اخبار کوتاه

۱۳۹۳/۱۱/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۰۶

افتتاح کارخانه سیمان ساخت ایران در ونزوئلا

کارخانه تولید سیمان ساخت ایران در ونزوئلا به بهره‌برداری رسید. به گزارش تسنیم، کارخانه تولید سیمان سروآسول ساخت شرکت ایرانی احداث صنعت، در ونزوئلا افتتاح شد.

در مراسم رسمی افتتاح این کارخانه که در شهر ماتورین در 500کیلومتری شرق پایتخت ونزوئلا قرار دارد، مهدی کرباسیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان و فرناندو مارتینز، معاون وزیر صنایع ونزوئلا حضور داشتند.

این کارخانه با نزدیک400میلیون دلار سرمایه‌گذاری دولت ونزوئلا و به‌دست متخصصان ایرانی ساخته شده است.

کرباسیان، معاون وزیر صنعت کشورمان ساخت این کارخانه را نمادی از توانمندی‌های فنی و مهندسی جمهوری اسلامی ایران دانست و افزود: این کارخانه به‌عنوان یک دستاورد جمهوری اسلامی ایران در عرصه صدور خدمات فنی مهندسی است. هم‌اکنون ایران در زمینه احداث کارخانه سیمان پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته و تولید سیمان کشورمان در حال حاضر سالانه 80میلیون تن است که 20میلیون تن آن صادر می‌شود.

معاون وزیر صنایع ونزوئلا هم گفت: تحویل این کارخانه پیشرفته تولید سیمان در سی‌وسومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران را، نشانه پیشرفت کم‌نظیر ایران باوجود فشارهای روزافزون می‌داند.

فرناندو مارتینز افزود: این کارخانه نقش مهمی در رفع نیازهای روزافزون ونزوئلا به سیمان دارد.

معاون وزیر صنایع ونزوئلا گفت: ما انتظار داریم در آینده هم باز بتوانیم چنین همکاری‌هایی با ایران داشته باشیم و از تجربیات موفق جمهوری اسلامی ایران، برای توسعه ونزوئلا استفاده کنیم.

تا پیش از این در ونزوئلا سالی 8میلیون تن سیمان تولید می‌شد که با آغاز به کار این کارخانه، یک‌میلیون به ظرفیت تولید سالانه سیمان در ونزوئلا افزوده شد.



استمهال ۳ساله بدهی ارزی صنایع

عضو انجمن صنایع نساجی از مصوبه جدید شورای پول و اعتبار برای استمهال ۳ساله بدهی ارزی واحدهای صنعتی خبر داد و گفت: طبق این مصوبه، نرخ ارز مبادله‌یی به‌عنوان نرخ مبنا مدنظر قرار گرفته است.

احد کرمانی در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: به‌تازگی شورای پول و اعتبار مصوبه‌یی برای پرداخت بدهی ارزی صنایع صادر کرده که طبق آن برای پرداخت بدهی واحدهای صنعتی که در دهه80 از صندوق ذخیره ارزی تسهیلات دریافت کرده‌اند، استمهال 3ساله درنظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: بر این اساس، نرخ ارز مبادله‌یی به‌عنوان نرخ مبنا در پرداخت بدهی ارزی صنایع مدنظر قرار گرفته است.

کرمانی با بیان اینکه این مصوبه نیز مانند مصوبات قبلی مربوط به پرداخت ارزی صنایع، راهگشا نخواهد بود، گفت: در شرایطی که صنایع نساجی بیش از 5 تا 7درصد سود ندارند، چطور می‌توانند 340درصد تسعیر نرخ ارز را پوشش دهند؟

به گفته کرمانی، تنها راه نجات واحدهای تولیدی و حل مشکل دولت این است که بدهی ارزی صنایع با نرخ ارز در زمان گشایش اعتبار، بازپرداخت شود.

وی ادامه داد: در این شرایط دولت می‌تواند از صنایع بخواهد که بدهی خود را در مدت 6ماه پرداخت کنند و اگر در آینده وضعیت مناسبی داشتند، نسبت به پرداخت اقساطی مابه‌التفاوت نرخ ارز نیز اقدام کنند.

عضو انجمن نساجی تاکید کرد: دولت برای حمایت از صنعت داخلی و رفع رکود در بازار باید گام‌های بلند بردارد. وی با بیان اینکه پیشنهاد مجلس در بودجه94، بازپرداخت بدهی ارزی صنایع با نرخ ارز در زمان گشایش اعتبار است، گفت: این راهکار به‌نفع بخش تولید خواهد بود و باعث تحقق مطالبات ارزی دولت نیز می‌شود.


شهرک پوشاک ایجاد می‌شود

مدیرکل دفتر نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن تشریح آخرین وضعیت ایجاد شهرک پوشاک، از طرح این موضوع در کارگروه پوشاک وزارت صنعت خبر داد.

گلناز نصراللهی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: صنایع پوشاک باید در یک محل و در کنار همدیگر باشند تا بتوانند از خدمات یکدیگر استفاده کنند.

وی با بیان اینکه صحبت‌های اولیه در این باره انجام و طرح آن در کارگروه پوشاک وزارتخانه نیز مطرح شده است، گفت: امیدواریم طرح توجیهی این موضوع زودتر تدوین شود. البته این طرح هنوز در مراحل اولیه قرار دارد.

مدیرکل نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: اعضایی که کارگروه پوشاک وزارت صنعت را تشکیل می‌دهند، تولیدکنندگان پوشاک هستند و زمان طرح این موضوع کسی مخالفتی نکرد.

نصراللهی با بیان اینکه در حال انجام مطالعات روی این طرح هستیم، گفت: مطالعات نشان می‌دهد بسیاری از کشورهایی که صنعت پوشاک آنها دچار تحول شده است از ایجاد شهرک‌های پوشاک کار خود را شروع کرده‌اند.

وی ادامه داد: ایجاد این شهرک مانعی برای هیچ یک از تولیدکنندگان ایجاد نمی‌کند و به‌طور کلی ایده‌یی است که واحدهای دوزندگی را در کنار هم قرار داده تا از امکانات هم استفاده کنند.

مدیرکل نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: این شهرک درصورت ایجاد مرکز مد، بازاریابی و توسعه صادرات خواهد بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر