وداع با کمیسر ناوارو

۱۳۹۳/۱۱/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۱۲

مازیار معتمدی|

هنوز لذت تماشای روژه هانن در نقش کمیسر ناوارو که بعدازظهرهای جمعه از تلویزیون ایران پخش می‌شد، در ذهن خیلی‌ها باقی مانده است. این بازیگر محبوب فرانسوی که با مجموعه تلویزیونی «ناوارو» شهرت جهانی داشت، در 89سالگی درگذشت. وی که در سال2008 و زمانی که 83سال داشت از بازیگری کناره‌گیری کرده بود، اعلام کرده بود این شغل را باوجود اینکه دوست دارد، کنار می‌گذارد.

از این بازیگر محبوب که بر اثر مشکلات تنفسی در بیمارستانی در پاریس درگذشت، مجموعه‌یی غنی و پر و پیمان از آثار سینمایی به‌جا مانده که هر چند در بیشتر آنها در نقش مکمل ظاهر شده، اما موفقیتی مردمی برایش داشت و تاثیرگذار بود. او که چهره بزرگ سینمای فرانسه نبود، اغلب نقش‌های بسیار دشوار را می‌پذیرفت که با چهره تاثیرگذار و گیرایش می‌توانست تاثیر خاصی بر جای بگذارد. او در ضمن ناوارو هم بود؛ سربازرس محبوبی که در دهه1990 در تلویزیون فرانسه ماندگار شد و میلیون‌ها تماشاگر داشت. او که با خواهر همسر فرانسوا میتران رییس‌جمهوری اسبق فرانسه ازدواج کرده بود، باجناق میتران بود. هانن تحصیلاتش را در رشته روانشناسی انجام داده بود و پس از آن به بازی در فیلم‌های کوچک روی آورد و با بازیگرانی چون رنه سیمون و میشل ویتولد همبازی شده بود. او در بیش از 100فیلم بازی کرد و باتوجه به چهره ایتالیایی- امریکایی‌اش درهای زیادی به رویش باز شد.

او با بازی در فیلم «گوریل‌ها و ببرها» مشهور شد و پس از آن در سال1959 در فیلم مشهور «روکو و بردارنش» ساخته لوچینو ویسکونتی بازی کرد. او با ژول دسن در فیلم «او کسی است که باید بمیرد» در سال1957 همبازی شد و برای ژان لوک گدار در فیلم «از نفس افتاده» بازی کرد. او در فیلم‌ کارگردانان بزرگ دیگری چون کلود شابرول، ژرژ لوتنر و ادوارد مولینارو نیز بازی کرده بود.

سال1978 برای او سالی تعیین‌کننده بود چون به پیشنهاد الکاندر آرکادی در نقش یک الجزایری بازی کرد. از اینجا او به کاراکتر مشهور چنین نقش‌هایی بدل شد.

با این همه سریال «ناوارو» او را به چهره‌یی مردمی بدل کرد. این سریال که نخستین‌بار در سال1989 در تلویزیون شبکه یک فرانسه روی آنتن رفت، درنهایت تا 108اپیزود ادامه یافت و هر هفته بیش از 10میلیون نفر را پای تلویزیون‌ها نشاند. این مجموعه در سال2005 پایان یافت. او برای ناوارو برنده جایزه بهترین بازیگر مرد سال نیز شده بود. به‌مناسبت درگذشت روژه هانن که در الجزایر از والدینی فرانسوی متولد شده بود، اولاند رییس‌جمهوری فرانسه پیام تسلیت منتشر کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر