آلودگی بانک سوییسی در پرونده‌های سیاه

۱۳۹۳/۱۱/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۱۴


گاردین

مشتریان جنایتکار اچ‌اس‌بی‌سی؛ اچ‌اس‌بی‌سی یا شرکت خدمات مالی و بانکداری بریتانیا، دومین بانک بزرگ جهان است. در مجموعه‌یی از فایل‌هایی که به تازگی منتشر شده‌اند، نشان داده شده که بانک سوییس اچ‌اس‌بی‌سی مقادیر بسیار زیادی از سرمایه‌های افرادی که در سراسر دنیا با جرایم جدی روبه‌رو هستند را مخفی کرده است. با استناد به مدارک جدید منتشر شده، فروشندگان سلاح، قاچاقچیان الماس‌های خونین، تاجران فاسد و توزیع‌کنندگان عمده مواد مخدر، همگی مشتریان این بانک هستند. حتی با وجود اینکه این بانک از سال 1998 تا به حال از نظر قانونی وادار به چک کردن پیش‌زمینه مشتریان با ریسک بالای خود بوده، اچ‌اس‌بی‌سی در حال حاضر درگیر شش پرونده بزرگ آفریقا، از جمله بزرگ‌ترین پرونده فساد کشور کنیا در رابطه با الماس‌های خونین است.


نیویورک تایمز

امریکا دارد به آتش جنگی مخفیانه در افغانستان دامن می‌زند؛ تیمی کوچک از کماندوهای افغان با همراهی نیروهای ویژه امریکایی در ماه اکتبر شبانه به دهکده‌یی بین کوه‌های جداکننده افغانستان و پاکستان حمله کردند. در این حمله آنها توانستند

ابو بارا ال کویتی یکی از رهبران القاعده را دستگیر کنند و لپ‌تاپی حاوی اطلاعات را به دست آوردند که به گفته مسوولان رسمی هر دو کشور، از اهمیتی در سطح لپ‌تاپ به دست آمده موقع حمله به اسامه بن‌لادن و کشته شدن او در سال 2011 برخوردار بود. در ماه‌های گذشته، میزان اطلاعات به دست آمده از این نوع حملات باعث افزایش هر چه بیشتر آنها شده است، که به‌طور مستقیم با سیاست‌های اعلامی واشنگتن مبنی بر اینکه نقش امریکا در این جنگ رسما به پایان رسیده است تداخل دارد. اما افزایش این حملات همچنین حقیقت مبارزات افغانستان را نشان می‌دهد که در سال گذشته تعدادی رکوردشکن از سربازان، نیروهای پلیس و مردم غیرنظامی در آن کشته شدند.


وال استریت ژورنال

شک نسبت به صلح اوکراین؛ رهبران آلمان و فرانسه بعد از 17 ساعت مذاکرات بی‌وقفه با ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه که تمام طول شب نیز به طول انجامید، روز پنج‌شنبه به صلحی برای اوکراین دست یافتند که امیدوارند بتواند تکه‌های شکسته صلح قبلی را به هم بچسباند، اما در خود غرب اطمینان کمی نسبت به این مساله وجود دارد. روسیه و جدایی‌طلبان تحت حمایتش رضایت شدید خود را از این مذاکرات اعلام کردند؛ چون آنها توانستند بسیاری از مناطقی که طی چند ماه اخیر به زور گرفته‌اند را حداقل تا پایان سال به‌طور رسمی حفظ کنند. الکساندر زاخارچنکو رییس‌جمهوری خودمختار مردم دونتسک گفت: این یک پیروزی بزرگ است.


واشنگتن پست

آزمایش بعدی برای افغانستان؟ طالبان در منطقه شمالی فیض‌آباد بسیار با طالبان جنوب تفاوت دارد. آنها سربازان و پلیس را اعدام نمی‌کنند، می‌گذارند دختر بچه‌ها به مدرسه بروند و بسیاری از مبارزانش اعضای سابق مجاهدینی هستند که برای آزادی می‌جنگیدند و زمانی از طالبان اصلی متنفر بودند و با ظهورش به مبارزه می‌پرداختند. یکی از اعضای بیست ساله طالبان شمالی درباره طبیعت غیرمعمول آن گفت که خودش صفحه فیس‌بوک دارد، مدام توییت می‌کند و کلاهی با آرم «نیویورک» بر سر دارد. شاه ولی‌الله ادیب فرماندار این منطقه درباره طالبان شمال می‌گوید: آنها سعی دارند این پیغام را منتقل کنند که دولت ملی ضعیف است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر