بازار سرمایه

۱۳۹۳/۱۱/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۲۷

ادغام و تملیک دو پدیده جدید در بورس

پدیده ادغام و تملیک، پدیده‌یی رایج در سطح بین‌المللی است و در واقع امروز به عنوان استراتژی فعال در عرصه توسعه در فضای اقتصادی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گزارش سنا، محمدسجاد سیاهکارزاده، مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات)، درخصوص مقوله ادغام و تملیک و مزیت‌های آن در بازار سرمایه اظهار داشت: پدیده ادغام و تملیک، در سطح بین‌المللی بسیار رایج است و در واقع به عنوان یک استراتژی فعال در عرصه توسعه فضای اقتصادی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی در این خصوص ادامه داد: البته ادغام و تملیک دو پدیده متمایز از یکدیگر هستند که در کنار هم مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی درخصوص مقوله ادغام توضیح داد: ادغام به این معناست که دو موجودیت و بنگاه مستقل با هدف بهبود وضعیت کسب و کار با هم ترکیب می‌شوند و موجودیت واحدی را تشکیل می‌دهند که این موجودیت واحد دارای مزیت‌های رقابتی بیشتری نسبت به نهادهای قبلی خواهد بود.

سیاهکارزاده در ادامه درخصوص مقوله تملیک افزود: تملیک به این معناست که یک شرکت مادر با یک‌سری رویکردها و اهداف و انگیزه، شرکت‌های هدفی را برای خود خریداری می‌کند و مالکیت اکثر آنها را به دست می‌آورد و با ارتباط با شرکت‌های هدف و مالکیت آنها، اهداف خود را دنبال می‌کند و بدین‌وسیله، اهداف توسعه اقتصادی خود را ترسیم می‌کند.

وی درخصوص این دو مقوله توضیح داد: اگر بخواهیم کل انگیزه‌های ناظر و اهداف این دو پدیده را توضیح دهیم باید از واژه هم‌افزایی استفاده کنیم.

سیاهکارزاده با اشاره به نمونه‌های خارجی ادغام و تملیک ابراز داشت: ادغام و تملیک در سطح بین‌المللی به صورت یک صنعت دیده می‌شود به این دلیل که ادغام و تملیک وقتی صورت می‌گیرند، یک‌سری نهادهایی درگیر می‌شوند که جریانات نقدی زیادی را ایجاد کرده و به خودی خود صنعتی درآمدزا محسوب می‌شوند.

وی درخصوص همایش ادغام و تملیک که به همت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه و مرکز مالی ایران برگزار می‌شود، عنوان داشت: با نگاه مختصری به سه ماه پایانی سال 2014 میلادی در سطح دنیا می‌توان به وضوح دریافت که 8هزار مورد ادغام و تملیک با ارزشی بالغ بر 881میلیارد دلار در کشورهای مختلف اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: در کل سال 2014 میلادی بیش از 3تریلیون دلار ارزش این ادغام و تملیک‌ها بوده است و با وجود این آمارها، توسعه ادغام و تملیک در کشور ما هنوز امری غریب به نظر می‌رسد که از طرفی، کاستی‌های قانونی و از طرف دیگر باور نداشتن به این مقوله می‌تواند دلایل عمده این ناآشنایی محسوب ‌شود.

سیاهکارزاده گفت: شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به عنوان یکی از ارکان بازار سرمایه ایران که فعالیت‌های پیش و پس از معاملات را راهبری می‌کند در کنار مرکز مالی ایران، وظیفه فرهنگ‌سازی درخصوص این دو مقوله را طی همایشی با همین عنوان در 27 بهمن ماه برعهده گرفته‌اند.

وی محورهای این همایش را بررسی پدیده اغام و تملیک از منظر اقتصادی، حسابداری، قانونی و مقرراتی و ریسک‌پذیری اعلام داشت.



معرفی خریدار سرخابی‌ها ۱۰روز پس از برگزاری مزایده

رییس سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به اینکه برنده مزایده خرید سهام سرخابی‌ها بین یک تا ۱۰روز اعلام می‌شود گفت: اجازه نمی‌دهیم سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به افراد بدهکار واگذار شود.

میرعلی‌اشرف عبدالله‌پوری‌حسینی با اشاره به برگزاری مزایده دو تیم استقلال و پرسپولیس در روز 27بهمن گفت: پاکت درخواست متقاضیان خرید این دو تیم در این روز بازگشایی می‌شود که پس از استعلام و تایید صلاحیت، برنده نهایی این مزایده معرفی خواهد شد.

رییس سازمان خصوصی‌سازی افزود: کسی که به‌عنوان خریدار، برنده مزایده می‌شود باید اهلیتش تایید شود در غیر این‌صورت، سهام به نفر دوم یا سوم داده می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه چقدر زمان می‌برد تا برنده این مزایده معرفی شود تصریح کرد: برخی کارهای اداری این موضوع دست ما نیست و مثلا من نمی‌دانم اماکن نیروی انتظامی چه مقدار برای تایید آن زمان می‌برد اما تلاش می‌کنیم تا در این مدت بین یک هفته تا 10روز، برنده مزایده را اعلام کنیم.

عبدالله‌پوری‌حسینی در پاسخ به این پرسش که آیا در این مساله حقی ناحق خواهد شد یا خیر یادآور شد: به شما اطمینان می‌دهم افرادی که مسوولیت این کار را برعهده دارند، اجازه نخواهند داد هیچ حقی از کسی ناحق شود.

وی اضافه کرد: این را هم در نظر داشته باشید اگر برنده این مزایده که اسمش را اعلام نمی‌کنیم، چندصد یا چندهزار‌میلیارد بدهی داشته باشد، اجازه نمی‌دهیم سهام و برند دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به او واگذار شود و تلاش می‌کنیم سهام این برند به کسی داده شود که مورد تایید باشد.

رییس سازمان خصوصی‌سازی با تاکید بر اینکه قبل از حضور در مزایده، فرد خریدار باید با کارگزار در ارتباط بوده و اهلیتش ثابت شده باشد، گفت: امیدوار هستیم کسی که برنده این مزایده خواهد شد، تمام فاکتورهای لازم را برای این برند داشته باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر