آغاز عرضه‌های خرد فولاد در بورس کالا

۱۳۹۳/۱۱/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۲۹

در نشست مشترک مسوولان سازمان بورس و اوراق بهادار با مدیران عامل چند شرکت فولادی، دو تصمیم جدید برای فروش بهتر محصولات فولادی در بورس کالای ایران اتخاذ شد.

براساس این گزارش، در این نشست که با حضور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، مدیرعامل بورس کالای ایران و جمعی از مدیران‌عامل شرکت‌های بزرگ تولیدکننده فولاد ازجمله ذوب‌آهن اصفهان، فولاد مبارکه، فولاد خوزستان و فولاد آلیاژی برگزار شد، مقرر شد امکان عرضه خرد محصولات فولادی در بورس کالای ایران به اشخاص حقیقی و حقوقی فراهم شود.

همچنین در این جلسه تصویب شد قیمت پایه عرضه محصولات فولادی در بورس کالا براساس میانگین قیمت معاملات در آخرین روز عرضه قبلی تعیین شود، لیکن عرضه با قیمت اعلامی عرضه‌کننده در مرحله مظنه‌یابی (زرد)، متناسب با قیمت تقاضای ثبت‌شده انجام خواهـد شد.


حذف واسطه‌ها از بازار فولاد

اردشیر سعد‌محمدی، مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان، درخصوص این تصمیم جدید اظهار داشت: مهم‌ترین بحث این نشست این بود که سهامداران خرد و افراد حقیقی نیز بتوانند باتوجه به کیفیت بالای محصولات شرکت ذوب‌آهن اصفهان، این قبیل محصولات را از بورس کالا به‌طور مستقیم خریداری کنند.

وی در این خصوص ادامه داد: با موافقت سازمان بورس و اوراق بهادار و مدیران بورس کالا، این مصوبه به تصویب رسید و قرار شد شرایط فروش افراد حقیقی نیز فراهم شده تا بتوانند راحت‌تر این محصولات را دریافت کنند.

مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان درخصوص مزیت‌های این مصوبه افزود: این مصوبه یک چرخه کاملی از تولید تا مصرف‌کننده را بدون واسطه فراهم می‌کند به این معنا که این اقدام باعث می‌شود متقاضیان محصولات نهایی فولاد بتوانند بدون واسطه محصولاتی مانند میلگرد و تیرآهن را از بورس کالا تهیه کنند که این امکان علاوه بر کاهش هزینه برای مصرف‌کننده، زمینه افزایش تقاضا در صنعت فولاد هم در بخش بالادستی (تولیدکننده محصولات اولیه) و هم در صنعت پایین‌دستی (محصول نهایی) را فراهم می‌آورد.

محمدی در‌خصوص تاثیرات این مصوبه گفت: این مصوبه عاملی برای دسترسی مستقیم خریداران به بازار خواهد بود و به نظر می‌رسد تصمیم مناسبی برای حضور سرمایه‌گذاران حقیقی در بورس کالا باشد.

وی درخصوص شفافیت قیمت محصولات فولادی از طریق اجرایی‌شدن این مصوبه بیان کرد: طبیعی است که ذوب‌آهن جزو معدود کارخانه‌هایی است که تمام محصولات خود را از طریق بورس کالا عرضه می‌کند و بدین‌ترتیب از شفافیت مناسبی در‌خصوص قیمت‌گذاری بهره‌مند است اما در این بین، با اجرایی‌شدن این مصوبه می‌توان امیدوار بود که سرمایه‌گذاران خرد نیز می‌توانند از این شفافیت قیمت، برای خریدهای خود استفاده کرده و سود مناسبی را به‌دست آورند.


تعامل بورس با آهن‌فروشان

این گزارش حاکی‌است، کریم سلمان‌پور، مدیر فروش داخلی فولاد خوزستان نیز در زمینه این مصوبه جدید گفت: امکان عرضه خرد محصولات فولادی به اشخاص حقیقی از طریق بورس کالا به درخواست صنف آهن‌فروشان شکل گرفت، اما این امکان علاوه بر کمک به معاملات شفاف‌تر و کم‌هزینه‌تر برای اشخاص حقیقی، زمینه رونق صنعت بالادستی و پایین‌دستی فولاد را ایجاد می‌کند.

سلمان‌پور درباره این امکان جدید و مزیت‌های آن برای فعالان صنعت فولاد گفت: نکته مهم این تصمیم این است که از این پس اشخاص حقیقی که متقاضی این بودند که به‌طور مستقیم از بورس، محصولات مورد نیازشان را خریداری کنند این امکان برای آنها فراهم شد.

وی افزود: این امکان، فرصت خوبی برای افراد حقیقی که در بازار فولاد فعال هستند ایجاد می‌کند چون دیگر مجبور نیستند کالای مورد نیازشان را از طریق اشخاص حقوقی یا حتی واردات با هزینه بالا تامین کنند. علاوه بر این مزایا برای خریداران خرد حقیقی، برای کارخانه‌های فولاد نیز این فرصت فراهم می‌شود که کالای بیشتری را تولید و به‌دست مصرف‌کننده برسانند.

مدیر فروش داخلی فولاد خوزستان با اشاره به این نکته که محصولات شرکت‌هایی چون فولاد خوزستان و مبارکه محصول نهایی نیست، اظهار داشت: محصول شرکت‌هایی چون شرکت فولاد خوزستان یا مبارکه تولید شمش و تختال است که در کارخانه‌های نوردی به محصول نهایی تبدیل می‌شود و درواقع شمش و تختال به‌شکل مستقیم قابل استفاده برای مصرف‌کننده حقیقی نیست و این امکان در نگاه اول برای کارخانه‌هایی که محصول نهایی مانند میلگرد و تیرآهن تولید می‌کنند کاربرد دارد اما نکته اصلی این است که وقتی فروش محصولات این دسته از کارخانه‌ها افزایش پیدا کند کارخانه‌های تولید‌کننده محصول اولیه نه‌تنها از افزایش فروش آنها بی‌نصیب نمی‌مانند بلکه تولید در صنعت بالادستی نیز افزایش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به 30شرکت نوردی در سراسر کشور گفت: حل مشکلات کارخانه‌های نوردی یکی از گام‌های مثبت برای رشد صنعت فولاد و از آن مهم‌تر اقتصادی کشور است که با این امکان جدید، زمینه افزایش فروش محصولات آنها را فراهم کرده است، اما قطع‌به‌یقین گام‌های دیگری برای رونق این صنعت باید برداشته شود که این فرآیند کامل شود.

سلمان‌پور در این باره توضیح بیشتر داد: واردات کالاهای مشابه تولید داخل که امکان تولید آن در کشور وجود دارد مانند ورق2 و مفتول 6.5 با ارز مبادلاتی و بدون تعرفه واردات مشکل باقیمانده این بخش از صنعت فولاد است.

در شرایط فعلی فضای کسب‌و‌کار فولاد نیاز به توجه ویژه مسوولان دارد چون هم با رکود داخلی مواجه هستیم، هم رکود جهانی بر این صنعت و بسیاری از صنایع دیگر سایه انداخته است.

بنابراین باید متولیان امر با اتخاذ تصمیمات مهم درخصوص تعرفه‌ها و عدم اختصاص ارز مبادله‌یی به محصولات وارداتی به افزایش توان تولید و درنتیجه رقابتی‌ماندن صنعت فولاد کمک کنند.

مدیر فروش داخلی فولاد خوزستان تصریح کرد: هر تمهیدی که به کارخانه‌های نوردی در راستای افزایش فروش محصولات و تامین نقدینگی مورد نیازشان منجر شود باعث افزایش تولید کارخانه‌های فولادی و محصولات نیمه‌نهایی مانند شمش و تختال می‌شود.

سلمان‌پور درباره اهمیت این اقدام در بخش خروج از رکود گفت: بازار مسکن از مدت‌ها قبل در رکود بوده اما این تغییر کمک می‌کند یک بخش از متقاضیان بازار محصولات نهایی فولاد که تا پیش از این اجازه ورود به بورس و خرید مستقیم از آن را نداشتند بتوانند بدون واسطه و با هزینه کمتری اقدام به خرید کنند.

وی با تاکید بر این نکته که این اقدام یک حرکت برد-برد را از تولید‌کننده اولیه و نهایی تا مصرف‌کننده رقم زده است، توضیح داد: این اقدام به افزایش توان تقاضای بازار کمک می‌کند چون وقتی برای اشخاص حقیقی امکان خرید مسقیم در بورس فراهم نبود آنها از سایر بازارها و حتی محصولات وارداتی از بنادر نیاز خود را تامین می‌کردند.

اما وقتی کانال توزیع محصولات کوتاه‌تر شود و هزینه توزیع هم کمتر شود و محصول ارزان‌تر به‌دست متقاضی برسد شاهد رشد تقاضا خواهیم بود.

این مقام مسوول فولاد خوزستان درباره اثر این تصمیم در افزایش درآمد شرکت‌های فولادی حاضر در بورس تاکید کرد: پیش‌بینی می‌کنیم این اقدام باعث افزایش تولید محصولات شرکت‌های فولادی شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر