وام 5میلیارد دلاری بانک مرکزی اروپا به یونان

۱۳۹۳/۱۱/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۵۵

جهان

بانک مرکزی اروپا پنج‌شنبه از تصمیم خود برای اعطای پنج میلیارد دلار وام فوری به بانک‌های یونان خبر داد.

به گزارش یورونیوز، با توجه به اینکه مردم یونان به علت نگرانی از حل نشدن بحران بدهی، شروع به خارج کردن پول‌های خود از بانک‌ها کرده‌اند، بانک‌های این کشور با کاهش روزافزون وجوه خود رو به رو هستند. بر اساس آمار بانک مرکزی یونان، سپرده گذاران ماه ژانویه حدود 12 میلیارد دلار از وجوه خود را از بانک‌های این کشور خارج کردند. برآوردها نشان می‌دهد میزان خروج سپرده از بانک‌ها در حال حاضر یک‌میلیارد دلار باشد.

اما احتمال می‌رود در صورت حاصل نشدن پیشرفت در نشست روز دوشنبه دولت یونان و وام‌دهندگان بین‌المللی، میزان برداشت وجوه توسط سپرده گذاران از بانک‌های این کشور افزایش ناگهانی یابد.

گابریل ساکلاریدیس، سخنگوی دولت یونان روز جمعه اعلام کرد این کشور هر چه در توان داشته باشد برای دستیابی به توافق با شرکای خود در منطقه یورو بر سر یک برنامه جدید حمایت مالی انجام خواهد داد.

وی گفت: «ما هر کاری بتوانیم انجام می‌دهیم تا در نشست روز دوشنبه وزیران دارایی منطقه یورو به توافق دست یابیم. ما معتقدیم حتی اگر در این نشست توافق حاصل نشود، همواره زمان برای حل مشکلات وجود دارد.» یونان روز پنج‌شنبه موافقت کرد با وام‌دهندگان بین‌المللی خود درباره برون رفت از بحران بدهی خود مذاکره کند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی از آنکارا، بانک مرکزی اروپا دیگر اوراق قرضه یونان و اوراق قرضه تضمینی دولت را به‌عنوان تضمین برای اعطای وام به بانک‌های این کشور نمی‌پذیرد. این بدان معناست که در حال حاضر تنها منبعی که بانک‌های یونان برای تامین نقدینگی خود دارند، وام‌های فوری است که بانک مرکزی اروپا در اختیار آنها قرار می‌دهد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر