برنامه‌ریزی برای جابه‌جایی ۲ میلیون مسافر نوروزی

۱۳۹۳/۱۱/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۴۲

معاون مسافری راه‌آهن با بیان اینکه ظرفیت ناوگان ریلی برای نوروز۹۴ افزایش یافت، از برنامه‌ریزی برای جابه‌جایی دومیلیون مسافر در این ایام خبر داد و به فارس گفت: تعدادی لکوموتیو و واگن جایگزین در ایستگا‌ه‌های پرتردد دپو شده‌اند تا درصورت لزوم جایگزین شوند. سیدمحمد راشدی آماده‌سازی ناوگان ریلی کشور برای ایام نوروز و جابه‌جایی مسافران اظهار داشت: بیشترین ‌مسافر سیستم ریلی کشور در ایام نوروز خانواده‌ها و فرزندان آنها هستند، ‌در جلسات مستمر با شرکت‌های ریلی خواسته شده شرایط انجام سفرهای ایمن و مطمئن برای مسافران فراهم شود. راشدی اظهار داشت: برای ایام نوروز امسال بیش از یک‌میلیون و 960هزار صندلی قطار آماده جابه‌جایی مسافران است و پیش‌بینی می‌کنیم در این ایام به‌همین میزان مسافر جابه‌جا شود. معاون مسافری راه‌آهن اضافه کرد: ظرفیت‌‌ قطارهای کشور در نوروز94 نسبت به نوروز93 میزان 5درصد افزایش یافته به‌عنوان مثال در مسیر تهران- مشهد تعداد قطارها به 60رام‌ و قطارهای کمربندی منتهی به مشهد به 30رام افزایش یافته است.


افزایش سهمیه فروش اینترنتی بلیت

راشدی با بیان اینکه نظارت بر فروش بلیت قطارها به‌طور کامل انجام می‌شود، اظهار داشت: امسال پیش‌فروش بلیت نوروزی قطار در محیطی آرام و بدون استرس برای مسافران انجام شد. معاون مسافری راه‌آهن گفت: فقط در برخی روزهای خاص و در مسیرهای مشخص بلیت‌ها به‌فروش رفته و ظرفیت به پایان رسیده است.

راشدی با بیان اینکه امسال هم پیش‌فروش بلیت نوروزی قطار از طریق اینترنت و آژانس‌های فروش بلیت قطار انجام شد، افزود: 50درصد پیش‌فروش‌ها به‌صورت اینترنتی و 50درصد در قالب فروش آژانسی انجام ‌شد، البته نسبت به نوروز93 سهمیه فروش اینترنتی افزایش داشته است. معاون مسافری راه‌آهن بیان کرد: اقدامات لازم برای افزایش کیفیت خدمات در کنار رشد هر چه بیشتر ایمنی سیر انجام شده تا قطارها با شرایط مناسب کمی و کیفی اعزام شوند. وی بااشاره به توجه بر حقوق شهروندی، اظهار داشت: به شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی تاکید شده در بخش بهداشت داخل قطارها، بهداشت مواد غذایی، تمیزی واگن‌ها، ارایه خدمات مناسب و آماده‌سازی امکانات برای نوروز تلاش کنند. معاون مسافری راه‌آهن درباره نرخ‌های بلیت قطار اظهار داشت: هیچ افزایش قیمتی برای نرخ بلیت قطار‌های نوروزی نداشتیم، اگر افزایش قیمتی هم پیش از این اعمال شد فقط درراستای جبران هزینه‌های شرکت‌های مسافری بابت تورم سالانه بود. راشدی بیان کرد: البته شرکت‌های ریلی این مجوز را دارند که در طول سال تا سقف 30درصد در نرخ بلیت‌ها تخفیف دهند که ممکن است در برخی مسیر‌های نوروزی و ایام خاص هم‌ این تخفیفات ارایه شود.


ثبت ساعت رسیدن قطار روی بلیت

وی درباره برنامه‌ریزی برای کاهش تاخیر قطار‌ها در مقصد، بیان کرد: ثبت ساعت رسیدن قطار به مقصد در بلیت، از برنامه‌هایی است که به‌تازگی توسط راه‌آهن اجرا شده است‌.

معاون مسافری راه‌آهن ادامه داد: درراستای رعایت حقوق شهروندی، ثبت ساعت ورود قطار به مقصد روی بلیت درج می‌شود، جدولی تعیین شده تا برحسب ساعت تاخیر از 50 تا 100درصد نرخ بلیت به مسافران بازگردانده ‌شود. راشدی توضیح داد: ‌بر این اساس‌ اگر قطار 3ساعت بعد از زمان تعیین شده به مقصد برسد، مسافر می‌تواند 50درصد از بهای بلیت را از شرکت ریلی مربوطه دریافت کند و درصورتی که تاخیر قطار به 8ساعت برسد 100درصد بهای بلیت بازگردانده می‌شود.

واگذاری بخش ریلی

به بخش خصوصی اشتباه بود

معاون مسافری راه‌آهن با تاکید بر اینکه خیلی از کشورها به این مساله رسیده‌اند که واگذاری بخش ریلی به بخش خصوصی اشتباه بوده، به تسنیم گفت: باوجود حمایت‌های راه‌آهن از بخش خصوصی اما با این حال یک دستگاه واگن سرمایه‌گذاری جدید نداشته‌ایم.

سیدمحمد راشدی با طرح این پرسش که کدام سرمایه‌گذاری آمده و واگن نو خریداری کرده است، اظهار کرد: بنا بوده متوسط سن ناوگان ریلی در برنامه چهارم و پنجم توسعه به 15سال برسد، چرا هم‌اکنون 29 سال است. در سال‌های 85 و 86 با ورود واگن‌های نو که توسط شرکت رجای دولتی انجام شد میانگین سن ناوگان به 23سال رسید، ولی بعد از آن سه قرارداد داشتیم که عملیاتی نشد. وی بااشاره به اینکه این سه قرارداد برای تامین 600واگن بود که عملیاتی نشد، افزود: آیا ما باید با اعمال خودمان بخش ریلی را به نابودی بکشانیم. خیلی از جاهای دنیا دوباره به این مساله رسیده‌اند که واگذاری بخش ریلی به بخش خصوصی اشتباه بوده است. این بخش را باید دولت حمایت کند و در خیلی از کشورهای اروپایی این‌گونه است.

وی ادامه داد: یا باید بگوییم که دولت در این بخش سرمایه‌گذاری کند و بخش ناوگان و مسافری دراختیار دولت باشد که قطعا از نظر سن ناوگان وضعیت بهتر خواهد شد یا اگر بناست از بخش خصوصی حمایت کنیم که در این راستا حق دسترسی را نگیریم و یکسری هزینه‌ها را کاهش دهیم. معاون مسافری راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: اگر دیزل را به بخش خصوصی واگذار کنیم و این بخش بخواهد برای قطارها دیزل تامین کند قیمت‌ها خیلی بالاتر از این قیمت کنونی خواهد بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر