وزیر بهداشت به عراق می‌رود

۱۳۹۳/۱۱/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۴۷

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد‌: هفته آینده معاون‌اول رییس‌جمهوری و بنده در راس هیاتی عازم عراق هستیم و فرصت مناسبی است تا با مسوولان این کشور درخصوص ریزگردها گفت‌وگو و چاره‌اندیشی شود. دکتر سیدحسن هاشمی در جلسه با مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی درخصوص ریزگردها در هیات دولت و تاکید مقام معظم رهبری و رییس‌جمهوری به موضوعات استان خوزستان، گفت: در این جلسات وزرا و مسوولان مرتبط نظیر سازمان محیط زیست، وزارت نفت، وزارت نیرو، هلال‌احمر، وزارت بهداشت، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و سایر نهادهای مرتبط حضور داشتند و درخصوص ریزگردها بحث و تبادل‌نظر شد.

وی با تاکید بر ضرورت همفکری و بهره‌گیری از صاحب‌نظران در رفع مشکل ریزگردها، افزود: بخشی از مشکل ریزگردها مربوط به کشور عراق و بخش دیگر مربوط به کاهش بارش و خشک‌شدن تالاب‌های هورالعظیم و مناطق جنوب‌شرقی استان است و معتقدم که به‌جای اینکه به‌دنبال مقصر در وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مرتبط بگردیم، باید با کار علمی و جمع‌بندی مشخص بتوانیم راهکار مناسبی برای رفع این معضل پیدا کنیم و به شرایط مناسب برگردیم.

وی در حوزه برنامه‌های کوتاه‌مدت با تاکید بر ضرورت تجهیز سازمان هواشناسی به دستگاه‌های هشداردهنده سریع، افزود: باید اعتبارات تجهیز آنها تامین شود تا مردم زودتر مطلع شوند که منجر به گرفتاری و مختل‌شدن زندگی آنها نشود.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه متاسفانه خشکسالی بخشی از زندگی ما شده است، در ادامه گفت: در بازدیدی که از حمیدیه، سوسنگرد، هویزه، طلاییه، جفیر کوشک و تالاب‌های هورالعظیم در نقطه صفر مرزی داشتیم مشخص شد که بخش عمده‌یی از گردو‌خاک مربوط به این منطقه بود و بادی که از سمت کشور عراق می‌وزد این مساله را ثابت می‌کند. هاشمی خاطرنشان کرد: تلاش کنیم که با اطلاع‌رسانی صحیح و به‌هنگام، مردم را نسبت به مسوولان بی‌اعتماد نکنیم و امیددادن به مردم برای حل مشکلات را جایگزین نگرانی و تشویش‌های بیهوده کنیم.

وزیر بهداشت در پایان این نشست با تاکید بر اینکه مردم، قوای کشور را از هم جدا نمی‌دانند، گفت: در اقداماتی که انجام می‌شود اگر اشکالی وجود داشته باشد متوجه کل نظام است. وی اظهار امیدواری کرد که با همفکری و هم‌افزایی همه قوا مشکلات استان به‌طور ریشه‌یی مرتفع شود. وزیر بهداشت بعد از بازدید از بیمارستان دشت‌آزادگان در بیابان‌های اطراف این شهرستان و شهر هویزه و همچنین در منطقه‌یی در نزدیکی مرز کشور عراق که به‌شدت از غلظت بالای ریزگردها برخوردار بود و گفته می‌شود یکی از کانون‌های اصلی برخاستن گرد‌و‌غبار است حضور یافت و به‌همراه کارشناسان به بررسی وضعیت خاک این منطقه پرداخت.

وی از قسمت‌های مختلف تالاب هورالعظیم که بخش‌هایی از آن به‌دلیل کاهش نزولات آسمانی خشک شده بود بازدید کرد و گفت: در بازدیدهای انجام‌شده مشخص شد که بخشی از ریزگردهای استان خوزستان مربوط به بیایان‌های کشور عراق است که به‌دلیل وزش بادهای شدید به‌سمت کشور ما و علی‌الخصوص استان خوزستان حرکت می‌کنند و در هفته آینده که معاون‌اول رییس‌جمهوری و بنده در راس هیاتی عازم عراق هستیم فرصت مناسبی است تا با مسوولان این کشور درخصوص ریزگردها گفت‌وگو و چاره‌اندیشی شود. گفتنی است همچنین وزیر بهداشت در این سفر با حضور در منطقه یادمان شهدای هویزه به مقام شامخ شهدای جنگ تحمیلی ادای احترام کرد.


درمان رایگان بیماران تنفسی در خوزستان

وزیر بهداشت افزود: مقرر شد که همه بیمارستان‌های دولتی، تامین اجتماعی و بیمارستان‌های وابسته به وزارت نفت و حتی بیمارستان‌های خصوصی کلیه بیماران مشکلات تنفسی ناشی از ریزگردها را به‌طور رایگان پذیرش و درمان کنند؛ همچنین هلال‌احمر استان‌های مجاور نیز برای تامین تجهیزات مورد نیاز اعلام آمادگی کرده‌اند.

هاشمی با تاکید مجدد بر اطلاع‌رسانی به‌موقع و صادقانه گفت: مردم پذیرش بسیار مناسبی دارند چون بار مراجعه به مراکز درمانی در مقایسه با قبل کاهش داشته و این نشانگر آگاهی آنهاست که آموزش دیده‌اند و موازین بهداشتی و مراقبت از خود را مراعات می‌کنند.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: پیگیری حل این معضل باید با جدیت ادامه داشته باشد و این‌گونه نباشد که با فروکش‌کردن ریزگردها، اقدامات نیز کم‌رنگ شود.

وی با تاکید بر پیگیری مسوولان استانی و هیات وزیران در این خصوص، افزود: مشکل گردو‌غبار از سال‌های قبل وجود داشته اما متاسفانه پیش‌رونده بوده و به بخش‌های بیشتری تسری پیدا کرده است. آن بخشی که به‌دلیل بی‌توجهی به محیط زیست بوده و از آن غافل شدیم؛ باید جبران شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر