تراز تجاری کشاورزی به دو‌میلیارد دلار می‌رسد

۱۳۹۳/۰۵/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸

ایرنا معاون زراعت وزارت جهادکشاورزی گفت: تراز تجاری کشاورزی کشور تا چهار‌سال آینده به دو‌میلیارد دلار در سال خواهد رسید.

عباس کشاورز افزود: وابستگی کشاورزی به خارج از کشور در سال‌های اخیر به‌شدت افزایش یافته است. وی با بیان اینکه واردات کشاورزی به بیش از 14‌میلیارد دلار در سال رسیده است، ادامه داد: برای بیش‌از 45‌درصد جمعیت کشور از خارج غذا وارد می‌شود. معاون وزیر جهادکشاورزی افزود: تامین محصولات کشاورزی در کشور از 85‌درصد در برنامه اول توسعه به کمتر از 60 درصد رسیده و این به‌معنی ناامنی غذایی است.

وی با تاکید بر اینکه نوار ساحلی کشور در معرض تهدید است، گفت: امکان توسعه کشاورزی ازنظر افزایش سطح زیرکشت وجود ندارد بلکه با تهدید کاهش نیز مواجه شده است. وی ادامه داد: بیش از 159‌هزار هکتار سطح زیرکشت زمین‌های کشاورزی اصفهان کاهش یافته و ممکن است این روند افزایش یابد. کشاورز اضافه کرد: بی‌تدبیری‌ها و نادیده‌گرفتن واقعیت‌ها ما را با چالش‌های بسیاری در حوزه کشاورزی روبه‌رو کرده است.

وی تاکید کرد: حیات از شرق اصفهان درحال رخت‌‌بربستن است و وضعیت کشاورزی تنها در برخی مناطق مانند خوزستان و غرب کشور مناسب است. وی اظهار کرد: عملکرد گندم هر کشاورز از اوایل دهه‌80 تاکنون از سه‌هزارو700‌کیلوگرم به حدود دوهزارو700‌کیلوگرم رسیده و فقط هزینه را برای کشاورز جبران می‌کند.

وی گفت: این مساله که مصرف کود شیمیایی و سم کشاورزی کشور را آلوده کرده واقعیت ندارد و مصرف کود در دنیا نه‌تنها کم نشده بلکه افزایش هم خواهد داشت. معاون وزیر کشاورزی ادامه داد: اگر مصرف کود شیمیایی در کشور به کمتر‌ از 60‌درصد برسد باید آماده کاهش تولید محصولات کشاورزی باشیم. وی با بیان اینکه نیاز گیاه به کود و عناصر غذایی غیرقابل‌انکار است، اضافه کرد: در کشورهای اروپایی مانند فرانسه بیشتر از کشور ما کود شیمیایی و سم استفاده می‌شود اما این نکته مهم است که ما از نوع کودی که آنها مصرف می‌کنند جامانده‌ایم و سم خوب به کشاورزان نمی‌دهیم.

وی از چالش‌های پیش روی کود شیمیایی را عرضه‌نکردن آن با ترکیبات مناسب دانست و افزود: کودهای مصرفی در کشور هنوز به دهه‌30 و40 برمی‌گردد و در عرضه کود بسیار جزیی‌نگر هستیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر