلیارد مترمکعب گاز به ترکیه صادر کرده، در‌حالی‌که قرار است این رقم در سال2015 تا 30میلیارد مترمکعب افزایش یابد.



گسترش همکاری چین و پاکستان

وانگ‌یی وزیر امور خارجه چین روز پنج‌شنبه گسترش همکاری همه‌جانبه بین چین و پاکستان را خواستار شد.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، وانگ، که سرگرم دیدار از پاکستان است این اظهارات را در دیدار با سرتاج عزیز مشاور نخست‌وزیر پاکستان در امور امنیت ملی و خارجی بیان کرد.

وی در مورد دوستی بین چین و پاکستان تصریح کرد این روابط دوستانه یک‌شبه به‌وجود نیامده است بلکه طی یک دوره زمانی و تاریخی حاصل شده است.

شی‌جین‌پینگ رییس‌جمهور چین نیز قرار است امسال به پاکستان سفر کند. این سفر شی‌جین‌پینگ به پاکستان نخستین سفر وی به پاکستان پس از 9سال و همچنین نخستین سفر او به‌عنوان رییس‌جمهور چین خواهد بود.

وانگ گفت همکاری اقتصادی و امنیتی چین و پاکستان باید دوشادوش یکدیگر جلو برود و مکمل یکدیگر باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر